"Rullar" i traven och tölten=halt, eller?

I

Isislover

Simlir har börjat "rulla", dvs är galopptaktig i trav och i tölt. Det är värst när han är rakställd och får "jogga på" och med ryttare. Utan ryttare ser han helt ren ut. Rider jag i öppna så blir det bättre. Likaså när han tar i mer i en uppförsbacke. Ska jag be en equiterapeut kolla honom eller var hade ni börjat? :confused:

Sv: "Rullar" i traven och tölten=halt, eller?

Eller så är det så "enkelt" att hästen är lite i obalans och går på framdelen? Då börjar hästen rolla för att hålla igång steget. Öppnan samlar hästen, därför går han då bättre.

Ja, det är nog snarare detta gissel med islandshästens alla gångarter.
Hästen verkar rolla som det kallas.

Det gör de när de är i obalans eller inte riktigt orkar....det är jobbigare att trava i ett uppförsslut än att galoppera ;)

Jag skulle fortsätta rida och träna på att bygga upp balans och styrka och se om det ändrar sig :)

Ja jag är lite inne på det jag med, att han inte riktigt orkar samla sig i kortare tempo, med tanke på att han mer än gärna bränner på i ökad tölt eller galopp. Hade han ont borde han inte ha öronen framåt och verka tycka att det är kul med fart menar jag.
Det är när vi ligger i lågt eller mellantempo som det är värst. Trycker han på i steget så blir han så gott som helt jämn.
Jag har inte ställt nå större krav på honom iom att han är så lite riden. Tänkte han skulle få jogga igång och få upp flåset och muskla på sig. Vi har klättrat lite när jag ridit och även kört "lyfta benen" promenader över stock och sten, utan ryttare i skogen.
När jag longerar honom så är han ju också helt ren.

ja inte helt ovanligt. Jag brukar rida öppna precis innan tölten på sådana hästar och sedan bara några steg till en början och sedan sakta av och börja igen- repetera.

om traven ser bra ut från marken så jobbar jag först med lång och låg form uppsuttet, bara hitta rätt takt, hitta lösgjordheten. Jobbar en hel del i lite böjning gärna- obs inte förböjd då blir det bara sämre. rakställa när det funkar bra i den ngt böjda formen. Och sen rakställa mer och mer alltefter som hästen orkar.

jobbar oxå mkt med tempoväxlingar på i princip alla hästar, man ska inte jobba med det hästen har problem med bara utan oxå jobba med det hästen faktiskt är bra på. Det får man känna efter själv lite hur man vill lägga upp det. Bara man inte nöter och bara finslipar konstant, då kanske man får en less häst istället.

Din häst rollar och det beror på att den tar i olika med sina bakben.
MEN det intressanta är VARFÖR hästen rollar.
Det kan bero på som tidigare sagt; han är på framdelen och jag skulle säga lite lat och orkar inte arbeta.
eller så kan det vara så att hästen är halt, speciellt om den inte gjort så tidigare.
Börja med att låta en veterinär kolla upp om du misstänker hälta.
Sen kan man komplitera med equiterapeft om det behövs.

Det mest troliga i detta fall är att hästen inte orkar arbeta i långsamt + mellantempo och vid rakställning. Lite väl drastiskt att kalla på vet, då hästen inte visar ngt från marken. Bättre att avvakta och göra en hållbar träningsprogram som kommer att resultera i att hästen sakta men säkert orkar mer och mer (skynda långsamt).

Jag har idag pratat med veterinär och även med min ridlärare och fick rådet att höra med en equiterapeut. Så nu är tid bokad på anläggningen i Kvicksund, så får vi se vad de kommer fram till. Fram tills dess så ska jag rida med förnuft och inte tvinga honom om det verkar vara obehagligt.

Om hästen rör sig rent utan ryttare, så skulle jag även fundera en stund över om det kan vara så att det är ryttaren som är sned på något sätt. Det är lätt hänt att man omedvetet sitter lite tyngre på ena sittbenet, vrider höften en aning åt något håll, har mer tryck i ena stigbygeln, har ojämn tygelkontakt, osv. Jag vet själv att jag är starkare i mitt högerben och därför inte känner att jag gärna lägger mer tryck i höger stigbygel, vilket min tränare påpekade.

Jag tycker ändå att det är en bra idé att kolla hästen hos equiterapeut. Lycka till!

Uppdatering: Hos EquiRehab så visade det sig att Simlir hade en del gamla skador från förr. Han har en gammal senkada på höger bak som hade ärrbildningar. Sen har han, innan jag köpte honom, förmodligen gått rejält omkull och hade därför problem med länden och korset. Han har avlastat så att vänstra bogen hade musklat sig annorlunda, men tack vare hans långa man på höger sida så har ingen noterat olikheten. Han hade dessutom problem med nacken. Anledningen till att ingenting av detta har märkts förut är helt enkelt att hästen inte gått mer än 1-2 dagar i veckan hos förra ägaren eller hos ombudet som jag köpte honom via. Johann Fridgeirsson tränade honom inför försäljningen, men det var inte heller tillräckligt för att problemen skulle märkas. Det är efter en månads ridning vart annan dag och promenader vart annan dag blandat med fårjakt i hagen som det lixom blev för mycket. Han fick behandling för allting och de tror inte att det ska vara nå problem i framtiden. Nu är det promenader i några dagar tillsammans med viss stretchning, sen ska jag kunna rida igen. Vi ska sedan på återbesök för att se hur det hela utvecklas.
Så mycket hade jag för att köpa en besiktad häst helt UA...

borde inte sådant där gå under typ dålda fel försäkring elle likande om du innan köp gjort efter konstens alla regler och faktiskt besiktat hästen utan anmärkning Och sedan skrivit ordentligt kontrakt. hur länge ha du haft hästen?

Nämmen usch.. är det en seriöst säljare ni har köpt hästen ifrån så ta upp detta. Vad sa vet? hur ser framtiden ut kommer hästen hålla för att ridas på upp till 100% alltså kunna tränas och tävlas utan att senskadan ploppar upp?

Låsningar av att en häst faller omkull är rätt vanliga och muskler är tack och lov ombyggdbara men de kan ta tid att bygga om
Men senskadan skulle jag dra åt mig öronen på, det måste ju finnas papper på att hästen haft en skada alltså vara dokumenterat så som det är på människor.?

Hoppas hästen blir fullt frisk om du behåller hästen be om att få tillbaks en vis del av köpesumman bara eller lämna hästen helt åter om du känner för det.
En vet borde i grunden bli den som skall betala allt, en säljare tar kontakt med ev vet och vill ha papper p åhur sin häst mår för att den skall säljas. Och man får då ett papper på att hästen gått igenom hela vetundersökningen utan en endaste anmärkning. Man säljer hästen och sedan 1 år senare ringer köparna och säger att hästen har de och de sedan år tillbaks och vill ha pengarna tillbaks..

Pengar som man för 1 år sedan har förbrukat genom att man har köpt en ny häst!
Det sätter ju en säljare verkligen på påttan.Så skall ma sälja en häst bör man alltså låsa in pengarna på ett konto i 2 år utifall hästen har dolda fel.
Eller så får man skriva in i kontraktena att jag säljaren har undersökt hästen och den är felfri, jag intygar påheder och samvete att man inte känner till några fel som hästen haft. Man har gett telefonnummer till alla ägare sedan tidigare till köparna som får om de vill ringa och kolla upp hästen. Köparna gör också en vet undersökning samt tar ut en ET.
Man skickar in hästen för att plåtar på hela jäkla hästen.

Ja i drömmarnas värd borde det gå till så.. Men de skulle aldrig funka på vanliga 30 tusen kronors hästar.. eftersom alla undersökningarna skulel kosta lika mycket om inte mer.

:crazy:

Det är så knivigt.. man borde kunna teckna en försäkring som säljare som träder in vid sånna här händelser.

Ojoj nu spånade jag vidare helt vilt här haha ursäkta=)

Hoppas allt läser sig för dig oavsätt vilket beslut du än tar.

Det finns ingen dolda fel försäkring för hästar som täcker sådana här problem, den som eventuellt kan finnas täcker medfödda fel.

Jag har haft hästen i 2 månader nu. Jag red honom igår och han var bättre, så jag är hoppfull.

De på EquiRehab verkade inte tycka att det här skulle vara något problem. Senan ska enligt dem inte ge honom några problem. Jag red honom igår och han var bättre, så jag är hoppfull. Men ändå, detta var väl kanske inte vad jag hade räknat med på en häst som besiktats utan anmärkning...

Det finns ingen dolda fel försäkring för hästar som täcker sådana här problem, den som eventuellt kan finnas täcker medfödda fel.
nä förstod nästan de men tänkte att de ändå borde finnas nått när vetrinäern uppenbarligen har missat en hel del vid besiktning.

Definitionen på dolt fel är att man inte hittar det vid normala undersökningar. Veterinären kan mycket väl ha utfört ett bra jobb och ändå ha missat fel, helt enkelt för att de inte syntes vid tillfället.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
639
Senast: Badger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 942
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 511
Senast: Boj
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka