Rosornas krig

snurran

Trådstartare
Är vad jag tänker inleda denna sommar - igen.
Har insett att mangla ner rosenbuskar med röjsåg och sedan elda liten majbrasa där den stått bara får :devil: att trivas ännu mer. Så den busken vann och kommer få vara kvar.

Det andra är roshäcken som stått sen mellan 50-70 nångång. Är en sån där som har enormt elaka tjocka taggar :crazy: Jag ser ut som ett piggsvin efter att ha försökt klippa gräset runt dem och nu ska de banne mig bort! Jag vill ha icke taggiga buskar istället.
Krävs det då lånar jag hem en grävmaskin, men väck ska de :devil:

Hur gör man bäst för att få bort dem för ALLTID? Är det att få upp varendaste bit av roten? Eller kan man kapa dem jämnt med backen och gräva upp rotklumpen? Med spade alltså? Häcken är som bortom all räddning och går bara inte att få snygg. Dessutom körs den över på sina ställen med skoter vintertid så nån skönhetstävling vinner den ju inte. Snarare pris för grannskapets skabbigaste häck :angel:

Sv: Rosornas krig

Röjsåg för att få bort alla grenar och kvistar, sen är det bara att välja yxa och spade eller grävmaskin för att få bort rötterna.
När du fått bort jämns med marken kan du så gräsmatta över och hålla undan rotskott med gräsklipparen.
Ska du plantera ny häck måste du nog ta grävare till hjälp annars kommer rotskott från rosorna att komma in i den nya häcken.

Sv: Rosornas krig

Jag var rädd rötterna skulle bli ett problem :crazy:
Men rötterna får vara kvar tills grunden ska dräneras och vi har grävmaskin på plats. Dock ska jag ta röjsågen så fort all snö tinat bort så jag kommer åt dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka