Rökförbud på krogen farligt för barn..

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Gottfrid

Rökförbud på krogen drabbar barnen.
Enligt en ny rapport från University College i London har det gjorts en undersökning som visar att människor röker mer hemma om de inte får göra det på restauranger och barer.
Det påverkar barnens hälsa negativt, eftersom de då i högre utsträckning utsätts för passiv rökning, skriver brittiska Observer.
I dag väntas brittiska regeringen fatta beslut om rökförbud ska införas i landet.
Förutom Sverige har Irland redan infört totalt rökförbud på restauranger. (Aftonbladet)

Publicerad: 2005-12-19

**********

Är människor precis galna va!!!

Varför i hela fridens namn röker man hemma för att man inte får röka på krogen??

Jag fattar igenting :confused:
 
Sv: Rökförbud på krogen farligt för barn..

Det är inte frånvaron av rökning på restauranter som är farlig för barn - utan det är rökningen och de idioter som röker i närheten av barn, som är farlig/a.

Jag undrar om den som gjort den där undersökningen verkligen har alla mackor i picknickkorgen...
 
Sv: Rökförbud på krogen farligt för barn..

CeciliaW skrev:
Det är inte frånvaron av rökning på restauranter som är farlig för barn - utan det är rökningen och de idioter som röker i närheten av barn, som är farlig/a.

Jag undrar om den som gjort den där undersökningen verkligen har alla mackor i picknickkorgen...

Nja, jag tror att de menar att det röks mer hemma i husen när de inte för röka på krogen.

Dvs om de är på krogen en fredag och röker så stannar de hemma istället och röker där eftersom det tydligen inte är någon mening att gå ut när de inte får röka på krogen.

Vet flera som resonerar så att de lika gärna kan stanna hemma nu när det är rökförbud på offentliga platser i Sverige, och jag har förundrats många gånger över detta sätt att resonera.

Och då är jag rökare själv, men röker aldrig inne eller på tex krogen eller restauranger. Det bär mig emot att röka inne, inte bara för att jag skadar andra utan för att de är äckligt och luktar illa.

Och JA, jag skall sluta röka...snart :angel:

MVH Madde

PS Har haft det riktigt jobbigt ett tag, och då har jag inte kraft att hålla kontakten.. men har tänkt på dig så många gånger och har dåligt samvete för jag inte hört av mig till dig om bilderna, men jag skall... jag lovar. Pussa din vackra vän från mig :love: DS
 
Sv: Rökförbud på krogen farligt för barn..

Kanske uppvägs de fysiska riskerna av de psykologiska av att föräldrarna är hemma med sina barn istället för ute.....

Seriöst, vilket jäkla resonemang - jag tror dom barnen lider mer av att ha korkade föräldrar än av att paranteserna röker
 
Sv: Rökförbud på krogen farligt för barn..

Luff skrev:
Kanske uppvägs de fysiska riskerna av de psykologiska av att föräldrarna är hemma med sina barn istället för ute.....

Seriöst, vilket jäkla resonemang - jag tror dom barnen lider mer av att ha korkade föräldrar än av att paranteserna röker

Jag tror du har rätt...
 
Sv: Rökförbud på krogen farligt för barn..

En undersökning säkert sponsrad av nåt tobaksbolag.....
 
Sv: Rökförbud på krogen farligt för barn..

De flesta rökare jag känner röker inte inomhus, ens hos sig själva. Så jag undrar hur relevant undersökningen är i Sverige egentligen... Dessutom så tycker jag det verkar som om 70-90 % av rökning på krogen faktiskt handlar om "feströkning", alltså inte personer som röker till vardags hemma. Och om de skipper några cigg en lördagkväll så har jag svårt att se att de "tar igen" feströkningen på måndagen. Äh, jag vete f-n vad jag ska tro om den där undersökningen..
 
Sv: Rökförbud på krogen farligt för barn..

Bullfia skrev:
En undersökning säkert sponsrad av nåt tobaksbolag.....

Ja så är det kanske, hoppas du har rätt och att det inte finns hundratusentals barn som utsätts för mer rökning hemma eller rökning överhuvudtaget.
 
Sv: Rökförbud på krogen farligt för barn..

Björk skrev:
De flesta rökare jag känner röker inte inomhus, ens hos sig själva. Så jag undrar hur relevant undersökningen är i Sverige egentligen... Dessutom så tycker jag det verkar som om 70-90 % av rökning på krogen faktiskt handlar om "feströkning", alltså inte personer som röker till vardags hemma. Och om de skipper några cigg en lördagkväll så har jag svårt att se att de "tar igen" feströkningen på måndagen. Äh, jag vete f-n vad jag ska tro om den där undersökningen..

Ja visst är det konstigt, men när jag läste artikeln så bara kände jag att det var något jag reagerade över.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp