Sv: Rödbetor

Har inget definitivt svar men hoppas att detta kan hjälpa. Stället jag har mina hästar på odlar även rödbetor och de brukar ge hästarna, de säger att det är ungefär som en morot. Vissa hästar är skeptiska till en början men tycker om det sen, andra äter dem med en gång. Mina hästar tycker inte alls om det. Äter hästarna rödbetor så kan urinet bli rödfärgat, kan vara bra att veta så man inte får panik i onödan..

Tack för svaret! Mina hästar gillar rödbetor, men jag ger dem inga större mängder, så jag gissar att det är OK då.

Vi odlar också rödbetor och hästarna äter dom med stor förtjusning, precis som med morötterna! Vi odlar även kålrötter som hästarna också äter.

Jag skulle kolla upp saken ordentligt innan jag gav ens små mängder. Hästar brukar älskar ekollon.. som ju är dödligt giftigt för dem. Så bara för att de tycker om det betyder det inte att de tål dem. Det kan ju vara ohälsosamt långsiktigt.

Senast ändrad:

Är det skadligt att ge hästar rödbetor?

Lite äldre tråd, men jag råkade se att det säljs rödbetschips till häst :)
Ska tydligen vara bra för att :" Rödbetor stärker immunförsvar, tarmflora, stimulerar blodbildningen och verkar inflammationshämmande"

Så skadligt är det nog inte :D

Lite äldre tråd, men jag råkade se att det säljs rödbetschips till häst :)
Ska tydligen vara bra för att :" Rödbetor stärker immunförsvar, tarmflora, stimulerar blodbildningen och verkar inflammationshämmande"

Så skadligt är det nog inte :D
nej det är inte skadligt. Jag frågade foderexpert på SLU och hon sade att man skulle hålla det på samma nivå som när man ger äpplen dvs max ca ett kilo per dag till normalstor häst.

Liknande trådar

Mat Va på en italiensk buffé i helgen och dom hade rödbetor vi gillade, mamma säger det stod "saftinkokta rödbetor" på skylten, dom...
Svar
2
· Visningar
307
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
246
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka