M

Melikemycat

När man får kattungar, så ligger det ju mest i tex en lite iglo med mamman.. kissar o bajsar de där då?
När kan man göra de rumsrena?
Hur gör man detta?

Sv: Rumsren??

Det brukar de klara av själva. Första tiden så städar kattmamman efter dem. Får se till att ha en lätt tillgänglig låda för kattbebisarna utan alltför höga kanter så de kommer åt lådan lätt.

När man får kattungar, så ligger det ju mest i tex en lite iglo med mamman.. kissar o bajsar de där då?
När kan man göra de rumsrena?
Hur gör man detta?

Det är lättare att ha dom i tex. en kartong med låga kanter
och handukar som liggunderlag.
Handdukarna kan du byta och tvätta emellanåt.

Jag tycker inte handdukar är bra, öglorna i frotten kan göra att dom fastnar med sina små klor och gör illa sig. Bättre med ett helt "platt" tyg. Fleece är bra, men man lär ha minst 2 filtar att alternera med.

Den första tiden kissar och bajsar dom inte av sig själva, mamman masserar (slickar) dom på magen för att tarmarna ska komma igång och sen kommer det ut lite beck som är rinnande och det slickar mamman upp. Det är bl.a därför det är viktigt att man är hemma om dom blir moderslösa under dom första veckorna, då måste man som människa massera magen och sen torka upp det som kommer ut.

Jag har fleece filtar till mina småttingar, och lådan, den kravlar dom själva i på egen maskin när det är dax.
Tänk på att första tiden ha icke klumpbildande sand, då de gärna smakar lite av sanden.

Nackdelen hemma är att jag får städa den lilla utställnings lådan super ofta, då de vuxna katterna mer än gärna använder den med. :rofl:
Ser lite fånigt ut när vuxna katter sitter i lilla lådan när det står stora, rena bredvid.. :D
Fasst, det är ju bara en så kort period, dom växer ju så attsingens fort.. :p

Det är lättare att ha dom i tex. en kartong med låga kanter
och handukar som liggunderlag.
Handdukarna kan du byta och tvätta emellanåt.

Kartong? Kan tänka mig att du filurade på banan kartong?
Det avråder jag med bestämdhet, då bananer är i regel besprutade med både ditt och datt... Och man vill ju att de små ska få en bra start i livet, så då skippar man det.

Jag har en kaninbur modell större som är super smidig att ha småttingar i, luckan fram öppen och en sjysst filt över taket, så blir det som en stor kojja. :D
Den är suverän till detta!
Underdelen när den blir skitig är jätte smidig att duscha av lite snabbt. :laugh:(kaninen, min lilla söta Hannibal finns tyvärr inte med oss längre. :()

Och som tidigare nämts, man ska inte använda frotté då de små klorna lätt fastnar och jag har läst om en en kattunge som ströp sig själv i upphängnings snöret.:(

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
392
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
181
Senast: MJLee
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 542
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
626
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025