Rumpmuskler

fieldflower77

Trådstartare
Hej
Min pålle han har väldigt stor mage men en kantigare rumpa, inte korumpa såklart men den är inte så bra musklad. Har ni tips för hur man bygger upp rumpmusklerna på hästen?

Hej
Min pålle han har väldigt stor mage men en kantigare rumpa, inte korumpa såklart men den är inte så bra musklad. Har ni tips för hur man bygger upp rumpmusklerna på hästen?
Kolla över fodret, en väldigt stor mage och tunn överlinje kan tyda på proteinbrist. Sen så är det som vanligt att hästen måste arbeta i rätt form och bära sig rätt. För att få lite hjälp där på traven så rid mycket upphöjda cavalettibommar, ut och klättra hästen, korrekta galoppfattningar osv.

Dock så är det också alltid bäst att rida för en tränare med.

Ts tyvärr går det inte att "punktträna" muskelgrupper på hästarna utan musklerna kommer när hästen tränas och arbetas främjande och korrekt . Tråkigt svar jag vet, men sant ...

Som flera skrivit så givetvis spelar även en balanserad foderstat roll . Dock om hästen generellt är svagt musklad brukar magen se väldigt stor ut så din beskrivning av hästen behöver ju inte per automatik betyda att det är några primära problem med fodetstaten .

Prio ett för att kunna bygga muskler på hästen är, precis som några andra varit inne på, att foderstaten innehåller tillräckligt mycket protein för att täcka både underhållsbehov och det extra som behövs för muskeluppbyggnad. Det allra vanligaste problemet när hästen ser ut som din gör - bukig och tunn upptill - är att den fått för lite protein en längre period, vanligen pga lågt proteininnehålli grovfodret. (analys ger svaret på den frågan)
En (i övrigt frisk) häst som får en balanserad foderstat med tillräckligt mycket av protein och energi, ser sällan eller aldrig ut så.

När man vet att foderstaten täcker behoven, DÅ kan man börja med muskeluppbyggande arbete, i form av varierad ridning.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Småbarn Vår dotter är väldigt slimmad och vi har svårt att hitta byxor som sitter bra på henne. Hon har 92 i längd men då åker de bokstavligen...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: gulakatten
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30