Toxis

Trådstartare
Hej! ^^

Är det någon som använde (strö, foder) sig av rörflen i stallet?

I så fall hur tycker ni att det är?

Är det bättre än halm eller känns det som samma grej?
 
Sv: Rörflen

Undrar om det finns någon som strör med det?
Det är ju inte så vanligt i Sverige ännu och odlas än så länge som energigröda.
 
Sv: Rörflen

Det kan vara mycket möjligt att det inte är så vanligt här i Sverige.

Det var så att jag söte på det vid en monter i en mässa och vart lite fundersam om det skulle va något och ha :) Dock gick jag inte fram till dom i montern och fråga, så därför frågade jag här :)
 
Sv: Rörflen

Puttar! En lokal bonde har börjat odla och sälja. Tänkte hämta 1 bal i helgen och testa :-). Det ska tydligen kunna ersätta foderhalm. Någon med erfarenheter?
 
Sv: Rörflen

En bekant hade rörflen i en hage, hon tog reda på att det är ganska näringsfattigt, men hästarna tyckte att det var ganska gott, så istället för foderhalm kan jag själv tänka mig det.
 
Sv: Rörflen

Vi hade det på prov som komplettering till halmen förra vintern.
Det såg lite "halvtrist" ut i jämförelse med halmen (grågult), luktade inte så fräscht och dammade en del.
Hygienanalys var dock gjord och det var inget fel på det.
Ingen av hästarna åt det, de smakade men ville inte ha mer. ;)

Jag tyckte att det var jättebra att ha i botten av spånbädden, för den låg stilla på ett helt annat sätt och det var inte jobbigt att mocka trots att det blandade sig lite med spånet. Ingen ströade dock enbart med rörflen, vi har tillgång till både halm, kutterspån och rivet papper.

/Keb
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
398
Senast: Elo
·
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
472
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 795
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
935
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp