Rodnade tassar som tappar päls. Råd, tips, erfarenheter?

N

Nathyu

Självklart, var det inte slut på huvudbry för mig. När jag trodde att allt hade lugnat sig, visar det sig att hon tappar päls på tassarna och är röd/ rodnad där. Samt har en "blåsa?" mellan två tår.

Jag åker självklart in till veterinär igen om detta inte avtar under denna vecka. Senast.
Men då jag har väldigt svårt att ha is i magen vänder jag mig nu till er. Och hoppas på någon sorts hjälp:confused::confused:.

Bifogar bilder, så ni kan se.

http://www.pixbox.se/pic_show_id32571148.html

Sv: Rodnade tassar som tappar päls. Råd, tips, erfarenheter?

Om det är på undersidan av tassarna brukar det vara en allergi.
Å andra sidan så kan Hot spots också se ut så där...
Så ehh, ja, svårt.

På undersidan är det just ingenting, trampdynorna är normala.

Fukteksem/furunkulos?

Klibbar inte som eksem, men klart det finns ju en chans att det är de i vilket fall.
Blir en tur till vet på onsdag, då jag ringde idag men hon sa att det kunde vänta eftersom det inte är "akut".
Skulle dock vara skönt att ha en aning om vad det är..

När min hund har fukteksem brukar det alltid vara klibbigt i början, men det kanske inte måste vara så? Furunkulos yttrar sig väl i bölder mellan trampdynorna, så det verkar i alla fall passa in. Hoppas vet. hittar svaret.

Jag gissar på svamp. Min tik får det ganska lätt och jag får bort det genom att klippa bort pälsen, se till att tassarna är torra och behandlar med prob-olja. Googla på röda tassar så får du fler hushållstips.

Fukteksem tycker jag inte alls att det ser ut som, inte så som de yttrar sig på min idaf. Då tillkommer en extrem klåda, efter ett tag blir det variga sår som luktar peck och jag har aldrig varit med om att det sätter sig på tassarna.

Min har haft på tassarna, fast jag håller med att det vätskar och gör helvetiskt ont.

Stackars hund, måste vara djävulskt jobbigt att ha fukteksem i tassarna. :crazy:
Jag skulle dock köra på samma "huskur" så länge det inte är öppna sår.

Din hund ser ut att ha drabbats av tassfurunkulos. Du bör låta en veterinär ta en titt och bedöma om det föreligger en bakteriell infketion eller om förändringarna är sterila. Tills du får hjälp kan du bada tassarna i klorhexidinschampo dagligen (låt verka 10 min) och torka noga. Furunkulos är en djup hårsäcksinflammation och kan bero på olika saker.

Din hund ser ut att ha drabbats av tassfurunkulos. Du bör låta en veterinär ta en titt och bedöma om det föreligger en bakteriell infketion eller om förändringarna är sterila. Tills du får hjälp kan du bada tassarna i klorhexidinschampo dagligen (låt verka 10 min) och torka noga. Furunkulos är en djup hårsäcksinflammation och kan bero på olika saker.

Vet inte om jag skrivit det förut i just denna tråd, men har kontaktat vet och har en tid på onsdag då hon ansåg att det inte var "akut".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka