Rörelsestörning trav *lååångt*

M

Minan

Hej!

Det finns ju så många visa och hästkunniga här, så jag hoppas att kanske någon har någon ide på vad som kan vara problemet...

Min medryttarhäst, en isis, har en konstig rörelsestörning i traven sen ett par månader tillbaka (sen hon sattes igång efter barfota) Det märks bara ibland, och mest i traven. En kort bakgrunds information kanske kan vara på sin plats...

Fick föl, reds knappt på 6 månader, gick barfota. Sattes försiktigt igång barfota. Funkade jättebra till första ”barfotatrimmningen” sen blev hon ömfotad. Hon reds inte så mycket, 2-3 gånger i veckan, och inget där emellan. Hon fick ”en släng av fång” (kan man få det?!?!) behandlades inte utav vetrinär, utan bara barfotatrimmare. (hon trimmades först enligt strasser metoden, och nu mer enligt AANCHP metoden) promenerades med rätt länge nästan dagligen, och sattes sedan igång med långa skrittturer. Hon är dessutom rätt *host* :angel: tjock och bukig sen fölet eftersom hon inte kommit igång ordentligt sen dess... (börjar dock bli lite bättre nu)

När vi började med traven upptäckte vi en lite märklig störning som verkade komma och gå. Den märks inte när hon får gå i en mycket kort trav, och det är i princip bara i traven den märks. Tölten känns ren och bra, dock något markbunden. (Markbunden är hon för övrigt generellt nu mot hur hon var innan fölet...)

”Störningen”

Det känns som om hon tar ett ”galoppsteg” med frambenen med jämna mellanrum i traven, och hon slänger med huvudet. Skulle gissa på var 5 - 6 steg. Ibland mer ibland mindre.
Till en början försvann det med lång uppvärmning.

Till en början var det framförallt på böjt spår, mest i vänster varv, och inte varje dag, utan det verkade komma och gå... Eftersom hon varit ömfotad efter övergången antogs det att det nog hängde ihop med att hon var ömmare vissa dagar än andra...
Ibland kunde det gå en vecka utan att det märktes, men sen kunde hon vara ”hopplös” i flera dagar i sträck...

Nu känns det som om det är varje dag, och på både rakt och böjt spår. Hon har också börjat halta på höger fram även i skritten och är väldigt snubblig (sen 5 dagar tillbaka) och ägaren säger att ”det går nog över om ett par dagar”

Och det hoppas jag verkligen att det gör, men jag är rädd att det inte gör det.
Någon som har något förslag på vad det kan vara? Hon är inte svullen eller varm i något av frambenen, hon ömmar dock lite om man trycker på ballarna och hon har ett minimalt sår bak på strålen på höger fram, men det verkar inte som om hon egentligen har ont där.

Jag hade svårt att se på vilket framben hon haltade till en början, så jag bad en väldigt hästvan tjej i stallet hjälpa mig och titta när jag upptäckte att hon var halt. Hennes kommentar lät ungefär så här:
Vid promenaden ner från stallet till volten: - Det är höger, det är ju jättetydligt...
När vi kom ner på volten: Men, vad sjutton, nu är det ju vänster...
I traven i höger varv: Ja, det är vänster inget snack...
I traven i vänster varv: Men nu är det ju höger igen, och vänster... vad tusan...
I trav på raksträcka: ja, det ser ju mest ut som höger nu i alla fall...

:smirk: Känndes trots allt skönt att det inte bara var jag som hade svårt att se...

Har börjat fundera på om hon kanske har fått en spark på bogen eller nått (nytt stall sen drygt 1½ månad tillbaka). Eller om det är övervikten som gjort att hon inte orkat få med sig benen, men i så fall borde det ju bli bättre o inte sämre... Eller om det är barfota ömhet fortfarande (på alla underlag :confused: ) eller... Jag har slut på ideer och behöver er hjälp!

Hästägaren är inte särskillt oroad och har inte varit ute i stallet (för än igår och jag har inte pratat med henne än) för att se hur hon mår. Hon verkar inte speciellt oroad. :cry:

Tack på förhand!
~Minan

Ps tillläggas bör kanske att hon aldrig varit svårt halt eller sjuk tidigare Ds

Sv: Rörelsestörning trav *lååångt*

Be en veterinär titta på hästen! (Fast det är ju svårt om inte hästägaren är intresserad av det.)

Precis sådana hoppsasteg tog min häst. Hon hade då en bakbenshälta.

Hälteutred och röntga på klinik! Hoppsastegen känner jag också igen. De togs för att avlasta spattbenet bak.

/Jane

Jättesvårt att ge råd när man inte sett hästen, förstås, men det första jag hade gjort var nog att ta ut en veterinär som får titta på hästen, och sedan följa hans/hennes råd om fortsatt utredning.

Det som känns oroande är för det första den obehandlade fången. "En släng av fång" går väl iofs att få, om man med det menar ett lindrigare fånganfall, men fång är en allvarlig sjukdom, som alltid bör behandlas av veterinär och gärna också hovslagare. Fång KAN ju ge hovbensrotation, och av det blir hästen förstås halt.... Detta kollas lämpligen med röntgen på klinik.

Sedan är det ju inte bra att det blir värre och värre... För mig låter det som om hästen är halt på BÅDA fram, och det kan den ju bli om den t.ex. avlastar ett eller båda bakbenen. Detta i kombination med att det blir/blev bättre efter lång uppvärmning skulle ju kunna peka på spatt. Det är inte helt ovanligt att spatthästar först blir halta fram på grund av att de avlastar bakbenen. Även spatt diagnosticeras med hjälp av röntgen (och eventuellt böjprov).

Sedan är det ju inte alls säkert att det är så allvarligt som hovbensrotation eller spatt. Det KAN ju också vara så att detta är en av de hästar som inte mår så bra av att vara barfota och/eller behöver längre tid på sig för att vänja sig vid barfotalivet. Slits hovarna mycket? I så fall kanske hovtillväxten ännu inte "kommit ikapp", utan hästen blir ömmare i hovarna allteftersom de slits. Jag är ingen expert på barfotagång, men har förstått att det lätt kan ta 1-2 år innan hästen vant sig och fungerar bra att rida barfota. En grus/sandpaddock, t.ex., sliter ganska mycket även om den är mjuk....

Ang barfota grejjen i det hela så slits det rätt fint. Varken för mkt eller för lite. Hon har fortfarande "uppluckrade lamellränder" fram som är på väg och läka ut, men själva hovarna ser bättre o bättre ut för varje vecka.

Om man nu bortser från den skumma "sprickan" som dykt upp vid traktstöden / trakterna. Ser mer ut som ett grunt hål än en spricka.

Det som gör mig lessnast och oroligast i det hela är ägarens "det går över" attityd...

Behöver på något vis få mer "på fötterna" innan jag kan "kräva" att få ut en vetrinär av ägaren eftersom hon inte är speciellt oroad...
~Minan

Ägaren bore vara oroad, eftersom detta inte kommer enbart av att skorna är borta.

Jo, man kan tycka det...
:confused: :cry:

Hoppas inte trådskaparen tar illa upp om jag lägger till en liten fråga om min egen situation?! Jag tyckte mig märka lite likheter, fast kanske inte...

Har ett isissto, 6 år gammal, som jag bara haft i 3 månader. Blev inriden hos förra ägaren när hon var 5 år (av isisinstruktör enligt uppgift). Jag har också travproblem, bl. a., med henne. Nu måste jag erkänna att jag inte är en expert på islänningar, och ska så snart kassan tillåter ta hjälp av instruktör, men jag vill ändå fråga lite här först. Förre ägaren ägde ingen sadel och red alltså barbacka hela tiden. Inget fel i det kanske, men man kan ju inte rida lätt utan sadel. Kan det vara så att jag stör min lilla pålla när jag rider lätt om hon inte är van vid det? Det KÄNNS som ett balansproblem för oss, men efter som jag är grön på islänningar (har mycket ridvana annars) så vill jag försöka utröna vad det mer kan bero på. Kan tillägga också att hon var oskodd när hon köptes, men efter ömmande och snubblande på grusväg, skodde jag henne inom några dagar efter köp. Hon har varit skodd en gång förut bara.

Galoppen är mjuk, rund och trevlig, förutom att hon inte vill fatta vänster galopp. Det tränar vi på. Vänster sida är stelare än höger, det märks tydligt, så jag antar att oviljan kommer sig av detta. Hon är en pigg positiv häst som älskar att komma ut, och jag vill inte förstöra det!!! Hon är för övrigt den goaste mest orädda häst jag stött på.

Jag jobbar mycket med mjukgörande övningar i skritt just nu, bl. a. var vi ute och red slalom runt träd i skogen i dag, vilket hon formligen älskade. Har någon ytterligare tips och förslag är jag mycket tacksam. Gör jag fel så påpeka gärna det också. Jag vill absolut inte sitta och förstöra något.

Sitt ner i traven, men med en lite lätt sits om du förstår vad jag menar. Inte fältsits eller trepunkt, bara lätta lite i aktern men rid inte lätt. Vuxna människor förstör oftast balansen genom att rida lätt, mindre personer kan det funka bättre för men inte för större. Hästen söker en balans hos ryttaren som den kan ta stöd i, någon sådan finner inte hästen när man rider lätt ridning.

Det är bra med mjuk och lösgörande övningar ute i naturen, men den effektivaste lösgöringen får man genom banridning. Där man jobbar mycket ut från att ställa, böja, sidföra och samla.

Tack så jättemycket för ditt svar! Ska prova och hoppas på att det fungerar för oss:D .

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 008
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 679
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30