Roliga övningar??

L

Linn__89

Jag vill gärna ha tips på roliga horsemanship och/eller klicker övningar.
Eller bara några andra roliga övningar som gör att man kommer närmare hästen.
Skulle vara kul att få några bra tips

Sv: Roliga övningar??

Det finns mycket man kan göra. Jag ser på allt som har med hästar att göra, som lek. Ridning, hantering, markarbete, allt är lek som ska vara rolig och spontan för båda parter. Då går det att göra hur mycket som helst och allt går att göra roligt.

Sen kan man ju "leka" från marken så som hästar leker och talar med varandra - det du säkert skulle kalla nh.
Det jag använder mig av när jag leker med min häst är kroppsspråk, röst och ESP.

Om jag inte vet exakt vad jag ska göra så hittar jag helt enkelt på något spontant. Jag börjar oftast på ett inhägnat område för att lättare kunna få hästens uppmärksamhet, och jag varierar att både ha lina och leka utan. Med är lättast om hästen inte visar intresse.

Jag börjar med att prova något, för att få en reaktion från hästen. När jag vet hur olika saker får hästen att reagera, kan vi snart tala via kroppsspråket och göra allt från leda varandra som en dominansövning, till att leka galet med hopp och spring som två föl. ;)

Allt man gör med hästen - som är på hästens nivå, villkor, verklighet - för en närmre den. Det skapar förståelse, bekantskap och sen förtroende. Det viktigaste är alltid, att man först och främst förstår varandra. Annars kan inget förtroende skapas. Du litar inte på någon du inte förstår dig på.

Ang. klicker så kan man ju göra mycket lydnadsövningar som "stå", "gå", "kom", "gå undan", "gå bakom/framför/bredvid" till roliga agility/busövningar som att springa banor, hoppa hinder, gå under en lina, springa över ett lakan/täcke etc. Allt detta är samma sak som det övre. Hästen förstår dig, den vet vad du vill och den vet att du varken tvingar den eller blir arg för någonting. Den ser det som en lek och samtidigt får du den att göra saker för dig, vilket ger dig en stark ledande roll, och du får den även att prova saker som kanske är lite otäcka innan han provat, vilket bygger hans självkänsla. Du stärker hästen samtidigt som du ger den positiva erfarenheter när den är tillsammans med dig och kommunicerar på ett sätt som hästen förstår. Med andra ord skapar du igen ett förtroende.

Som sagt, allt man gör med hästen på hästens nivå, för en närmre honom. Och det går att göra med allt om man bara tänker efter och försöker förstå hur hästen uppfattar saker.

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama