Roligaste leksakerna?

Keb71

Trådstartare
Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter.
Lilla fröken Tess har kortare päls och är sällan ute längre stunder på egen tass och tycker att befintliga leksaker är aptråkiga.
Har ett stort klösträd med ett par hängande bollar, flera grottor och liggplatser. Vad gäller lösa leksaker finns det bollbana, leksaksmöss och bollar av olika slag, både med och utan bjällra.
Tess verkar gilla små möss med "oregelbunden form" bäst.
Esko har mer päls och är ute längre, men verkar halvdeppig över att det inte finns lika mycket sork längre. Han gillar dinglande leksaker ibland, men det enda han leker med inne är sådant han dödat själv och tagit in... 🤢
Kattmyntafyllda "Stinkies" är bara roliga en liten stund, trots att jag inte har dem framme jämt.

Så vad ska jag shoppa åt mina kräsna gullisar?

Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter.
Lilla fröken Tess har kortare päls och är sällan ute längre stunder på egen tass och tycker att befintliga leksaker är aptråkiga.
Har ett stort klösträd med ett par hängande bollar, flera grottor och liggplatser. Vad gäller lösa leksaker finns det bollbana, leksaksmöss och bollar av olika slag, både med och utan bjällra.
Tess verkar gilla små möss med "oregelbunden form" bäst.
Esko har mer päls och är ute längre, men verkar halvdeppig över att det inte finns lika mycket sork längre. Han gillar dinglande leksaker ibland, men det enda han leker med inne är sådant han dödat själv och tagit in... 🤢
Kattmyntafyllda "Stinkies" är bara roliga en liten stund, trots att jag inte har dem framme jämt.

Så vad ska jag shoppa åt mina kräsna gullisar?

De här brukar vara kul, iaf en stund. Jag har lite samma problem, Megara tycker allting är roligt - ett litet tag sedan tröttnar hon. En liten blå mus är bland det bästa hon vet, oklart varför. Man får prova sig fram och lägga undan och ta fram olika leksaker. Sedan är alltid Da Bird kul.

1734292338934.webp

De här brukar vara kul, iaf en stund. Jag har lite samma problem, Megara tycker allting är roligt - ett litet tag sedan tröttnar hon. En liten blå mus är bland det bästa hon vet, oklart varför. Man får prova sig fram och lägga undan och ta fram olika leksaker. Sedan är alltid Da Bird kul.

Visa bifogad fil 158825
Jag köpte en liknande på Granngården. Tyvärr är den inte speciellt poppis, jag tror att bägge tycker att den prasslar för mycket...
Jag är rädd för att Da Bird kommer att genomskådas - bägge tar riktiga om de inte har sina birds-be-safe-collars... 🙄
Just ja, måste leta efter glittriga studsbollar, fick en i Secret Santa ett år och den lektes faktiskt sönder! Har bara hittat i storpack när jag letat tidigare.

Metspön och prasselbollar är allra bäst här! Alla roliga leksaker kräver dock engagemang, Kimchi vill inte leka självständigt om det inte är med levande byte, typ syrsor som smiter.

Skriver under på att leka tillsammans är viktigt! Alla katter jag haft genom åren har haft behov av att vi leker tillsammans varje dag. De leker mycket med varandra också, men "matteleken" är viktig om det inte ska bli sura miner här. De jag har nu tycker mest om laserpekaren eller vippa (dressyrspö, eftersom vanliga kattvippor överlever en korat i mindre än en minut ;)) och ett par "sugrör" som är 70-80 cm långa (fick dem av katthemmet så jag vet tyvärr inte var de kommer ifrån, ska gå dit och köpa fler någon dag), och helst ska vi leka i en ordentlig tunnel med dem.

Andra leksaker som används varje dag är foderboll/pussel, små leksaker som går att apportera, vinkorkar. En "cat dancer" (praktiskt sett en pappersbit i en ståltråd av precis rätt spänst) har många gillar också.

Vi bygger även nya kojor av filtar och stolar och liknande, och jag har ett gammalt lakan som vi kan "lekbädda" sängen med eftersom jag inte vill ha en miljon små klohål i mina vanliga lakan.

Den här matten måste definitivt bli bättre på att leka, har dock preppat med hemgjord leksak av gammalt dressyrspö med snöre och leksak i änden för att distrahera Tess med när hon envisas att klösa och klättra på soffan när matte har möte... 🙈
Esko är dock så himla försiktig av sig att ofta om jag får honom att intressera sig för någon grej kommer Tess och tar den eller lägger sig i på annat sätt...
Tack för tipsen allihop, jag ska göra en räd på närmaste zoobutik.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka