röd rumpa - hjälp!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

emma74

Trådstartare
Emma har drabbats av röd rumpa... eller det är inte "bak" i rumpan hon är röd utan mer framtill neråt där hon kissar... och jag har provat salva (silon) och luftat (5 kisspölar på en halvtimme - jippi) och bytt in i absurdum, och pudrat med potatismjöl (det var det jag hade hemma) och pratat med barnläkaren (var på ettårskontroll) och till sist gick det över ... i ett dygn ungefär för i går förmiddag tultade jon runt lite för länge med blöjan på... kollade att hon inte hade bajsat med jämna mellanrum, men glömde kisset när jag stressade runt och fyllde diskmaskinen och fixade... så nu är hon knallröd och svullen igen... och jag funderar på tygblöjor på dagen när vi är hemma... har dessutom en massa lakan med lite hål i och flanelltyg som jag skulle kunna sy vikblöjor av men man måste väl ha något över? och när jag läser på lite siter så verkar det ju vara plast och laminerade "tyger" som gäller och det är väl lika tätt som engångsblöjor eller? hjälp!!! bringa ljus till problemet!!!
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Tygblöjor är super! Minstingen har inte haft några som helst problem med röd rumpa, förrän nu när tygisarna är urvuxna (står att de är för 10+ kg, men börjar bli för korta för att vara bekväma, Buddy-allt-i-ett blöjor har jag).

Vikblöjor med yllebyxor över är ju ingen plast.
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Bepanthensalva är helt suverän på röd hud, den hjälper hudens egen läkningsprocess samtidigt som den är fet nog att hålla undan ny fukt!

Prova tygblöjor och se om det funkar! Det ska ju vara jättebra - fast jag fick helt motsatt effekt på min stora dam när hon var bäbis, så vi slutade med det efter några månader. Hon var ju en "sovare" och jag hade ingen större lust att väcka henne för att byta kissig blöja. Detta medförde att hon fick utslag i hela underredet.

Hur stort är ditt barn? Jag har några gamla ytterbyxor liggande (fått begagnade), kanske kan jag skicka dig en så du kan prova i alla fall?
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Kan rekommendera Inotyolsalva. Läker röda stjärtar på ett kick. Men det kan ju vara så att hon fått svamp också.
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

ameo skrev:
Bepanthensalva är helt suverän på röd hud, den hjälper hudens egen läkningsprocess samtidigt som den är fet nog att hålla undan ny fukt!

Prova tygblöjor och se om det funkar! Det ska ju vara jättebra - fast jag fick helt motsatt effekt på min stora dam när hon var bäbis, så vi slutade med det efter några månader. Hon var ju en "sovare" och jag hade ingen större lust att väcka henne för att byta kissig blöja. Detta medförde att hon fick utslag i hela underredet.

Hur stort är ditt barn? Jag har några gamla ytterbyxor liggande (fått begagnade), kanske kan jag skicka dig en så du kan prova i alla fall?

Hon är ett år, väger 10,2kg (vägde i veckan) och är 75 cm lång... drar strl 80 på bredden i alla fall :D
hade "bara" tänkt att ha tygisar på dan när hon är vaken i så fall

det vore jättegulligt om jag fick prova en byxa och det är rätt storlek... om du pm:ar din adress kan jag skicka frankerat kuvert :bow: :bow: :bow:

ska skicka maken att köpa salvan oxå...
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Mysgrisen skrev:
Kan rekommendera Inotyolsalva. Läker röda stjärtar på ett kick. Men det kan ju vara så att hon fått svamp också.

barnläkaren tittade (lite snabbt visserligen) i onsdags och sa att hon inte trodde det var svamp (annars hade jag gått till BVC och frågat) och hon sa att silonsalvan var "lika" som inotyl (och den undviker jag helst för den är ju så omöjlig att få bort när man byter ju - seg så in i ...)
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Jösses! Min 10-månaders grabb hålle på att växa UR sina 80-kläder... Vad den lille sumobrottaren väger vill jag inte ens veta :eek:

Jag ska kika vad som finns i ytterbyxförrådet, men misstänker att den storleken inte finns. Har för mig att det var så, men återkommer...
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Emma drog strl 86 på bredden när hon var 6 mån - hon väger nästan lika mycket nu som då men har växt på längden och fördelat om vikten - hon kan ha vissa plagg nu som var för smala då... fast dom var ju alldeles för långa... hon gick under namnet "Heffaklumpen" :love:
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Jag tycker att röd stjärt har blivit mycket bättre av ett bad på runt 20 min i badbalja med lagom varmt vatten upp till knappt midjan (sittande då) och 3-4 "pump" mild tvål i vattnet. "Dutta" torrt och skippa blöjan i några minuter efteråt, smörj med idominsalva där det är rött. Om man har koll på bytena efteråt brukar det ha gett med sig, detta har jag praktiserat många gånger när minstingen blev röd i stjärten. Om det varit större vätskande partier har jag kört lite hårtork på.

Potatismjöl och puder skulle jag inte använda, det suger åt sig urinen som då ligger kvar på huden istället för att sugas upp av blöjan.
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Tjärsalva är fantastisk.
Vi hade en liten tjej på dagis som fått kortisonsalva tom för sin röda rumpa som efter en vecka på tjärsalva läkte ut.
Sen har den den fantastiska biverkningen att det luktar vårsol runt ungen eftersom bebban får samma doft som en nytjärad båt!
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Vår äldste som hade problem m röd rumpa och han tålde INTE salva.
Det vart bara värre då - vi tog vanligt barnpuder, vädrade och var väldigt försiktiga att ha på honom tätt o varmt runt blöjan, alltså stora blöjor någon storlek större - Ja, med risk för lite läckage - och sen stora brallor på det
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Asa_S skrev:
Jag tycker att röd stjärt har blivit mycket bättre av ett bad på runt 20 min i badbalja med lagom varmt vatten upp till knappt midjan (sittande då) och 3-4 "pump" mild tvål i vattnet. "Dutta" torrt och skippa blöjan i några minuter efteråt, smörj med idominsalva där det är rött. Om man har koll på bytena efteråt brukar det ha gett med sig, detta har jag praktiserat många gånger när minstingen blev röd i stjärten. Om det varit större vätskande partier har jag kört lite hårtork på.

Potatismjöl och puder skulle jag inte använda, det suger åt sig urinen som då ligger kvar på huden istället för att sugas upp av blöjan.

visserligen badar hon gärna men sitter inte ner många sekunder :D
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Luff skrev:
Vår äldste som hade problem m röd rumpa och han tålde INTE salva.
Det vart bara värre då - vi tog vanligt barnpuder, vädrade och var väldigt försiktiga att ha på honom tätt o varmt runt blöjan, alltså stora blöjor någon storlek större - Ja, med risk för lite läckage - och sen stora brallor på det

ja det var ju det jag funderade på om salvan inte hjälpte, därför provade jag "puder" och bytte ofta och vädrade... hon har ju alltså inte haft problem tidigare - förutom när hon var nyfödd och jag råkade använda pampers våtservetter som man fick på BB... jisses vilka blödande sår hon fick då :eek:
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

emma74 skrev:
barnläkaren tittade (lite snabbt visserligen) i onsdags och sa att hon inte trodde det var svamp (annars hade jag gått till BVC och frågat) och hon sa att silonsalvan var "lika" som inotyl (och den undviker jag helst för den är ju så omöjlig att få bort när man byter ju - seg så in i ...)

Helt klart skillnad på effekten av Silon och Inotyolen. Har du den hemma tycker jag helt klart att du skall prova, det är värt allt kladd :-)

Vi brukade köra Inotyol när det var "kris" och Silonen när läget kändes mer under kontroll. När det börjat svullna så är det bara att ta kladdet.
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

På alla mina barn (tre) har jag använt Inotyol..även om det är kladdigt så är det en jättebra salva eftersom den verkligen skyddar..vi använder den mycket i mitt arbete med..(vården)..Använd matolja på en bomullstuss när du tar bort..

"Inotyol är en fet salva som verkar mjukgörande och skyddande och som lindrar sveda och klåda vid hudirritation."

Eller kan man ta MYCKET potatismjöl..
funkar även här bra med matoljan..

matolja, olivolja= BRA..

och givetvis lufta så ofta det går..
det kan ibland vara bättre med en "byxblöja" eftersom den inte är riktigt lika tätt "fram"(wi...s har billigare variant)
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

indian-charlie skrev:
På alla mina barn (tre) har jag använt Inotyol..även om det är kladdigt så är det en jättebra salva eftersom den verkligen skyddar..vi använder den mycket i mitt arbete med..(vården)..Använd matolja på en bomullstuss när du tar bort..

"Inotyol är en fet salva som verkar mjukgörande och skyddande och som lindrar sveda och klåda vid hudirritation."

Eller kan man ta MYCKET potatismjöl..
funkar även här bra med matoljan..

matolja, olivolja= BRA..

och givetvis lufta så ofta det går..
det kan ibland vara bättre med en "byxblöja" eftersom den inte är riktigt lika tätt "fram"(wi...s har billigare variant)

har tyvärr inte kvar, men kanske ska köpa ny då... problemet när hon var liten var att hon stundtals bajsade en gång i kvarten i timmar och blev ännu mer skinnflådd i rumpan när man försökte gno AV salvan varje gång... trots olja... (använder vatten och solrosolja bara vid blöjbytena)

och byxblöjor har jag ju hemma ska ta på det... (och vi kör bara Libero här, vågar inte byta när jag hittat ett märke hon inte får utslag av)
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

När mina ungar var små och blev röda på "rumpan", så fick dom vara nakenrumpade så mycket det bara gick. Då försvann problemet rätt så snabbt.
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Gnist skrev:
När mina ungar var små och blev röda på "rumpan", så fick dom vara nakenrumpade så mycket det bara gick. Då försvann problemet rätt så snabbt.

jo men det är för kallt... hon fick ju gå utan när det var lite varmare, men nu... brrr...
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

En nyfiken fråga bara. Vad använder du/ni för blöjor till henne? Mina pojkar fick nämligen nästan som sår/skinnflådda bara efter 1-2 kissningar i blöjan när de använde Pampers eller Libero. Trots att dessa då ska vara så jäkla bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • hästens kroppshållning

Omröstningar

Tillbaka
Upp