Rumpans muskler

Araminta

Trådstartare
Ja på hästen då..

Har en liten fundering. Vad tyder på en välmusklad bakdel? Hörde idag att ett bra tecken på att hästen arbetar korrekt med bakbenen är att den får som en liten bula 5-10cm framför svansroten. Detta skulle då vara en muskel som hästen stärker när det jobbar korrekt. Samtidigt har jag hört från hästmassör att detta inte alls skulle vara bra. Lite förbryllad minsta sagt, nån allvetande bukare som kan reda ut detta för en ej så kunnig.

Ska försöka hitta illustrativa bilder.

Sv: Rumpans muskler

Det beror ju på vilken form baken har. Min t.ex. har ett väldigt toppigt kors egentligen men nu efter flera års ihärdigt dressyrtränande så har toppigheten försvunnit lite grann och bakdelen är mer rund.

Men ska man se enbart på bakdelen utan att ha något att jämföra med tidigare så är det väl att den är mer rund och kraftig (om man kollar på nättare typer av hästar).

Är faktiskt också intresserad av att veta hur man ser det!

Jag vill inte ha en bullig/toppig rumpa med enskilda muskler som "sticker upp" utan en jämnt, välmusklad rumpa.

Jag vet en häst som har en sådan bula (om det är en sån jag tror du menade) och enligt veterinären var hon helt enkelt byggd så.

Jag tycker att det ska vara bulliga men jämna muskler.
Liksidigt och absolut inga "bulor" eller spänningar på underliga ställen.
Sen är det självklart en exteriörfråga hur det ser ut på en specifik häst och vissa ser alltid lite toppiga ut även om de är välmusklade medan andra har inbyggda fettdepåer och ser runda ut fast det inte har rätt muskler.

Hittar inga bra bilder på rumpan på min men hon är ett rätt bra exempel på häst som omusklad är ngt toppig men musklad och helst lite uppgödd har en riktigt bullrumpa.

Senast ändrad:

Den "muskelbullen" du pratar om utvecklar en del när de blir starkare. Min hade inte det från början, men nu när hon går MsvB/MsvA så har hon den ganska tydligt. Visst kan man se den som ett resultat av bra arbete, men det är inte alla som får det så man ser det. En häst som från början har ett lite kantigt kors är det ju lättare att se "bulan" på, än en som från början har ett runt eller kort kors.
Om de kan ha bulan och vara felridna törs jag inte uttala mej om. Jag har aldrig hört något negativt om att ha den lilla bulan, utan snarare tycker jag det är något som tillhör välmusklade hästar.

Det jag brukar titta efter (eller har börjat rättare sagt sen en tränare kommenterat det! :o ) är ett par olika zoner.
Får se om jag kommer ihåg dom..
Dels var det en triangel framför ljumskarna, relativt högt upp vid virvelt vid ljumsken där magmusklerna som ska jobba när hästen höjer ryggen fäster. Och så samma på andra sidan av ljumsken vid knäna men en större triangel (på den här kan jag vara ute och cyklar, men jag upplever att den delen jobbar rejält om hästen börjar sätta baken och bära ordentligt). Och sen var det en triangel vid övre bakre delen av halsen fram till tredje halskotan, C3, som ska lyfta bakre delen av halsen för att räta ut halskotpelaren och därmed hjälpa till att lyfta manken.

I övrigt ser jag gärna att rumpan ser rund ut och att muskulaturen är jämn och harmonisk. Tycker ingen av bilderna var något jättebra exempel för den ena såg lite väl omusklad ut för att vara riktigt bärig och den andra såg rätt ojämnt musklad ut, som att det fanns en del spänningar.
Därmed inte sagt att de inte kan bära sig/samla sig, men att muskulaturen inte tyder på att de är så värst starka, snarare seniga och uthålliga. Som bekant är det en del genetiskt hur hästar musklar sig - tror knappast ett engelskt fullblod skulle komma upp i samma rumpvolym visuellt sett som min lille hur superstark den än blev i dressyren och hur mycket mat man än proppade i den! ;)

Senast ändrad:

Det är ju omöjligt att säga eftersom alla hästar är byggda på lite olika vis. Men jag vet att en hel del muskelbulligheter inom dressyren förväxlas med rent fett iallafall :grin:

delvis KL

Tänkte just skriva att en valk ungefär där hade vår new forrest varje sommar på betet :o:angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 559
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·
Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka