Skojj

Trådstartare
Vad kostar det att röngta hästen?
Hela?
Ben?
Med/utan försäkring?

Min häst är inte sjuk blev bara nyfiken..

Sv: Röntga?

Beror helt på antal projektioner (bilder), vilken klinik och vilken försäkring. Samt givetvis om försäkringen täcker röntgenbilderna. Om hästen t ex är halt och smärtan sitter i kotleden täcker ju en försäkring kotledsröntgen. Men om du vill röntga din hästs rygg bara för att, täcker ju ingen försäkring.

Prissättningen är fri, alltså kan olika klkiniker ha olika pris, olika kliniker brukar ha olika paketpris med.

Man röntgar aldrig 'en hel häst' så, dels för det är ingen nytta med det rent generellt, man kan inte röntga HELA hästen effektivt, och det blir fruktansvärt dyrt.

Vad gäller röntga benen så kan man göra det på ett antal sätt. Man kan röntga alla lederna, eller det plus hovar, eller det plus skenben, griffelben etc. Man kan ta en - två projektioner/led, eller så kan man röntga en led ur alla olika vinklar.

Dock finns det praxis för vad man anser ingår i en friröntgen/exportröntgen t ex, och oftast ett fast pris för det - som varierar på olika kliniker. Men det är fortfarande inte en heltäckande röntgen. Men man har fått med det mest väsentliga ledmässigt.

Min häst är halt och höger framben, hov samt båda bakknäna röntgades. Totalt 12 plåtar. Det gick på 2785 kr + moms.

Tråkigt att din häst är halt:cry:
Hoppas att den blir bättre snart!!

Jag tycker att det lät ändå som et bra pris för 12 plåtar..
Täckte det på försäkring eftersom det inte blev mer?

Jag har fått för mig att det är hur dyrt som helst att röntga..

'Min' klinik tar följande om de inte ändrat sen jag var där sist:

Fyra bilder (paketpris) 1.563:- bild 5 och framåt 230:-/st. Sen finns ett paketpris på 10 bilder som kostar/kostade 2344 kr.

oki.. Det vetkar ju inte vara så farligt..
Men beror det på om hästen är försökrad/oförsäkrad eller vad den har för försäkring?

Eller är det ett pris dom har?

Jag är jätte tatsam för alla svar eftersom jag är nyfiken..:bow:

Nej, priserna är vad kliniken debiterar. Sen vem som betalar, djurägaren eller försäkringsbolag, är ju en senare fråga.

Och där beror det helt på vad för försäkring man har, och om den täcker, och vilken självrisk man har. Det finns t ex fast självrisk på 2500 kr, då betalar man max 2500 kr på en självriskperiod, allt ersättningsbart över det tar försäkringen. Andra har t ex 1900 kr i fast självrisk, eller 1900 kr + 20% osv. Allt sånt påverkar.

Men priserna i tråden är alltså klinikernas utpris, och det är vad de tar betalt, oavsett om du eller försäkringsbolaget ska betala.

Sen tillkommer ju sedering, ev assistering vid rtg om du inte har medhjälpare, klinikavgift osv. Och handlar det om något som försäkringen täcker så tillkommer ju även en undersökning etc.

Tack så jätte mycket!!
Känns som jag har blivit kolakre nu:D
Jag hoppas dock att jag inte ska behöva röntga utan att min häst håller sig frisk.
Fast om man måste är det ju ingen tvekan!

Tack tack för alla svar!!!

Har röntgat hela bakstället på valacken. Alltså från knäna till hovarna. Det blev många plåtar.. Kostade 2500 nånting. Ej på klinik.

Har röntgat stoet på klinik, nacke, hals, + hela ryggen. Kostade runt 5000, de fick inga bra bilder så det fick ta massa plåtar. Som tur var gick allt på försäkringen.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka