• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mizz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 255
M

mizz

Jag har nu på min önskelista att köpa mig en röjsåg. Men vad finns det att välja på, vad ska man titta efter, modeller/ märken - vad finns, prestanda, möjligheter, you name it ovs,ovs. Jag har ju gått i alla år och manuellt tagit bort störande växtlighet i hagen, både nässelbestånd och irreterande kvistar för eltråden. Så nu ska jag satsa på en röjsåg. Har tagit över ett antal hektar gamla kohagar med mkt oönskad växlighet, så den skulle behövas när ny tråd ska fram.

Så snälla, lite tips. För jag vet på ett ung hur den ser ut på håll, that's it. Hur gör man i djungeln. :smirk:

Sv: Röjsåg

Annorlunda fråga hehehe...
men iaf det finns en massa märker. Själv jobbar jag på Husqvarna så de jag känner till bäst är ju då Husqvarna, Partner och Jonsered. Har för mig att det finns modeller från alla de tre.
Husqvarna gör väldigt bra grejjer, har själv en sådan röjsåg hemma. Gå annars till en återförsäljare och fråga på... :smirk:

Annorlunda, visst. :D Men tyckte att den hörde hemma här på utrustning. Alltför många år har man slitit med hagkanter när det faktiskt finns hjälpmedel. Lite dyrt kanske men det blir en kulig leksak också :rofl: Tänkte att jag skulle veta lite mer innan jag knallar iväg till en återförsäljare. Så h*n inte pådyvlar mig första bästa bara för en annan är blåögd. Det finns, vad jag har sett, från 4000 upp till ca 10000. Men vad är bra, bättre, bäst. För amatörer eller proffs ovs. Försökt hitta tester och dylikt på nätet, men vet inte var jag börjar leta.

Min andra strejkade precis så vi fick köpa en ny. Vi köpte en Partner tror den är gjord av Electrolux. Kostade bara 1.900:- på Ekohallen. Den har sele, handtag, ganska stor motor etc. Sele är bra om du har mycket att röja eftersom det kan bli väldigt tungt efter ett tag och man blir väldigt trött i armarna. Du borde hitta en bra för ca 2.000 - 3.000:-. Mer ska man inte behöva betala. Om du har en Ekohallen affär i närheten så gå in och titta där för de har verkligen bra priser. En sak bara, glöm inte skyddsglasögon och långa byxor och stövlar när du väl har köpt en och ska använda den. Vädigt obehagligt och farligt utan skyddsglasögon.

Kan du inte gå runt på lite olika ställen och fråga då?

Jag tror (obs tror :D ) att det ska finnas röjsåg för tjejer, dvs inte fullt så långa, men det beror väl kanske lite på hur lång du är?
För det är något jag som bara är 158 cm (blir väl mer med skor ;) ) har problem med, den blir för otymplig och lång! Fast det är väl kanske om man kör lite mer.
Märke tror jag nog är lite en smaksak, sambon har två olika och dom har båda sina förtjänster och nackdelar.

Vad menar du förresten med oönskad växlighet? små buskar eller lite grövre sly?

Kul är det ialla fall när man väl är igång, ska själv om några veckor antagligen traska med röjsåg (fast med huvud för grästrimning) längs E4'an över Skuleberget och röja det som inte slaghacken kommer åt närmast vägräckena. :D

Min sambo skogsarbetare hälsar: en vanlig röjsåg utan klinga. en dyr som håller många år kostar upp imot ett par tusenlappar. Finns i storlekar från dom du kan bära i handen och till så stor att du behöver en speciell sele.

Se till att ha ordentliga skor och huggarbyxor, jag har sett X-antal sönder ätna huggarbyxor och det är verkligen bra om man är ovan att köra med röjsåg.

Se till att ha ordentliga skor och huggarbyxor, jag har sett X-antal sönder ätna huggarbyxor och det är verkligen bra om man är ovan att köra med röjsåg.
+ hjälm med visir! så slipper man få "ansiktsmassage" ;)

Tack för alla svaren. Det var verkligen mkt matnyttigt. Mkt som man inte själv tänker på.

Det är allt från höga betånd av nässlor eller liknande växter till grövre (d 1 cm) sly och buskage som ska tas om hand. Större saker får motorsågen ta hand om.

Det finns varianter där man kan byta ut klingan mot trimhuvud, är det ngt att tänka på? Eller blir det "sämre" kvalitet ju mer pryttlar det finns på?

Full mundering ska kollas upp och inhandlas. Tack för det tipset. Hade ingen aning om farlighetsfaktorn, skulle nog glad i hågen promenera ut i shorts, t-tröja och barhuvad, gärna barfota oxå. :D
Lite smatter från grästrimmern när man använder den, dör ju ingen av. Så en röjsåg är nog inga konstigheter, hade varit min devis. :o

Det finns varianter där man kan byta ut klingan mot trimhuvud, är det ngt att tänka på? Eller blir det "sämre" kvalitet ju mer pryttlar det finns på?
På billigare varrianter har jag ingen aning om hur det fungerar, men på en vanlig rejäl röjsåg så verkar det inte påverka det minsta.
Vi har ju vanlig klinga, ett trekantsskär och så en av alla modeller för gräs. Tack och lov fungerar det att byta mellan det två olika märkenasom vi har.
Dessa används ju ganska hårt då han har periodvis en hel del röjningar åt skogsägare och det har väl aldrig varit några problem av att man byter huvud på dom.
Däremot är den ena lite kinkigare om den får snö på sig, men detlär ju inte vara något problem såhär års.

Full mundering ska kollas upp och inhandlas. Tack för det tipset. Hade ingen aning om farlighetsfaktorn, skulle nog glad i hågen promenera ut i shorts, t-tröja och barhuvad, gärna barfota oxå.
Du hade nog överlevt det med, men kanske gått in och klätt på dig lite mer efter en stund. :D
I ren förvirring förra sommaren så glömde jag att fälla ner visiret, (och då var det bara gräs + givetvis en del grus) himmel vad jag morrade åt mig själv. :angel:

Fast det är ju en karl som gjorde sig rejält illa när dom var ett gäng som var ute och röjde i skogen, tror att det varså att han halkade samtidigt som kompisen som jobbade på tok för nära fick ett kast och klinga smackade in i benen på den förste..... :eek:
Så helt ofarliga väna små tingestestar är dom inte, men är man bara lite förståndig så verkar det gå bra. Jag menar jag överlevde ju förra sommaren och klarade jag det utan att ställa till det så är det nog lugnt :D

Jag har en enklare Partner ca 2000 kr som är helt ok som grästrimmer el på lätt sly.
Men när jag skulle rensa diken med lite grövre sly tappade jag känseln i fingrarna efter en halvtimme dessutom var selen skitdålig. Har nu också en riktigt avvibrerad Stihl, stor skillnad men drygt dubbla priset. Partnern går fortvarande som grästrimmer så slipper jag byta huvud.
PL

Tror tyvärr att röjsågar under 4000 ligger lite i spargränsens onödighet.
för 2000 får man en BRA grästrimmer.

En stihl för 4000 är ett bra köp, de har mycket hög kvalite på sina produkter, rakt igenom, inga budgetmodeller som har sämre konstruktion, utan de satsar rakt genom modellprogrammet.

husqvana är helt ok, fullt i klass med stihl.
jonsered har varit , men tyvärr degraderats, från toppmodellerna.
partner är partner, dvs riktigt billiga budgetmodeller där det mesta har fått stå ut för prispressen.

stiga skulle jag akta mig för, de har dumpad sin kvalite de senaste åren till gränsen av dumhet.

klippo har även de röjsågar i sitt program, mycket bra maskiner, dock kantig design och lite dyrare.

sele skall ingå i alla röjsågar, oftast även skyddsglasögon.

det skall ingå sågklinga och trimmerhuvud i alla versioner.
vissa modeller har möjlighet att koppla på andra tillbehör.

JAG skulle köpa en stihl om jag skulle handla idag.
mycket bra motorer som är slitstarka.

jo, är man kortare så justerar man det oftast med hantagets placering på stången samt selens fäste, och på så sätt så behöver man inte justera längden på skaftet, vilket skapar en stabilare konstruktion.

Rockriddaren skrev:
jo, är man kortare så justerar man det oftast med hantagets placering på stången samt selens fäste, och på så sätt så behöver man inte justera längden på skaftet, vilket skapar en stabilare konstruktion.

Något som vi gjorde men det räckte inte, men så jobbade vi ju i slänter så vinklarna blev lite skumma överhuvudtaget + att jag har en kass rygg.

:bow: :bow: :bow:

avvibrerad

hög kvalite

budgetmodell

sågklinga och trimmerhuvud

trekantsskär

speciell sele

mm mm mm

Underbart, nu vet jag lite mer än förut.

Sen skyddsutrustning är inte bara för att du inte ska få gräs och småkvistar på dig, man kan få kast med en röjsåg oxå, hade en liten kille året under mig på skolan som körde en röjsåg med sele, han fick sånt kast att sågen slunga honom i backen ;)

Se till att sköta sågen oxå, smörja å tvätta, slipa såg klingan o.s.v

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka