Rovdjursstängsel.

S

"Sara"

Tja.
Är det någon som har erfarenhet av rovdjursstängsel/vargstängsel. Ska ha får till vintern och har ansökt om det. Fick ja av länsstyrelsen i förra veckan.

Hur har ni fått ner hörnstolparna?

all information är bra.

Sv: Rovdjursstängsel.

Lättaste sättet att få ner stolparna på är att använda sig av en jordborr, annars är det spettet som gäller ;)

Uräkta att jag frågar lite i din tråd :o :D

Men måste man ha inkomst på fåren för att vara berättigad till bidrag till rovdjursstängslet?

Har själv några hobby getter och är orolig för lodjuret som tog får hos grannen i fjol.

Kan man ansöka ändå, trots att mina bara är som hobby?

Det tror jag nog att man kan.
Ring din länsstyrelse och be dom skicka ansökningsblanketten.
Likaväl ska du ska anmäla till länsstyrelsen om dina djur blir tagna av lodjur, så att du får ersättning för dom isf.
Lycka till :)

Ska höra min om efter en jordborr, jag tror inte jag vill spetta ner 14 cm stolpar 1,5 meter i marken.

Jag ska ha fåren som hobby, och jag fick ju godkänt. Ring och fråga länsstyrelsen.

Sara skrev:
Ska höra min om efter en jordborr, jag tror inte jag vill spetta ner 14 cm stolpar 1,5 meter i marken.

Fullt förståeligt... Det är Skitjobbigt :crazy:

Har provat den varianten själv och kan avslöja att man får Vääääldigt Ont i rygg och axlar....:angel:

Fåren (eller de andra djuren) måste ingå i en näringsverksamhet för att man ska få bidrag. Det var iaf det svar jag fick då jag ansökte om bidrag för att sätta rovdjursstängsel för att skydda shettisarna.

Vi satte upp rovdjursstängsel iaf, men en "billig" variant, satte hörnen i träd, så nog fasiken sitter det nog... ;)

Jenny

Det är sällan man får bidrag till rovdjursstängsel om man bara har hästar, undantag om man har avel.
Annars är det får som gäller.
Sedan beror det ju på var man bor, om det finns risk för angrepp eller inte.

Man ska väll helst inte sätta rovdjurstängsel i träd. Dom avråder från det i alla instruktioner man får.

När ekonomin tryter och björnarna finns runt om gården, då sätter man dom i träden! ;) Men du har rätt, det "ska" man egentligen inte göra.

Jenny

Jag förstår. Har du björn på tomten så klättrar dom ju inte i träd direkt. det är väl mest för lodjuren som man helst ska undvika träd.

Lodjuren hoppas jag att jag slipper... ;) Björn har vi däremot flera stycken som tydligen har revirgränser typ rakt över vår gård. Lite nervöst är det, men förhoppningsvis fungerar nya staketet i höst och till våren. Sen är det inte helt fel med femtrådigt elstängsel när man stänger in hungriga shettisar heller... ;)

Jenny

Ja precis. En av de närliggande gårdarna hade i vintras en varg i hagen bland sina shettisar, riktigt ruskigt faktisk. Som tur var så går det en stor häst bland shettisarna som med rejäla språng och sparkar jagade iväg den.

Som ni förstår så ska det bli skönt att ha hästarna (en stor och en shettis) i bra hagar.

Inget. Man får både bidrag för material, elaggregat och lite för uppsättning. Momsen får man betala själv men den kan man dra av om man kan.
Superbra.

Räkna inte med att få ersättning för uppsättningen av stängslet...
Vet många, däribland oss själva som Inte fått ut en krona för det egna arbetet...

Dom ersätter inte hela uppsättningen. Vi har fått 5 kr/metern.
Summan är oberoende av om man sätter upp stängslet själv eller om man köper den tjänsten av någon annan.

Senast ändrad av en moderator:

Tur för er!
Vet som sagt många som inte fått nånting för arbetet inklusive vi själva...

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: ameo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka