Röntgen för försäljning?

Dingelass

Trådstartare
Härförleden la jag ut annons på min pålle med enorm respons...dock mestadels oseriös:cool:

Funderar nu som så att jag ska få han i full kondition och invänta våren innan jag gör ett nytt försök att sälja...

Funderar även på hur stor roll det gör(mer lättsåld,seriösare intresse) om hästen är röntgad...?

Ingen utav alla de som hörde av sej när jag hade han ute nyligen frågade något om han var/skulle röntgas...vilket för mej verkar rätt konstigt...?

Hur gör ni när ni letar häst,blir en redan röntgad häst högre prioriterad eller spelar röntgen ingen större roll för er?

Sv: Röntgen för försäljning?

För mig är röntgen viktigt då jag inte vill ha några överraskningar (de brukar komma ändå :D ).

Visserligen spelar priset på hästen viss roll men jag brukar resonera så att även billiga hästar bör röntgas, varför inte?

Sedan vad man gör med resultatet är en annan sak. Jag har köpt många riktigt fina hästar billigt då det visat sig ha lösa benbitar. Förstår inte varför det ska vara en anledning till att "ge bort" sina hästar dock? Min erfarenhet är att svenskar ofta är rädda för lösa benbitar fast jag inte förstår varför. Ingen av mina hästar har någonsin haft problem av dem.

Hörde av en veterinär att 75% - 80% av alla hästar har röntgenförändringar.

Jag hade kanske inte prioriterat en redan röntgad häst innan jag provridit, däremot så begär jag röntgen vid besiktning. Undantag om det handlar om lite billigare hästar (tolkningsfråga vad som är billigt ioförsig..), men en häst runt 100 000 hade jag aldrig köpt utan röntgenplåtar!
Känns lite oseriöst att inte ens fråga om hästen är röntgad..

Sedan tror jag inte att det är negativt att ha röntgat hästen innan såatt det står utskrivet i annonsen kanske.. Alla ATG-kliniker skickar väl dessutom plåtarna emellan varandra, vilket är bra såatt de nya köparna får chansen att be sin veterinär kolla bilderna. (Vilket jag hoppas är en självklarhet att man gör...)

Ja,jag tycker också att billigare hästar bör röntgas...man har ju lika stor omkostnad i pengar och tid på dem som dyrare hästar.

Sen tillhör jag nog den kategorin som drar öronen åt mej av lösa benbitar,inte för att jag har så stor erfarenhet utav det men det ringer liksom en varningsklocka...

Fast jag tänker om man prioriterar att hellre åka och prova en häst som redan är röntgad än en som inte är det?
eller har det ingen betydelse?

OM jag är intresserad av röngen vill jag göra det själv. Plåtarna ska vara dagsfärska för att vara intressanta för mig.

Det kostar ändå ett par tusenlappar att röntga de intressanta delarna (intressanta för mig) och då vill jag ha både medfödda och ev senkomna skador med på plåtarna.

För mig spelar det absolut ingen roll om hästen är röntgad sedan tidigare. Är jag intresserad av plåtar tar jag ändå nya, det får i s f bli en prisförhandlingsfråga. Men jag är inte villig att betala för ägarens plåtar s a s (priset ligger högt för att hästen är röntgad).

Ok,jag kan ju förstå hur du tänker...
Men låt säga att hästen är röntgad en vecka innan du provrider och du vet att du vill ha den,är den röntgen som är gjord då värdelös för dej?

OM jag är intresserad av röngen vill jag göra det själv. Plåtarna ska vara dagsfärska för att vara intressanta för mig.

Det kostar ändå ett par tusenlappar att röntga de intressanta delarna (intressanta för mig) och då vill jag ha både medfödda och ev senkomna skador med på plåtarna.

För mig spelar det absolut ingen roll om hästen är röntgad sedan tidigare. Är jag intresserad av plåtar tar jag ändå nya, det får i s f bli en prisförhandlingsfråga. Men jag är inte villig att betala för ägarens plåtar s a s (priset ligger högt för att hästen är röntgad).

Med risk för att verka jättedum..Men priset blir väl inte högre för att man röntgat?

OM jag anser att det är motiverat med röntgen av hästen, kommer jag förmodligen att ta nya plåtar, ja.

Ofta lägger säljaren på någon tusenlapp om hästen är röntgad.

Jag tror att du kan attrahera en annan typ av köpare genom att säga att hästen är röntgad, folk som kanske vill betala lite mer för att veta vad de får. Men precis som Lovisaleonora säger vill nog många ha dagsfärska bilder för att vara säkra på att inget tillkommit. Du kan ju alltid skriva i annonsen att hästen kommer att röntgas inför eventuell försäljning, för att verka seriös, men slippa stå där med dyra plåtar som ingen är intresserad av.

Jag skulle inte åkt och tittat på en häst bara för att den är röntgad, så jag är tveksam till att man tjänar på det ur den aspekten. Dock tycker jag att det visar att man är seriös som säljare, så lite spelar det roll.
Däremot är det en fördel som säljare med att röntga att man har koll på om det finns överraskningar. Det kan ju naturligtvis uppkomma pålagringar efter röntgen, men när jag har varit inne med min häst på klinik så tycker de inte att det är någon ide att ta nya plåtar om det finns 5 månader gamla plåtar.
Däremot så tror jag ändå att en köpare troligen kommer att röntga om hästen för säkerhets skull.
Det är alltid lika trist för både köpare och säljare när man efter ett antal provridningar har kommit överens om allt, och bara ska besiktiga, och så hittar man något oväntat på röntgen.

Jag hade provat igen om nån månad eller två. Försökte sälja en häst vid den här tiden förra året o det var stört omöjligt, bara oseriösa svar alt folk man inte ville sälja sin häst till. Verkar som att de flesta är upptagna med allt möjligt kring o efter jul, nyår o sportlov o allt vad det är. Så satsa på att få upp den i kondition nu o gör ev en röntgen sen om du tror att det är där det klämmer - men jag tror att det är tiden på året.

Fast jag tänker om man prioriterar att hellre åka och prova en häst som redan är röntgad än en som inte är det?
eller har det ingen betydelse?

Nej, jag åker inte hellre o tittar på en häst som är röntgad än en som inte är det.
Som flera andra skrev så vill jag helst ha "dagsfärska" plåtar, är gärna med själv om det är möjligt.
Tror faktiskt inte att det har ngn större betydelse om hästen är röntgad innan, är man intresserad så provrider man oavsett.

Det enda som är lite synd med att alla numera kräver röntgen är att många jättefina hästar aldrig får en chans. En veterinär jag pratade med hävdade att endast en av 10 hästar går igenom en röntgen helt utan anmärkning och även obetydelsefulla fynd gör hästen nästan osäljbar. Många fina hästar hamnar som skogsmullar helt i onödan. Man är ju så nervös att man nästan kan kräkas var gång man åker och röngar ngn häst.

Det enda som är lite synd med att alla numera kräver röntgen är att många jättefina hästar aldrig får en chans. En veterinär jag pratade med hävdade att endast en av 10 hästar går igenom en röntgen helt utan anmärkning och även obetydelsefulla fynd gör hästen nästan osäljbar. Många fina hästar hamnar som skogsmullar helt i onödan. Man är ju så nervös att man nästan kan kräkas var gång man åker och röngar ngn häst.

Vet inte om det var riktat till mig, men jag svarar ändå :)
Jag håller iaf helt med om det du skriver! Många röntgenfynd har ju inte heller ngn som helst betydelse, min veterinär menade på att det viktigaste var att inte hitta en 15 mm benbit "i" en led, där de oftast, förr eller senare, ställer till problem. (Kan inte riktigt förklara, han visade oss och förklarade..) Hade han hittat en så tyckte inte han att det var svårare än att plocka bort den.. Dock så hade ju det kännts som en jobbig process.

Jag har ett minimalt röntgenfynd på min häst, som bedöms sakna betydelse. Detta var ingeting vi tvekade på innan köp, men det känns skönt att veta OM hästen i framtiden skulle få problem, att vi vet vart vi kan börja leta... :)

En prisfråga tror jag. Försäkringsbolagen kräver röntgen för att få försäkra i en viss summa, i mitt f-bolag 100000:-, och jag tycker att man ska kunna försäkra sin häst i inköpspris om man vill = att jag tycker att det ska ingå i priset samt vara gjord i samband med köpet. Kostar hästen mindre tycker jag att köparen får betala röntgen om man vill ha det gjort.
En del köpare vill även betala veterinärbesiktningen då den då är på dennes uppdrag, annars tycker jag att den ingår i priset.

Härförleden la jag ut annons på min pålle med enorm respons...dock mestadels oseriös:cool:

Funderar nu som så att jag ska få han i full kondition och invänta våren innan jag gör ett nytt försök att sälja...

Funderar även på hur stor roll det gör(mer lättsåld,seriösare intresse) om hästen är röntgad...?

Ingen utav alla de som hörde av sej när jag hade han ute nyligen frågade något om han var/skulle röntgas...vilket för mej verkar rätt konstigt...?

Hur gör ni när ni letar häst,blir en redan röntgad häst högre prioriterad eller spelar röntgen ingen större roll för er?

Det beror ju alldeles på vilken prisklass din häst ligger i och om den är en häst som kan brukas för tävlingssatsning. I sådant falls är det att rekommendera att röntga. Vad du röntgar beror på rasen, vad som är de vanligaste felen. För givetvis kan du ju inte röntga igenom hela hästens ben efter lösa benbitar, men om t.ex. spatt eller cystor är vanligt så kan du röntga för det.

Begreppet friröntgad i en annons säger ju inget egentligen.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Tack allihopa för era svar!
Majoriteten verkar föredra att röntga själva så nu vet jag bättre än att kasta bort dom pengarna!:)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har ju haft lite problem med min pållas hovar (till och från ömfotad och var i vintras så öm att hon fick sulor)...
2
Svar
33
· Visningar
4 882
Senast: Lavinia
·
C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en...
2
Svar
26
· Visningar
4 211
Senast: Ramona
·
T
Ridning Vi har fastnat och jag vet inte hur vi tar oss vidare. HJÄLP! Vi köpte i jan/feb ett litet russ. Jättesnäll och en helt fantastisk...
Svar
8
· Visningar
1 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka