röd rumpa - hjälp!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Jag har ingen lösning, bara ett konstaterande:
Va olika känsliga barn är! Inget nytt iofs, men ändå.
Jag har använt våtservetter (olika märken, men alltid oparfymerade) sen liten föddes, samt Pampers eller Libero. Har inte heller luftat överdrivet mycket, mer än i samband med bad :o .
Och han är aldrig röd!
Något lite i ett av de 48 vecken i ljumsken :D nångång, men då har jag kört Inotyolen och det har försvunnit.

Tycker synd om er, och hoppas att det löser sig!



/Jossan
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Gnist skrev:
:eek: Men du har väl varmt inne i huset/lägenheten :confused:

bor i gammalt hus och golvet i vardagsrummet/kontoret/TV-rummet/lekrummet/matrummet drar det iskallt om när det är sånt här väder - även när vi eldar brasa... för oss lite större går det ju bra med tofflor och så, men att låta E sitta på golvet med bar rumpa går inte...
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Jossan skrev:
Jag har ingen lösning, bara ett konstaterande:
Va olika känsliga barn är! Inget nytt iofs, men ändå.
Jag har använt våtservetter (olika märken, men alltid oparfymerade) sen liten föddes, samt Pampers eller Libero. Har inte heller luftat överdrivet mycket, mer än i samband med bad :o .
Och han är aldrig röd!
Något lite i ett av de 48 vecken i ljumsken :D nångång, men då har jag kört Inotyolen och det har försvunnit.

Tycker synd om er, och hoppas att det löser sig!



/Jossan


R. var heller alldrig röd och jag undrar om inte det beror lite på att killar och tjejjer kissar olika i blöjan... E. kissar ju liksom neråt och det är ju där hon blir röd runt om om blöjan är liiiite våt tydligen... men jag fattar inte varför det har blivit såhär nu - möjligen så kan det bero på att hon har blivit bättre på att dricka och därmed kissa mer... och det är ju såklart bra...
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

hittade inga tygisar i Sala i allafall och glömde såklart apoteket för vi sprang runt på 1000 ställen och det var svinkallt trots att termometern bara visar på -5 grader... ska prova att bada sen och elda utav bara h-skotta så det blir VARMT så hon kan springa runt naken fis om rumpan :D
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Jag kör med libero och det har ju funkat i ett års tid utan problem så jag tror inte det beror på blöjan... gillar egentligen pampers bättre men dom blir hon rödprickig av på en gång...
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Kan inte mer än hålla med de andra om Inotyolens förträfflighet. Men varför gnida bort den mellan varje byte? Huvudsaken är ju att du får bort urin och bajs, salvan får gärna sitta kvar och efterhand tränga in. Jag vet inte hur Willys blöjor är för ettåringar, vi använder 4-9 kg och flickorna har aldrig varit röda i stjärten medan dom blir det på ett kick av både Libero och Pampers (speciellt Pampers - skitblöjor:devil: ).
Hoppas det går till sig!
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Sar skrev:
Kan inte mer än hålla med de andra om Inotyolens förträfflighet. Men varför gnida bort den mellan varje byte? Huvudsaken är ju att du får bort urin och bajs, salvan får gärna sitta kvar och efterhand tränga in. Jag vet inte hur Willys blöjor är för ettåringar, vi använder 4-9 kg och flickorna har aldrig varit röda i stjärten medan dom blir det på ett kick av både Libero och Pampers (speciellt Pampers - skitblöjor:devil: ).
Hoppas det går till sig!

Har faktiskt bara använt Willys blöjor till min minsta.:angel: .och aldrig haft problem med att hon inte tålt dom..däremot så blev hon röd i muffen ibland om hon drack juice..eller åt mycket citrusfrukter..vet inte varför:confused:kanske för "starkt";)
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Sar skrev:
Men varför gnida bort den mellan varje byte?

för att det var bajs på den!!!

när hon var ny-liten så bajsade hon en gång var 15:e minut 4-5 ggr efter varandra, eller oftare (man hann på med en blöja så var det kört 5 min senare typ - men det var ändå inte så lång tid mellan att man kunde "vänta ut" det...:D )

vad mycket "skit"snack det blev här :o :D
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Jag har alltid använt libero till mina barn.Har använt Zinksalva om de nån gång blivit röd i rumpan.Den salvan är super!!!!!
Har också gjort tabben att prova pampers......=röd rumpa....
Prova med Zinksalva o lufta så mkt det går...
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Har läst att man kan potträna barn rätt tidigt. Var något par som hade gjort det och att det funkade bra.. Kan det vara ett alternativ?
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Curly skrev:
Har läst att man kan potträna barn rätt tidigt. Var något par som hade gjort det och att det funkade bra.. Kan det vara ett alternativ?

nja... jag är ju mer av teorin att barn slutar med blöja när dom är mogna, sonen "tränades" aldrig, visserligen gick han utan blöja på somrarna när det var möjligt och kissade ute, men han bestämde sig en dag (eller kväll rättare sagt) när han var 2,5 år ungefär att han inte ville ha blöja... och sen hade han inte det (slutade på natten innan han slutade på dan för ovanlighetens skull) och det var inte många olyckor...

och sen försöker jag jobba lite smått hemifrån så att hålla koll på varje liten grimars hon gör är lite svårt och springa runt utan kläder är för kallt här nu (längtar till sommaren)

hon fick lufta när jag fixade med tvätten i badrummet en halvtimme - hurra för golvvärme :bump: vill ha i heeeeela huset :D
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

En av våra tvillingar var röd i stjärten när hon var ca 4 mån. Det började lite smått men eskalerade och täckte så småningom hela rumpan, insidan låren och snippan.

Jag åkte in och ut hos distriktan för att få hjälp med vad det kunde vara. Smörjde allahanda salvor, använde tygblöjor, lät henne sova naken på nätterna, bytte välling mm.

Varenda gång jag var till VC så frågade dom med snorkig uppsyn hur ofta jag egentligen bytte blöjor. *Suck*

Till slut tog jag kontakt med vår barnmorska, som förövrigt jobbat en oherrans massa år i Afrika som missionär. Hon konstaterade direkt att det var svamp det rörde sig om och gav mig en blålila vätska att pensla på.

Svampen försvann helt på 3 dagar.
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Den blå-lila vätskan som du fick heter Gentiana och används vid svampinfektioner..i tex munnen och kan användas över hela kroppen..

Jag tycker det var konstigt, synd att du inte fick den redan på bvc :confused: för dom brukar ju kunna det där med svamp på små barn..Gentiana är ju mig veterligen ingen "farlig" vätska att pensla på..Används även i tex munnen..
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Så heter den! Jag tänkte på Ginseng, men det är ju nåt annat. ;)

Jo, man tycker att de kunde ha sett vad det rörde sig om, men istället antog de nog att hon hela tiden gick med dyngsura blöjor.

Man kände sig inte direkt som världens bästa mamma.
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

emma74 skrev:
barnläkaren tittade (lite snabbt visserligen) i onsdags och sa att hon inte trodde det var svamp (annars hade jag gått till BVC och frågat) och hon sa att silonsalvan var "lika" som inotyl (och den undviker jag helst för den är ju så omöjlig att få bort när man byter ju - seg så in i ...)

Den skall inte tvättas bort. Den skall sitta som ett skydd.
Försök att använda mindre tvål och vatten.
Barnolja kan man använda vid rengöring vid sådana tillfälle då barnet är så röd. Vid bad ha olja i vattnet.
Jag har 4 barn. Skall bli mormor i september.
 
Sv: röd rumpa - hjälp!!!!

Rotterö skrev:
Den skall inte tvättas bort. Den skall sitta som ett skydd.
Försök att använda mindre tvål och vatten.
Barnolja kan man använda vid rengöring vid sådana tillfälle då barnet är så röd. Vid bad ha olja i vattnet.
Jag har 4 barn. Skall bli mormor i september.

jag har 2 barn - och har ALDRIG använt tvål vid blöjbyten och knappt vid bad heller - bara vid handtvätt och jag gillar inte babyolja (mineraloja) utan använder mig bara av vegetabilisk olja, för tillfället solros eftersom den inte luktar och går in snabbt i huden... har inte olja i badet för med min klättrande vildbasare blir det för halt trots halkmatta utan jag masserar med olja efteråt istället...

och är det bajs på salvan så vill jag ialla fall få bort det... men sen smörjer jag såklart på ny/mer..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp