M

mjauen

Får man ha "rosetter" som man kan köpa i ridsportsaffärer till manen som säljs i typ 18 pack eller liknande i olika färger på en lokal dressyrtävling?
Tacksam för svar!:d

Sv: Rosetter?

Nope, står i TR: Mom 220 " All dekorering av hästen med föremål som rosetter, blommor etc är förbjudet ( gäller ej ponny ). "

Nope, står i TR: Mom 220 " All dekorering av hästen med föremål som rosetter, blommor etc är förbjudet ( gäller ej ponny ). "

Då har du ett TR från stenåldern eller nåt. I mitt (2003) står det som jag citerade tidigare, och sedan dess har det inte tillkommit något - har precis kollat samtliga TR-ändringarna på SvRFs hemsida.

Det är alltså förbjudet med rosetter, blommor etc både på ponny och häst.

Mom 220 handlar om ponnyers rätt att starta, står inte ett ord om några rosetter...

Däremot så står det i mom 224 att
All dekoration av hästen/ponnyn med föremål som rosetter, blommor etc är förbjudet.

Då har du nyare än vad jag har :D , men så står det i mitt, och jag har inte hittat några TR ändringar om just rosetter och dyl. för ponny.
Har dessutom mailat Ridsportförbundet och det ÄR ok att ha rosetter på ponny enligt dem.

jag har aldrig haft hela manen dekorerad med några rosetter men en gång hade jag en i svansen och det var ingen som sa något om det. tror det var en b-ponny på en lokal dressyr som hade gröna rosetter i manen när jag tänker efter så det kanske man får?

Vi har just kommit fram till att man inte får det. Sen vad resp /över/domare säger till om är en annan historia.

Rosett i svansen får man ha på framridning (röd rosett alltså om hästen sparkar) men inte inne på banan.

Nej, jag hade för mig det och plockade bort min röda rosett när jag ridit fram.
Men alla andra hade den kvar, därför kollade jag mitt TR när jag kom hem, och mailade nu till förbundet, och enligt mitt TR och förbundet så är det OK på ponny men inte på häst. ??

Då har du något feltryck i ditt TR för i mitt från 2005 står det precis samma som i break_a_legs. Det är inte tillåtet. Senast förra våren blev en ponny utesluten på en tävling för den hade rosetter i manen.

Det måste har blivit ett missförstånd mellan dig och förbundet. Du kan möjligvis inte kopiera in förbundets svar?

Kan du åtminstone citera ordagrant var det står att man får har det på ponny?

För i moment 220 står det som sagt inget alls om rosetter.

Caps, såg först nu att min är tryckt 2003 :o, det förklarar varför vi har olika.
Dock så är det skumt att man får ha det på ponny enligt förbundet men inte enligt TR, jag väljer dock att gå efter TR.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
719
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 573
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10