Roliga övningar från marken?

minponny

Trådstartare
Hejsan,

Jag har ett islandssto på 17 år. Vi brukar övar lite (jättenkel) nh tillsammans, bara sånt där att hon ska stanna när jag stannar, förflyttningar osv.
Det är inte så roligt, varken för henne eller mig, att gå runt i en hage och öva på samma saker. Vi börjar klara det riktigt bra nu, så jag tycker det är dags att höja nivån något, och få lite mer variation.

Så, jag behöver massor av "lekar" och roliga övningar man kan göra, så att mitt ledarskap förstärks, och min ponny tycker det är roligt!
Så, bomba den här tråden med förslag, idéer, tips och övningar, jag är säker på att fler än jag har nytta av den här tråden i så fall.

tacktack,
Felicia&Vaenting.

om du vill dela med dig av din kunskap, och du vill ta del av min, kan du adda min msn ridbyxa@hotmail.com så kan vi prata mer. (:

Sv: Roliga övningar från marken?

Jag tycker det är superkul att träna lite nh, varför är det tråkigt?

Det Pålle o jag tränat på är som du skrivit, att stanna när jag stannar m.m.

Du kanske skulle träna på lite röst komandon?
Prova ett litet hinder?
Springa lite?
Putta på boll?

Jag är ingen expert, jag o pollp springer bara runt o busar till slut :P

Anledningen till att det är tråkigt, är att det inte känns som att man kommer framåt och utvecklas. Vi har stannat på ett nybörjarstadium, och det blir inte så utmanande, varken för henne eller mig.
Vaenting går där bakom och gör som hon ska, så jag tycker det är dags att uppgradera sig lite. (:

Jag har precis börjat med NH.
nu har vi också lärt oss de grundlägande övningarna.
Och för att arbeta vidare med dem brukar jag göra små pogram där dessa övningarna ingår.
Så jag leder alltså runt henne i ett litet pogram som jag satt ihop själv.
Det är både roligt och det gör även hästen mer uppmärksam på dig ;):laugh:

Det finns ju massor :love:

Lägg till leksaker, typ bommar, hinder, tunnor, traktordäck, pallar, pressenning, pilatesboll

Och så kan man göra samma grejer med/runt leksakerna.
Gå fram till
Backa fram till
Gå sidledes runt
Kliva på
Kliva över
Gå sidledes med bom/tunna mellan framben och bakben
Kliva under(främst pressenningen väl)

Flytta framåt, bakåt, sidledes för tryck, sedan bara för att man pekar.
Kunna backa och gå framåt oavsett var DU står, alltså kunna backa mot dig om du står bakom hästen osv.
Kunna flytta sidledes MOT dig

Variera gångarter
Testa om du kan göra allt utan att ha någon lina

Kul övningar!!
TS
Varför inte flytta ut från hagen o göra övningarna i skogen? Ha henne lös till och från hagen, öva "fjärrdirigering". Lägg in travsträckor, halt, rygga, svängar, och använd som tidgare person sade, olika objekt som hjälp!

*lånar tråd*

Jag har precis börjat med Nh jag med :)
Vi har tränat på stanna, och backa. Både hästen och jag tycker det är jätteroligt men vill ha tips på fler "nybörjar övningar". Så är det någon som kan tänka sig att dela med sig av nybörjar övningar? :D

Ärligt talat tror jag du och hästen skulle få ännu roligare om ni tog till er hela NH-tänket, NH är inte små övningar man "tränar" på. Det är hela hanteringen. Jag kan verkligen rekommendera Pat Parellis SavvyClub, kostar typ 130 kr/månad att vara med. Då får man varje månad en DVD med inspirerande material samt att man får tillgång till MASSOR av material via websidan. Där kan man läsa, titta och inspireras utan gräns tror jag.
Är ju inte så dyrt att testa en månad bara. Det kommer ge ännu mycket mer än det man kan få av en kort text här på buke. :idea:

Åh det här låter så roligt. Kliar i hela kroppen. När jag köper häst ska jag hålla på med sånt här så mycket det bara går! Sjukt kul verkligen.

Orkar du ta dig till Upplands Väsby så finns där två (islands)hästar du gärna får "leka" med om du är intresserad av sånt här :idea:
Skicka ett PM isf :idea:

Ärligt talat tror jag du och hästen skulle få ännu roligare om ni tog till er hela NH-tänket, NH är inte små övningar man "tränar" på. Det är hela hanteringen. Jag kan verkligen rekommendera Pat Parellis SavvyClub, kostar typ 130 kr/månad att vara med. Då får man varje månad en DVD med inspirerande material samt att man får tillgång till MASSOR av material via websidan. Där kan man läsa, titta och inspireras utan gräns tror jag.
Är ju inte så dyrt att testa en månad bara. Det kommer ge ännu mycket mer än det man kan få av en kort text här på buke. :idea:

Nu vet jag vad jag ska önska mig i födelsedagspresent!! :love:

sexmusik: Jag håller med, jag längtar till jag ska ut till hästarna varje dag vill bara fortsätta komma vidare, se skillnad och ojoj vad kul o så när det faktiskt fungerar! :laugh:

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama