Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Läste i GP häromdagen tat de har extremt många fall av spädbarn som fått RS-viruset i år. Flera fall varjedag läggs in på sjukhus och kulmen förväntas inte nås förrens i mars.

Jag är väldigt rädd att min sex veckors bebis ska drabbas. Jag följer råd från BB/bvc om att inte ta med honom där det vistas mycket folk ex. köpcentran etc.

Vuxna måste tvätta händerna, även jag och pappan är noga med handhygien och tvättar händer OFTA och var gång vi varit ute.

På fredag ska vi på en middag för sambons syter som fyller 35. Det kommer att finnas 5barn med (kusinerna), alla i dagis och förskole ålder alltså de som ständigt bär på virus och bakterier denna årstiden. Jag vet att jag inte kommer att kunna hålla deras händer borta från lilleman, och även om jag lyckas få dem att tvätta sina händer så hostar och nyser de ju titt som tätt, trots att de är "friska".

Hur hade ni gjort och hur GÖR ni? Jag vill inte gå, tycker tat det känna jobbigt. Lilleman vart ju inlagd efter födseln pga feber, så jag har på neonatalen sett honom i kuvös och desutom fick han då också två andningsuppehåll. Jag är lite "på tårna" över min skatt :love: och beter mig som en lejonmamma med horn :devil: .
 
Sv: RS-virus

Eftersom dom varnar i dagspressen för RS så är det fullt ok o stanna hemma med bäbis tycker jag.
Jag har tillbringat några dygn på sjukhus för just RS virus m vår yngste och det var inte så roligt.
 
Sv: RS-virus

I min situation hade ni alltså stannat hemma? Trots att det är "familj" vi ska träffa? Kan tillägga att det är bara jag som är så här hispig, de övriga kusinbarnen som nu då är lite större, har alltid släptas med överallt...alla årstider och trots div. förkylningar etc.

De kommer att tycka att jag är så fånig!! Inte för att jag bryr mig om det, "Liten" går först för mig!!
 
Sv: RS-virus

Jag hade stannat hemma, utan att skämmas det minsta!
Hellre några griniga släktingar än en sjuk bebis
 
Sv: RS-virus

Känner du för att stanna hemma, gör det!!
För mig kallas det ansvar för sin bebis.


RS viruset är verkligen inte att leka med, och nu när dagis börjat igen efter julledigheten så är det mycket som florerar i "luften".
 
Sv: RS-virus

Ja varför ska du dra iväg med bebis om du är rädd ?? Personligen så hadde jag åkt men jag har alltid åkt med mina barn överallt, men om du känner dig så rädd och inte vill så tycker jag du och bebis ska vara hemma. Säg som det är till släkten, sen får dom tycka vad dom vill, bebis är ju ditt och "gubbens" ansvar.

Var i början av december inlaggd på barnklinik med min då 10 månaders dotter för just Rs-virus, vi var kvar i 7 dagar, det var då inhalation varje timme dygnet runt!! Hon hadde under några dagar dropp i foten och sen sondmatades hon :( dom blir sååå dåliga:cry:
Nu har hon förkylningsastma och falsk krupp titt som tätt så redan innan hadde hon jobbigt med andnnigen ich det blev inte bättre av detta, ett tag var dom inne på att lägga henne i syrgas kuvös:cry: men efter som prover på just syre sättningen i kroppen var bra så slapp hon.
Hon äter fortfarande mediciner sen sitt Rs-virus... inte för att hon har det nu utan för att henns andning ska vara lättare, hon blev så skadad i lungblåsorna och fick även en lunginflammation.

Så mitt råd är, om du är rädd så stanna hemma, barnen är ju ens allt:love:
 
Sv: RS-virus

RS-virus är inte att leka med när det gäller så små barn.
Vill inte skrämma upp dig mer, men min yngsta fick det när han var 1 vecka gammal.
Det slutade med 1,5 veckas sjukhusvistelse, sondmatning och syrgas. Blev även kompikationer i form av lunginflammation.
Han fick troligen sin infektion av antingen sina syskon eller mig. Vi var alla tre ordentligt sjuka när han föddes, dålig planering mao :crazy:
 
Sv: RS-virus

Jag säger som övriga, känner du dig orolig så stanna hemma, speciellt när bebis har varit dålig innan.
Fredrik hade antagligen RS virus i december enligt barnläkaren men klarade av det väldigt bra, men han är ju stor och kraftig och verkar vara robust som läkaren sa... Däremot karln blev klart sämre och fick äta en pencillinkur, där trodde läkaren att han hade en början till lunginflamation...

Jag är nog kanske lite för optimist med mina barn... Men peppar peppar så har det gått bra hittills... ;)
 
Sv: RS-virus

Blixtra skrev:
I min situation hade ni alltså stannat hemma? Trots att det är "familj" vi ska träffa? Kan tillägga att det är bara jag som är så här hispig, de övriga kusinbarnen som nu då är lite större, har alltid släptas med överallt...alla årstider och trots div. förkylningar etc.

De kommer att tycka att jag är så fånig!! Inte för att jag bryr mig om det, "Liten" går först för mig!!

Om dom inte kan förstå att du är rädd om ditt barn så tycker jag att dom inte tänker längre än näsan räcker. Det handlar om krasst sett om ditt barns liv.

RS- virus är inte roligt och känslan när man ser sitt barn vara så dålig som Cizzi och Cewes barn var måste vara hemskt!
 
Sv: RS-virus

Blixtra! Om du är dte minsta lilla orolig så stanna hemma. Min äldsta fick Rs som liten. Nu var han väldigt pigg trots att han var så sjuk. :crazy: Men ångesten och oron som jga hade när han låg på sjukhuset och skrek för att han skulle andas medicin den var inte rolig.

Jag kan lova dig att skulle din lille få Rs efter det att ni varit hos släktingarna då kommer du aldrig förlåta dig själv.

Enligt läkarna som jag prata med på sjukhuset så blev vi tvugna att upp till 2 år efter tillfrisknande alltid ha med oss inhalatorn om vi åkte bort och han skulle bli förkyld eftersom han kunde bli dålig igen.

Nu har vi sluppit det efter månader av inhalation hemma den vintern. Förmodligen hade det inte gått så långt med honom om läkarna lyssnat på mig från början när jga misstänkte Rs men men.

Så va hemma du det hade jag varit med de erfarenheterna som jag har i dag.
 
Sv: RS-virus

STANNA HEMMA!

Min son har haft RS-virus och en middag är inte värt det-jag lovar!

Just nu ligger hans 5 mån gamla kusin på sjukhus pga RS, och en kompis dotter fick RS med lunginflammation som följd, hon ligger nu i respirator pga andningsuppehållen.


Ät en mysmiddag hemma istället!
 
Sv: RS-virus

Klart du ska stanna hemma om du är orolig! Alltså, innan jul uppmanade smittskyddsinstitutet småbarnsföräldrar att inte ta med barnen ut i julhandeln. Då finns det verkligen ingen anledning för dig att utsätta din lille för en annan folksamling - för det är ju vad ett släktkalas är.

Dessutom, precis som du säger - kulmen verkar inte vara nådd än.

Förmodligen får du räkna med en del syrliga kommentarer från övriga släkten. De kommer ju att känna sig kritiserade för att DE går dit med sina barn. Men sånt ska du inte bry dig om, säg bara att var och en gör som den finner bäst.
 
Sv: RS-virus

Stanna hemma! RS-virus är en förjävlig grej. Jag fick det när jag var liten och på den tiden var de inte lika vassa i behandlingsmetoderna som de är nu. Det tog mig två år att bli frisk (var 7 veckor när jag blev sjuk) och jag har hört ryktas om att än idag förekommer såna extrema fall då det tar lång tid för bäbisarna att bli friska.
 
Sv: RS-virus

Att tänka på så säger de att barn över 1 år oftast inte drabbas värre än en vanlig förkylning. Även vuxna får Rs men vi är så motståndskraftiga så vi får dte bara som en vanlig förkylning.
 
Sv: RS-virus

Jag skulle absolut stanna hemma om jag var du.
Min tjej hade det när hon var liten. Usch det var inte skoj.
Fy vad sjuk hon var.
 
Sv: RS-virus

Stanna hemma!! Det är erat beslut och ni ångrar er om lillkillen skulle bli sjuk. Dessutom kommer han att kunna vara med på många många kalas framöver när han är lite större och mer rustad för diverse smittor som finns i vårat samhälle.

När min kille var mindre så stod jag över flera kalas just vid den här tiden då det är förkylningstider. Och han var en ganska rejäl redan som spädbarn :D .Struntade blankt i vad släkten tycke:angel: .
 
Sv: RS-virus

Jag tycker som de andra att du ska stanna hemma om du känner dig rädd. Min kompis bebis låg på sjukhus innan jul för Rs-virus och var riktigt dålig. Jag tänkte inte på det då, utan gosade med bebisen som vanligt, men såhär i efterhand känns det som att det var ganska dumt med tanke på att det var ganska nära förlossningen. (Blev förkyld efteråt också men eftersom min bebis inte hunnit komma ut än så borde jag inte kunna smitta den nu). Jag känner mig också lite fjantig, men just nu vill jag faktiskt inte ens hälsa på hos andra barnfamiljer för att unvika att smittas av något virus innan förlossningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp