Rostiga spisplattor?

ylba

Trådstartare
vad gör man åt såna?

Jag har alltid haft en vision om att spisplattor ska vara sådär snyggt svarta. Mina är tyvärr deppigt rostbruna, det ser väldigt tydligt ut som just rost och jag vet inte hur jag ska bete mig för att få dem rena. Den rostiga ytan gör dessutom att det lätt fastnar smuts i ojämnheterna. :crazy:

Ska man skrubba med typ svinto och ha på något för att få dem rena och snygga? Är traditionell spissvärta som man använder till järnkaminer något att ha?

Sv: Rostiga spisplattor?

Jag har använt citronsyra-vatten på mina, tycker det funkar :)
Annars funkar säkert svinto också...

Min farmor brukar använda spissvärta på sina spisplattor. Lite klurigt är det dock att inte kladda någon annan stans...

Min kompis gamla spis var likadan. Hon släppte loss sin farmor utrustad med en boll aluminiunfolie. Tanten gnodde och gnodde, och hur min kompis än försökte fick hon inte övriga plattor lika fina som den farmor varit på :D

Så jag säger folie, och en jävligt bra teknik ;)

Vad är spissvärta? :angel::idea:

//Megs - också med rostiga plattor
Googlar man spissvärta så finns det tydligen en pastabaserad spissvärta på Ica, tänker mig att den finns i välsorterade livsmedelsbutiker på Irland också? Samma används till järnkaminer e dyl, så det lär väl finnas även på relaterade affärer.

Jag gnuggar med en stålullsboll så jag får bort det röda och sen fettar jag in plattan med matolja (baddar hushållspapper och gnider in plattan ordentligt). Därefter drar jag igång plattan och värmer den tills det börjar ryka. Då stänger jag av plattan. När den sen svalnat torkar jag bort överflödig olja. Mer än så behövs inte :)

Jag har googlat men skulle uppskatta typ före/efterbilder och lite how-to :laugh::bow:

Gnugga med den där foliebollen + gå efter med tidningspapper borde fungera. Trycksvärtan borde ge färg till plattorna.

Jag har googlat men skulle uppskatta typ före/efterbilder och lite how-to :laugh::bow:

Man penslar på det, låter det torka och gnider det sedan rent.
Det blir då en svart/silvrig yta som ser ut som metall även om du skulle ha penslat en gipsyta :D

Hmmm... tja mitt ruckel till hus är ju inte det varmast eller torraste så antar att det är fukten på vintern som gjort plattorna rostiga....
Detta ska införskaffas vi nästa sverigevisit om jag inte hittar liknande här.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 800
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 903
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 458
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII