Röösli Pilatus - enda sadeln som passar?!

J

Jetta

Har en häst som just nu endast verkar funka i Röösli Pilatus. Har provat det mesta (Albion,Kieffer,Prestige,Morris&Nolan,Bates you name it:mad: Vad kan det vara för speciellt med Röösli som gör att den sitter som en smäck men de andra 10-15 sadlarna inte funkar alls. Är bommen annorlunda eller vad 17 kan det vara? När jag rider i Rööslin går han igenom steget och blir mjuk och fin, i övriga sadlar blir han hög och spänd, "flaxar" med frambenen och kommer knappt från stället.

Sv: Röösli Pilatus - enda sadeln som passar?!

Kanske egentligen inte ngt speciellt med just den sadeln utan att den passar honom bäst av alla. Då får du väl ha en sån då, snygga är de ju med, så var glad att han valde den :D

Ja asså ex kieffer o röösli är sjukt olika. Förstår inte problemet, funkar den så ha den? Hade nästan kunnat döda för att få kvar mina röösli men de är på tok för svängda för min kuse

Ja, jag får väl nöja mig med att den passar, men att skillnaden blir så markant, det är väl det som gör mig fundersam. Tur att de finns begagnade! Det lustiga är att sadelmakaren provade ut en Albion SLK High head som han tyckte låg bra, vilket den INTE gjorde när jag väl red ordentligt i den.

Bossorna släpper väl ganska tidigt på röösli, iaf på min gamla röösli jag hade. kanske är det som hästen gillar?

Nåt är det som han gillar iallafall, verkar vara extremt känslig. Känns nästan som han haft fel sadel tidigare och reagerar direkt när man lägger på nåt som inte passar. Har aldrig varit med om nåt liknande. Problemet är att den sadeln jag provat inte är till salu, och Rööslis sadlar är ju specialgjorda så jag får väl beställa hem och prova varenda Röösli jag kan hitta! Nån som kan uttala sig om fördel/nackdel med korta stroppar? Vet att en hel del gamla Röösli har såna.

Jag hoppas att när jag väl skaffar en ny sadel att Röösli passar min pålle. Har aldrig känt att jag kommit åt en häst så bra som jag gjorde i en Röösli. Jag föredrar korta stroppar. Har varit med om hästar som känt sig nypta i armbågen av spänen från gjorden på sadlar med långa stroppar. Min uvarande har just det och tacksamt nog funkar det på pållen. Tidigare pålle gillade det inte alls så den sadeln kapade jag stropparna så de blev korta.

Var glad, Röösli är fortfarande en fantastiskt bra sadel, för såväl ryttare som häst, det är väl bara det att den inte är på modet just nu.

Inga problem att sätta på långa stroppar på en gammal sadel om det är det du vill ha.

Vet inte om det är långa eller korta stroppar vi vill ha. Sadeln jag provat som passar bra har korta stroppar, sadeln som är beställd på prov har långa. I värsta fall får jag väl göra som shlubberdubb o kapa av stropparna=). Vet inte om det öht har betydelse. Men som sagt, Röösli verkar vara en kanonsadel - både för mig och hästen. Känner att jag får en jättebra sits, bara jag nu hittar en som passar....Känns lite mörtigt att ha provat ut något helt annat som bevisligen inte passar alls. Ska akta mig för experterna i fortsättningen och gå på magkänsla (låter flummigt)!

Det lustiga är att sadelmakaren provade ut en Albion SLK High head som han tyckte låg bra, vilket den INTE gjorde när jag väl red ordentligt i den.

Nej, det förstår jag eftersom att Albion är raka i bommen! Och om nu Röösli passar så måste det bero på att hästen har en svängd rygg.

Men var glad över att du har en häst som så tydligt talar om vad den tycker om! Det underlättar dramatiskt! För det är långt ifrån alla gånger som en sadel som ligger bra när hästen står still även ligger bra under arbete. Och säger inte hästen ifrån så är det stor risk för att ryttaren rider på som vanligt fram till ryggontet kommer som ett brev på posten.

Så kinkiga hästar är det bästa! ;)

Som exempel kan jag nämna mitt sto. Hon var MKT tydlig med att hon älskade Albion Style. Albion K2, som är mkt lik Style i modellen gillade hon INTE. Båda såg dock ut att ligga lika bra på ryggen. Ortspetsarna i K2 är dock annorlunda vinklade och det var tillräckligt för att den sadeln inte skulle passera genom hennes nålsöga! Men som sagt var, det är mycket praktiskt!

Den vanliga SLK:n och ultiman är inte speciellt rak, inte jämför med de andra Albion-dressyrmodellerna i alla fall. Däremot är det ju kilbossor vilket det väl inte är på rööslin

Det här med kilbossor och andra bossor vad är skillnaden??

Liknande trådar

Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 652
Senast: Aleel
·
Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en...
2
Svar
25
· Visningar
4 598
Senast: insearchof
·
Dressyr Hoppas ni inte är för trötta på sånnt här. Ska nog ka och kolla på ny sadel på semestern. Vet inte om min innoa ligger optimalt...
Svar
9
· Visningar
2 179
Senast: __Stilett__
·
Utrustning Det var tal om att det skulle göras en allomfattande sadelguide för vilka sadlar som passar vilka hästar. Jättebra idé tycker jag-men nu...
Svar
9
· Visningar
2 496

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka