Rumsrenhet katter vs hundar

Cornelia

Trådstartare
VARFÖR är det mycket svårare att lita på en katts rumsrenhet än en hunds?!
Jag vet att jättemånga kommer att tycka att deras katt ALDRIG gör något på fel ställe, medans hunden minsann....
Men om man tänker efter: Jag känner massor med hundar och massor med katter. När det gäller vuxna normala hundar hör man ytterst sällan att de inte klarar rumsrenheten. När det gäller vuxna katter hör åtminstone jag relativt ofta att de har börjat kissa i sängarna, eller i blomkrukorna, eller i soffan, osv.

Mina egna vuxna hundar gör ALLT för att slippa misslyckas inomhus, enda gången det händer är om akut magsjuka uppstår. Medan däremot mina katter är tämligen opålitliga .... Man måste hela tiden ha dem under uppsikt, för det kan tänkas att det är för kallt/regnigt/ fruset/tråkigt att gå ut när behovet påkommer, så det är bekvämare att välja en undanskymd plats inomhus.

Någon mer än jag som har lagt märke till detta och som har teorier om varför?

Sv: Rumsrenhet katter vs hundar

Jaa, som är ren o fräsch! Och det är relativt beroende på vilken katt du har skulle jag säga. Hade en väldigt kräsen svart dam, de få ggr hon satte sig utanför berodde på att jag segat med tömningen eller någon av de andra katterna slarvat med igengrävningen.

Sedan skulle jag vilja säga att katter som tas för tidigt från mamman ibland kan protestera o göra det på fel ställen. Vågar påstå att detta är vanligare bland för tidigt tagna än de som nått 12 veckor.

Men som sagt var, en kattlåda till att börja med som back-up vid dåligt väder kan ju vara en god idé.

o för mig är det helt tvärtom, min kisse är väldigt noga med sin låda. Jag kan vara på jobbet en dag o jag vet att han gör det han ska i sin låda.
´Är uppväxt medf hundar, när vi var hemma sa det oftast till, utom en som gick fram till en o sen satte dig o kissade mitt framför näsan! Eller mamma o pappas nuvarande som verkar avsky telefonen, väldigt ofta när det ringer o hon tycker mamma pratar för länge går hon o gör ngt "dumt"

Senast ändrad:

Människor förstår i allmänhet katter sämre än hundar? Klarar därför inte av att läsa av katten i tid och kattens enda kommunikationsmedel kvar är att protestera genom att kissa eller bajsa på fel ställen. Vi framkallar det oönskade beteendet själva s a s.

Jag tror att huvudfaktorn är att man inte KAN lika mycket om kattens beteende generellt.

Att man inte ser dem lika mycket VÄRDA och därav inte heller anstränger sig och lägger ut pengar på samma sätt som när man har en icke rumsren hund.

Det kostar inte så mycket att köpa en ny.

Det är svårare att få hjälp.

Det finns en allmän acceptans för detta. Man ger upp aldeles för lätt och tar lättare på problemet.

Det är lättare att hitta lösningar som att sluta släppa in katten.

Det märks inte på samma sätt.

VARFÖR är det mycket svårare att lita på en katts rumsrenhet än en hunds?!

Det är ungefär som att fråga varför kan inte en hund torka sig med papper när den har skitit, det kan ju vi människor;)

Du kan inte jämföra katter med hundar, att vi människor håller dem som husdjur på någorlunda likartat innebär inte att de ÄR lika.

När en katt kissar/bajsar gör den det där det går att gräva ner. Alltså i en kattlåda, om den inte gör det ute. Gräva/kissa/bajsa/gräva är dess naturliga beteende.

När en katt kissar i soffan, på saker osv - så är det inte främst för att den är kissnödig. Det är en psykologisk reaktion på något, katten känner sig inte helt trygg. Det kan vara fel sand i lådan, skitig låda, konkurrens från andra katter om lådan eller om reviret, den kan ogilla nya bebisen, hunden, katten osv - det kan vara mängder av orsaker.

är det kallt regningt ruggit så är det väl smart att ha en låda inne ? mina föräldras kater gör i huvudsak det de behöver ute men vill de inte gå ut så går de på lådan.

de katter jag har boendes här var rumsrena från första stund, trots att de levt hela livet ute och aldrig vart inomhus. Finns det en låda så använder de flesta katter den.

Visst, kattlåda är en lösning (våra katter går ut och in, tillbringar mycket tid i stallet och jag har vuxit upp med policyn att en katt går ut och kissar eller bajsar), men vem har hört talas om hundlåda? Det behövs ju inte, eller hur?

Kan kanske ligga något i att vi inte anstränger oss lika mycket att förstå kattens beteende.
Jag tycker dock att jag känner mina gamla kissar rätt väl, men jag måste alltid ha koll på t.ex Chili när han har varit innne en stund. Om han ger signaler att han vill ut så vill jag lova att han gör det subtilt! Jag tror helt enkelt att han tycker att det är enklare att kissa under trappan inne och sedan låtsaskrafsa över det lite för syns skull. Lat gammal herre.
Sen tror jag också att katter mycket mer struntar i vad vi människor tycker. "Ja hon får väl bli sur för den där kisspölen, nästa gång gör jag det så hon inte märker det" typ. Medan hunden reagerar annorlunda, "neeej, pinkenödig, ingen hemma, får inte kissa inne, matte vill inte...."

Jag gillar mina fyra bortskämda katter, men jag är nog mer hundmänniska i alla fall!

Det är att förmänskliga katten när du ger dem egenskapen att strunta i vad människan tycker. Då har man helt enkelt misstolkat katten. En katt som är van vid att kissa ute, som helt plötsligt inte har möjlighet att gå ut och kissa kommer finna den mest lämpliga platsen att kissa på inomhus. När lukten väl finns på den kissplatsen och katten återigen inte kan/vill gå ut (att en katt inte vill gå ut när det är svinkallt och ösregnar kan man förstå, det finns hundar som vägrar gå ut då också) kommer den dras till samma ställe. Rätt vad det är så handlar det om ett invant beteende och katten vet inte att den gör fel.

Olika sjukdomar kan också utlösa felpinkeri tex. UVI och urinsten. Detta för att katten kopplar den smärta som utlöses när den kissar till det ställe där den i normala fall kissar. För att undkomma smärtan provar katten att kissa någon annanstans. Totalt irationellt, men så fungerar de. Ibland är det helt enkelt pga. sjukdom eller ålder fysiologiskt omöjligt för katten att hålla sig.

Visst, kattlåda är en lösning (våra katter går ut och in, tillbringar mycket tid i stallet och jag har vuxit upp med policyn att en katt går ut och kissar eller bajsar), men vem har hört talas om hundlåda? Det behövs ju inte, eller hur?

Nej, eftersom vi går ut med hunden. Om man aldrig gick ut med hunden skulle man garanterat behöva en hundlåda.:angel:

Sen tror jag också att katter mycket mer struntar i vad vi människor tycker. "Ja hon får väl bli sur för den där kisspölen, nästa gång gör jag det så hon inte märker det" typ. Medan hunden reagerar annorlunda, "neeej, pinkenödig, ingen hemma, får inte kissa inne, matte vill inte...."

Du förmänskligar dina djur. Varken hundar eller katter tänker sådär.
Om du vill slippa kiss på fel ställen se till att katten har ett alternativ när det är dåligt väder då. Om den inte kan/vill gå ut så måste den ju ändå bajsa/kissa när den behöver. En kattlåda kostar inte så många kr.

om du slutar förmänskliga dina djur blir det säkert bättre.
Jämför inte katter md hundar, de är inte mer lika än att de har päls o fyra ben.

Liknande trådar

Övr. Hund En fråga som inte är menad att ngn ska bli arg för, de är bara liten undran. Tycker ni att "kattmänniskor" vs "hundmänniskor" är...
Svar
7
· Visningar
2 302
Senast: arna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama