Sv: "Rullar" i traven och tölten=halt, eller?
Nämmen usch.. är det en seriöst säljare ni har köpt hästen ifrån så ta upp detta. Vad sa vet? hur ser framtiden ut kommer hästen hålla för att ridas på upp till 100% alltså kunna tränas och tävlas utan att senskadan ploppar upp?
Låsningar av att en häst faller omkull är rätt vanliga och muskler är tack och lov ombyggdbara men de kan ta tid att bygga om
Men senskadan skulle jag dra åt mig öronen på, det måste ju finnas papper på att hästen haft en skada alltså vara dokumenterat så som det är på människor.?
Hoppas hästen blir fullt frisk om du behåller hästen be om att få tillbaks en vis del av köpesumman bara eller lämna hästen helt åter om du känner för det.
En vet borde i grunden bli den som skall betala allt, en säljare tar kontakt med ev vet och vill ha papper p åhur sin häst mår för att den skall säljas. Och man får då ett papper på att hästen gått igenom hela vetundersökningen utan en endaste anmärkning. Man säljer hästen och sedan 1 år senare ringer köparna och säger att hästen har de och de sedan år tillbaks och vill ha pengarna tillbaks..
Pengar som man för 1 år sedan har förbrukat genom att man har köpt en ny häst!
Det sätter ju en säljare verkligen på påttan.Så skall ma sälja en häst bör man alltså låsa in pengarna på ett konto i 2 år utifall hästen har dolda fel.
Eller så får man skriva in i kontraktena att jag säljaren har undersökt hästen och den är felfri, jag intygar påheder och samvete att man inte känner till några fel som hästen haft. Man har gett telefonnummer till alla ägare sedan tidigare till köparna som får om de vill ringa och kolla upp hästen. Köparna gör också en vet undersökning samt tar ut en ET.
Man skickar in hästen för att plåtar på hela jäkla hästen.
Ja i drömmarnas värd borde det gå till så.. Men de skulle aldrig funka på vanliga 30 tusen kronors hästar.. eftersom alla undersökningarna skulel kosta lika mycket om inte mer.
Det är så knivigt.. man borde kunna teckna en försäkring som säljare som träder in vid sånna här händelser.
Ojoj nu spånade jag vidare helt vilt här haha ursäkta=)
Hoppas allt läser sig för dig oavsätt vilket beslut du än tar.