Röda torra fläckar......

Elize

Trådstartare
Min dotter är åtta veckor. Har de senaste dagarna fått torra, röda fläckar på bröst, och vid sidan av armvecken/ovansidan armen.
Ngn med erfarenheter ?? Kan det vara atopiska eksem/böjvecks-eksem?
Har läst lite på internet och där står det att böjvecks-eksem hos spädbarn börjar på bröst, armar, för att sedan då de blir ngt äldre sätta sej i alla böj-veck.
Lillan är även röd/torr om kinderna, men det har jag inte reagerat på förens nu, då hon haft hormon-prickar och när de kommit och gått har hon blivit lite torr.och röd. Men nu får jag för mej det värsta och tittar och tittar på henne.
Hade själv böjvecks-eksem som liten, och idag har det försvunnit fr böj-vecken men finns på händer/underarmar då och då.
Vet att detta inte är ngt att hetsa upp sej för, men det gör jag ändå. Måde själv som liten ganska rejält dåligt över mina eksem.....:cry:

Var på BVC på läkar-besök idag och jag frågade om detta. Fick svaret att det är ju svårt att veta om detta är tillfälligt. Läkaren sa heller inte vad hon tyckte det såg ut som......Fick rådet att smörka med MiniDerm, och svaret att jo eksem/dålig hud är ju väldigt vanligt att man ärver.
Jag frågade ä'ven om allergier. Jag reagerade nämligen på päls-djur/pollen när jag var liten. Det fick jag inget direkt svar på....
När/hur tidigt kan man prick-testa ett barn??

Har iaf inhandlar MiniDerm och första smörjningen är gjord.

Så tips/trix/erfarenheter mottages tacksamt :)
 
Sv: Röda torra fläckar......

Båda mina barn har haft det, det ena mer än det andra. I båda fallen har det handlat om torrfläckar och det har hjälp med att smörja som en galning med miniderm. Lillkillen får torra, röda kinder och torrfläckar så snart det blir lite kyligare ute.

Är det torrfläckar brukar det bli bättre med ihärdigt smörjande. Skulle det inte hjälpa får du väl kontakta bvc igen för fortatt hjälp.

Lycka till! :laugh:
 
Sv: Röda torra fläckar......

Min äldsta son hade också problem med torra fläckar, dock främst i ansiktet. Vi smorde med MiniDerm i tid och otid och det höll det i schack, nu är det i princip borta.

Pricktest kan man göra hyfsat tidigt. Vi gjorde det när han var 4 mån (tror jag) för att utesluta matallergier.
 
Sv: Röda torra fläckar......

Tack för ditt svar :)
Läste om torrfläckar oxå.... Men som sagt, tänkte ju "det värsta" bara för jag själv haft böjvecks-eksem.
Håller tummarna för torrfläckar!!
Vad har du haft i bad-vattnet till dina pojkar? Olja? Märke?
 
Sv: Röda torra fläckar......

Min äldsta son hade också problem med torra fläckar, dock främst i ansiktet. Vi smorde med MiniDerm i tid och otid och det höll det i schack, nu är det i princip borta.

Pricktest kan man göra hyfsat tidigt. Vi gjorde det när han var 4 mån (tror jag) för att utesluta matallergier.


Skönt det nästan är borta på din grabb nu :)
Ja okej.... Jo för har ju som sagt läst lite på nätet och där nämndes det även att sådana här fläckar/utslag kan komma vid mjölkproetin-allergi (heter det så,,,? Ja jag ngt sådant stod det iaf), så jag blev ju även lite fundersam så hon inte är allergisk...!
Vad har du haft i bad-vattnet till grabben?
 
Sv: Röda torra fläckar......

Jag har inte haft något i badvattnet utan bara smort med miniderm efter bad.
 
Sv: Röda torra fläckar......

Jag har en riktig torris/eksem man här hemma som snart är 11 månader... Han började få röda torrfläckar när han var ett par veckor gammal och de spred sig sedan över kroppen. Vi fick med råden att använda både miniderm och locobase av bvc. Det fungerade inte alls. Vi var sedan på barnkliniken och de rekomenderade att smeta in hela ungen i hydrokortisonkräm två gånger om dagen. De gjorde även pricktest (han var nog ca 4 mån), och sedan pratade de om ev. blodprov. Läkaren vi träffade sa att om de är allergiska mot mjölkproteinet hade de ofta ont i magen också och var väldigt gnälliga/ onöjda. Eftersom ALgot alltid var nöjd o glad uteslöts detta.

Jag har gjort en egen mix till honom som fungerar bra. Han var bättre i somras. Nästan helt bra utan något smörjande alls. Han verkar reagera mer på höst/vinter/vår. Jag åker o badar med honom en gång i veckan i en varmvattenbassäng och sedan smetar jag in honom med en väldigt fet salva från dermanord, inga mineraloljer, parabener eller några konstiga tillsatser. När jag badar honom hemma får han lite salt i vattnet och sedan samma behandling. Duschar han så tvättar jag honom med kallpressad jojobaolja. Huvudreglen är att han itne får duscha/bada mer än en gång/vecka. Därimellan tvättar jag honom där det behövs. Jag smörjer honom två gånger om dagen, morgon + kväll med en helt naturlig salva från samma företag och om det behövs duttar jag på lite hydrokortisonkräm.

Han är jätte fin i huden när han "sköts" på detta vis och bvc har bett om prover på salvorna. Inga eksem över huvudtaget. Slarvar jag med smörjningen typ två dagar förjar torrfläckarna komma igen och sedan blir det eksem. Mannen min har atopiska eksem på händerna. De behandlar vi på samma vis, med bra resultat. Han äter även homeopatmedel. Men barn under 12 år får inte behandlas (reglerat enligt svensk lag).
 
Sv: Röda torra fläckar......

Skönt det nästan är borta på din grabb nu :)
Ja okej.... Jo för har ju som sagt läst lite på nätet och där nämndes det även att sådana här fläckar/utslag kan komma vid mjölkproetin-allergi (heter det så,,,? Ja jag ngt sådant stod det iaf), så jag blev ju även lite fundersam så hon inte är allergisk...!
Vad har du haft i bad-vattnet till grabben?

Vi testade honom för ägg och mjölk, och han verkar tåla både och.

Vi har bara badat L max en gång i veckan pga torrheten, har då haft i olja. Inget speciellt märke.
 
Sv: Röda torra fläckar......

Läkaren vi träffade sa att om de är allergiska mot mjölkproteinet hade de ofta ont i magen också och var väldigt gnälliga/ onöjda. Eftersom ALgot alltid var nöjd o glad uteslöts detta.

Vår dotter var också ett väldigt nöjt barn trots sina exem. Jag var säker på att de röda exemen berodde på mjölk men på BVC trodde de mig inte just pga att hon var så nöjd och glad jämt. Till slut fick vi i alla fall diagnosen och hon var allergisk mot mjölk-protein. När vi slutade med mjölk försvann problemen. Idag är dottern 2 år och tål mjölk som vem som helst.

//Doccan
 

Liknande trådar

Småbarn Förra lördagen hade Emilia flera röda fläckar/prickar pa magen när hon vaknade, dom minskade sen under dagen för att pa kvällen komma...
Svar
6
· Visningar
3 449
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Får be om ursäkt för mycket text och hoppas någon orkar läsa! Jo... vår lille är nu 7 veckor. När han var drygt 4 veckor dök det...
Svar
9
· Visningar
10 259
Senast: Jaahl
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 498
Småbarn Hej. Min tremånaders son har fått torr och röd hud. det började rätt tidigt med att han fick hormonplitor och sen blev huden...
Svar
5
· Visningar
9 277
Senast: stizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp