Rörelsestörning!-Vet inte vad det är?

ullass

Trådstartare
Min 7 åriga D-ponny markerar lite på v.f i galoppen och på böjt spår.Vill ogärna fatta galopp.Har ingen värme eller svullnad i benen. Hovslagarn uppmärksammade att han ovilligt tar upp sina framben och att han visar ömhet med visiteringstången under sulan. Har pratat med vetrinären om det skulle vara bra med röntgen för att se vad det kan vara men hon avrådde det. Det kan vara svårt att se enl.henne pga att det kan vara något med mjukdelarna och det ser man inte på röntgen. Hon tyckte istället att hovslagaren skulle titta närmare på honom, men han har inte sett något anmärkningsvärt tidigare.Vad kan ni råda mig till och har ni någon idè vad det kan vara? Han har tidigare snubblat vid uppvärmning i skritt och blivit halt och blivit halt efter skoning.Dessa båda hältor gick snabbt över. Sen har vi tränat hoppning 1ggr/v i 2 mån. och det har gått jättebra.Tyvärr är han dålig igen.Ska berätta att vi köpte honom i aug.2005, imp.Holland.

Sv: Rörelsestörning!-Vet inte vad det är?

Kan vara sticksöm som gör det. Det kan vara på grund av sulorna. Har du brodd, isåfall så kan det vara det. Det kan vara verkningen.

Sedan kan det även bero på att hästen har blivit låst i bogarna, ta ut en veterinär som gör böjprov å kollar upp det, min var låst i bogarna efter att hon kom hem från fodervärd och det vissade sig som svag häla i vänster fram.

Det är dom anledningarna jag kan komma på.

hade åkt iväg till klinik och fått gjort en fullständig hält utredning av ponnyn låter som han har ont någonstans.

Mvh
Camilla

Det låter som fång.. ni har inte haft hästen speciellt länge, plus att den är imp holland.. så det kan vara en störning i tarmen pga foderbytet..

se till att en utbildad licensierad hovslagare tar sig en titt och klämmer och känner på hovarna.. sedan kan man i samråd med veterinär bedöva ena benet och kolla hur pass grav hälta det är.. för en dubbelsidig hälta syns knappt om man inte är riktigt duktig..

och anledningen till att hästen har fått mer ont vid skoning och haltat mer då kan vara att smärtan blivit ojämn och då framträder hältan tydligare

Vi gjorde en vet.bes i slutet av nov-05 och då syntes inget konstigt med böjprov och longering.Jag var inne på att röntga men vetrinären tyckte inte det var nödvändigt då.Hovarna har fått en typisk rand runt om pga foderbyte enligt hovslagaren.Den sitter just under kronranden en liten utbuckning. Dagen innan vi märkte att han gick orent senast hade hästarna smitit från hagen och jag trodde att han kanske hade gjort sig illa eller sträckt sig på något vis, men ingenting i benen syntes eller kändes.
Men fång visar det sig så här?

ja, fång visar sig genom hälta och ömhet i framhovarna.. ibland även denna utbuktning i tillväxten på hoven.. och speciellt när det inte finns varken sår, svullnad eller värme på benen så skulle jag misstänka fång..

NÄR är hästen importerad? det tar juh inte 3-4 dagar för fång att utvecklas, det kan ta ett tag till första anfallet.. men är det fång så blir det inte bättre av att vänta..

och jag tycker att vet borde ha gått med på en röntgenundersökning, h*n borde ha misstänkt fång med dom där symptomen.. :/

jag hoppas att ni får tag i problemet och kan lösa det iallafall..

Jag har pratat med hovslagaren och han trodde inte det kunde vara fång, men har beställt tid för hältutredning i morgon hos vetrinären.
Hästen är inte varm i hovarna.Han är importerad vår-05.:confused:

okai, så vad trodde hovis då när det vara ömhet i hovarna och dubbelsidig hälta samt ovillighet att galoppera?..

ullass skrev:
Jag har pratat med hovslagaren och han trodde inte det kunde vara fång, men har beställt tid för hältutredning i morgon hos vetrinären.
Hästen är inte varm i hovarna.Han är importerad vår-05.:confused:
Vad vet du om hästen historiskt, tyvärr har jag sett en del importer utan papper som hoppar kanon. Men efter ett tag kommer gammla skador tillbaka, som den haft sen tidigare.
Och de finns de som tjänar bra pengar på att köpa upp skadade hästar i utlandet låta dem vila ett tag och sälja dem förhållandevis billigt gentemot den kapacitet de ser ut att ha.

Håller med BeastieBabe att det tyvärr låter som fång... Speciellt med tanke på att den fått en "fång-rand"!

Tycker också det låter misstänkt likt fång...

Jag ska in till klinik för ungefär samma symptom på torsdag så då kan jag berätta vad som var fel med min häst i alla fall. :bow:

Först skulle jag be en veterinär kolla ( hittar de inget), kan de i sin tur rek. dig att låta en hovslagare titta om det skulle sitta i hovarna- sitter det högre upp ta ut en Equiterapeut.

Våran gammelgubbe fick ett anslag av ovilja, just att INTE vilja lyfta på framhovarna. Det uppmärksammdes under skoning, och han bokstavligen slängde ner frambenen så fort chansen begav sig.

Vi åkte till kliniken med honom, och där uppvisade han inget på böjprovet utan var helt UA runt om. Dock fann man en liten artros i bakbeneungefär i hasledshöjd vid röntgen. Detta fick han behandling för, och vid nästa skoning visade han absolut ingenting. Nu vet vi om detta, så gammelman får numera glucosamin och funkar utmärkt på det. Jag tror att letar man så kommer man mest största sannolikhet finna problem i något av bakbenen, gissningen ligger på höger bak.

Kom just hem från vet.kliniken med diagnosen kotledsinflammation på båda fram.De sprutade in cortison i leden och återbesök om två veckor igen.Att få den diagnosen var inte kul.Nu undrar vi ju om han kan ha haft det tidigare.Enligt säljaren så hade han inte hoppat något tidigare utan bara ridits dressyr av vuxen ryttare i Holland.Vår tränare tycker det låter lite konstigt för hästen taxerar jätte bra och verkar ha varit med om detta tidigare.Säljaren säjer att han har naturbegåvning. Vi tycker inte att vi ridit vårdslöst eller för mycket och hoppat honom 1 gång/vecka de senaste 2 månaderna.Vi har inte harvat i ridhus utan mest i skog och mark.:cry:

För mig är kotledsinflammation en sekundärskada, så frågan är ju varför han har fått det. Har man även tittat på bakbenen?

Åk med hästen till Strömsholm eller något annat stor djursjukhus, det där låter som min d-ponny, tyvärr fick vi honom efter 6 månader utdömd, men det du säger låter precis som min, tyvärr men kolla upp det så fort som möjligt på ett bra djurskuhhus som har resurser, både ultraljud och röntgen. :)

När jag tänker tillbaka på tiden vi haft hästen så har han nästan hela tiden betett sig konstig när han ska galoppera.Varit ovillig att fatta galopp och velat saktat av nästan med detsamma.Vi har trott att det varit fel sadeln.Så vi har bytt till tre eller fyra olika modeller.Ibland har vi sett att han gått bättre med en ny sadel, men oviljan att galoppera har kommit tillbaka.Jag har också uppmärksammat att han har bockat och krupit ihop efter landningen i hoppning några gånger. När hovslagarn skodde honom första gången var han spänd och ville ogärna lyfta på framhovarna.Han fick inte böja frambenen för mycket då sa hästen ifrån.Hovslagarn trodde att hästen förmodligen hade ont någonstans.Det jag undrar är om skadan funnits hela tiden vi haft ponnyn. I nov.06 var vi och gjorde böjprov och longerade efter en annan hälta i framknät.Då hade hästen vilat i några veckor.Allt var bra då.

Liknande trådar

M
Hästvård Hej! Det finns ju så många visa och hästkunniga här, så jag hoppas att kanske någon har någon ide på vad som kan vara problemet...
Svar
9
· Visningar
1 611
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama