Röntga hela/halva hästen inför köp?

nordiskridkonst

Trådstartare
Ska köpa en ny häst i övre prisklassen. Den ska klinikbesiktas och röntgas så mycket är bestämt. Men nu till frågan. Ska man låta röntga nacke och rygg utöver benen? Hur många fler plåtar blir det isf? Skiljer det mycket i pris på en "vanlig" exportröntgen och helkroppsröntgen? Någon som har erfarenhet? Jag kommer inte att ha råd att hålla hästen livförsäkrad i fulla köpebeloppet men kommer givetvis att ha en full veterinärvårdsförsäkring.

Sv: Röntga hela/halva hästen inför köp?

Du betalar per plåt, så ju fler du tar desto dyrare blir det såklart.

Tänk på att alla leder behöver röntgas från flera håll om det skall vara en mening i det.

Är hästen dyrare hade jag om möjligt kört hela kittet..Det är svårt att reklamera eller liknande om något skulle inträffa.

Det är lite synd att klinikerna inte har ett besiktningspaket där detta ingår för som det är nu får man vackert betala per plåt..och en sådan besiktning kan skena iväg i pris.

Ingen aning..antar att kliniker tar olika.
Det klokaste är att ringa aktuell klinik och fråga.

Det mesta jag hört någon betala för klinikbesiktning är 6000:- och då är jag inte säker på om det var med total röntgen eller bara några plåtar.

Nästan mer viktigt än att röntga allt är att hästen har en obruten försäkring som skyddar mot dolda fel, tex kissing spines som kan visa sig om man röntgar ryggen.

Hur gammal är hästen du ska köpa och har den tävlat med goda resultat? En häst som har tävlat i många år med resultat kan ju faktiskt ha röntgenförändringar som inte har betydelse för hästens användbarhet.

Du kan fråga kliniken innan besiktningen vad extra bilder utöver röntgen av ben och hovar kostar. Bilder på rygg och nacke borde inte göra det särskilt mycket dyrare (en ren gissning mellan 1 och 2 tusen).

När det gäller rygg har ju många hästar 'täta kotor' eller förändringar mot kissing spinehållet utan att för den skull vara påverkade av det. Efter att ha köpt en 'rygghäst' (som röntgades, dock inte ryggen) inser jag att om jag haft hjärnan påslagen hade jag misstänkt något pga att hon surade väldigt vid sadling och svankade vid beröring, men veterinären som besiktigade henne sa att hon hade en rörlig rygg och att det var bra! Så lägg ihop all information och tyder något på ryggproblem kan en extra plåt eller två vara värt att ta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 879
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 776
Ekonomi & Juridik Nästa vecka ska vi besiktiga vår (förhoppningsvis) nya häst. Hon är sedan innan (maj-21) gjord exportrtg på, ua. Hade ni röntgat något...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hästvård Har hittat en häst jag vill ha, den har röntgen som inte är ett år gamla, är det dumt av mig att göra en ny röntgen inför mitt köp ...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka