roll backs...

Sv: roll backs...

Snabb vändning på bakdelen.

Ofta i reining galopperar man längs en långsida, stoppar, rollback 180 grader, fattar galopp igen direkt ur rollbacken. Inga pauser mellan momenten.

/Ida

Alltså Galopp, stop halvt varv tillbaka (framdelsvändning) galopp

One rein stop (nödbroms).. böja in hästens nacke mot foten.. så kan den inte skena, bocka eller stegra

åt vänster: tag tyglarna i höger hand, för ner vänster hand på vä tygel mot bettet o dra upp mot höften. i början kommer hästen snurra några varv innan den stannar, så småningom stannar den snabbare.

dra upp den mot höften? vart har du fått det ifrån?

One rein stop:

man lär hästen att den ska stanna om man drar i ena tygeln så mkt att huvudet förs mot bogen, en "säkerhet" som man lär sina hästar (även i hoppning/dressyr etc) om en olycka/pigg häst etc så ska det vara lättare att få stopp, för det är inte alltid de lyssnar på "vanlig" halt när man drar i båda tyglarna samtidigt.
givetvis så släpper man drivningen.

så jag har lärt mig ska man INTE hålla i yttertygeln samtidigt

Fancyfee:

Det är skillnad på sken och att sticka iväg.
i sken så är hjärnan blockerad, och hästen springer i full fart utan att titta vart den ska, ofta springer de in i träd, väggar etc.

om hästen verkligen skenar så är det bästa faktiskt att kasta sig av innan den snubblar/ramlar/springer in i något, annars kan man bli mosad :crazy:
som tur är det inte så ofta det händer att hästar skenar..

Jo men vad jag sa att hästen INTE KAN skena iväg när man har böjt in nacken.. menade inte att man skulle göra det när den skenade..

hästen kan skena, men den ramlar omkull istället. och man vet ju inte NÄR den sticker iväg då den sticker helt utan anledning...

sant, har aldrig varit med om att en häst försökt sticka iväg o dragit in nacken.. så det är nog riktigt bara läst det ..har bara varit med om att hästen sprungit iväg i trav o då hjälper de tills den lugnar ner sig..

Humm... Jag förstod iallafall vad rollbacks var! :rofl:

Tack allihoppa! :d

MVH Malin!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·
Hundträning Ni som jobbar som instruktörer och som tränar ihop med era elever även utanför kurstid, hur håller ni isär rollerna? Hur hanterar ni...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: tuaphua
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
1 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar