Rött rinnande öra och svullet rött tandkött

MissourisTopsanna

Trådstartare
Ikväll när jag kikade igenom hundarna så upptäckte jag att ynks ena öra är jättetjockt, rött och det rinner vätska ur det.. Även tandköttet var svullet och mörkare.. Han har inte fått något nytt i matväg. Men slutade att ge rimadyl för en dag sedan. Något tips på vad det kan vara? Ska rengöra örat. Men vad gör jag åt tandköttet? Ska även ringa och rådfråga veterinär imorgon.

Sv: Rött rinnande öra och svullet rött tandkött

Beskrivningen på örat låter som när min hade öroninflammation. Har hunden en inflammation i kroppen kanske det påverkar tandköttet också?

Är öronlappen svullen kan det vara blodöra, om inte öroninflammation.

Det röda tandköttet kan bero på tandsten/tandlossning om det är i hela munnen. Eller så kan det bero på t ex att en liten pinne eller liknande kilat sig fast om det bara är vid ett par tänder.

Hur behandlar man öroninflammation? Och hur ser man skillnad om det är blodöra? :) jag gick igenom hela tandköttet och hittade ingen ficka eller sår. Utan jämnsvullet hela vägen. :/

Om hunden inte haft öroninflammation innan skulle jag åka till veterinären så de får kolla och skriva ut lämpligt öronrens.

Man behandlar med receptbelagt öronrens, beroende på vad odlingen säger att det är för bakterier i örat :)

När min hund fick öroninflammation så fick han både antibiotikadroppar att droppa i örat och även antibiotika i tablettform. Du kan inte/ska inte göra något själv utan hunden ska snarast möjligt till veterinär. Försök inte tvätta ur örat för om det har gått hål på trumhinnan så är det absolut inte bra om det kommer vätska utifrån in i örat. Det kan göra hunden döv. Risken finns också att du petar in mer skit än vad du får ut och på så vis förvärrar inflammationen.

Okej, då blir det nog ett eäveterinärbesök idag då. Suck, jag som trodde vi gjort våra besök färdigt nu när foten börjar läka

Det kan även vara svampinfektion i örat. Om det är blodöra så är den ena öronlappen minst 3 ggr så tjock som den andra.

Är han bara drygt året så kan det knappast vara tandlossning. Så säger du att hans fot börjat läka. Har han fått antibiotika p g a t ex sår på tassen så kan det vara svampinfektion både i mun o öron.

Hoppas du fick tid hos vetten idag.

Hur har det gått? Fick du någon tid hos veterinären idag och vad sa de isåfall?

Vi har tid 13.20 imorgon. Öronlappen är svullen, dubbelt så tjock, röd, lite skrapsårig typ. Det rinner inget från örat nu och det luktar inte.

Han har ju även fått någon rödand och böld mellan tårna på framtassarna. Och den tass som har varit lindad så har lilla klon högt upp blivit irriterad svullen och röd... Så hela ynkis är en infektion just nu :( Men nu får han som tur var gå utan linda inomhus så det får luftas och inte skaver.

Låter som furunkulos på tassen. Är öronlappen tjock låter det som blodöra om inte det är en infekterad skada.

Hur gick det hos vetten idag?

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 612
Senast: Fibusen
·
Övr. Djur ännu en tråd från mig om mina marsvin... ett par dagar sen såg jag att en grisen såg annorlunda ut vid ena virveln på ryggen...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: jubella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka