Röntgen svar???

R

rayspool

Ja vad säger ni om detta nedan:

Bes 1
böjprov + grepp ger utslag kotled VB samt viss stelhet knäled VB svag ryggreaktion h sida.

Bes2
stel med reaktioner från falanger bfr samt framknä vfr , grov has vb , spänd ländrygg
rtg falanger bfr samt carpus sida sned vfr : visar ledreaktion övre carpalled med
periostal reaktion palmart distala radius
kotleder bfr ledrandsreaktion i dorsala ledplanet av äldre datum och lindrig art
hasled sida + spatt vb visar osteofft mogen i dorsala ledpalanet nedre glidled
utgående från Mt3

Bes2
rakt ut ses initialt stickande steg vb provocering ger utslag vb knäled där en tydlig
galla ses

Bes4
rtg knäled vb visar
laterala rullkammen svag avvikelse profil- ngt rakare än normalt
mediala ledkanten tibia ngt skärpt med förkalkning i ledkanten

Det är en bekants häst och nu undrar jag om någon här kan tolka det som står??

Är det allvarligt eller är det att hoppas vidare att det blir bra? Hästen är rätt ung, under 7år har inte gjort så mycket är tänkt till fortsatt hoppning

Sv: Röntgen svar???

Bes 1: Hästen uppvisar hälta när den blir provocerad med klossar i tårna. Här skulle man ha haft en gradering också, det går ifrån 0,5 till 5 kan man säga. Oren vänster bak i kotan i a f.

Bes 2 + 4. Sammanfattningsvis. Hästen har spatt på vänster bak i nedersta glidleden. I vänster bakknä har hästen en pålagring, den har också symptom som visar på besvär av detta.
Den uppvisar låg hälta vid böjprov på båda fram, samt hälta ifrån vänster framknä. Efter vad jag förstår så är vänster framknä något vridet också, men det kan vara en feltolkning att det bara är knät, det KAN vara hela vänster fram.
Den uppvisar smärta ifrån ländryggen.

Personligen hade jag inte blivit så glad om jag hade fått ett sånt här besiktningsprotokoll.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka