Rödalger till häst carrageen

erik

Trådstartare
Vill verkligen tipsa om detta under medel som har gjort våran ponny frisk!
Vår ponny blev sjuk hade hostat någon gång då och då,så en dag stod han och bukandades kraftigt,vi åkte till vet som gick ner med endoskopi i luftrören och det va fullt med tjockt segt slem.Fick slemlösande fabrol hjälpte inget,efter 10 dagar skrev vet ut ventipulmin (luftrörsvidgande) och kortisontabletter.Efter 3 veckor va vi på återbesök då hade vår ponny varit utan kortison i 1 vecka,inget slem kvar men fortfarande bukandning.Hem igen men han blev sämre igen,kraftigt andfådd av bara korta promenader.Till vet igen som tog lungsköljprov och det hade även kommit tillbaka lite slem i luftrören.Kortisontabletter igen och svar på lungsköljprov som va nästan normala lite förhöjda vita blodkroppar därav andfådd.Fortfarande bukandning och andfådd av korta promenader efter andra kortisonkuren va slut.
Vill bara tillägga att under denna tiden bytte vi till lösdrift,hösilage och torvströ! Vet diagnos är dammallergi.Vi köpte rödalger från algbörjes.se och kokade och när vår ponny hade ätit de i ca 3 veckor va han jättedålig en dag,han stod och bukandades och hade 48 andetag per minut normalt är 8-16 per minut.Det blev dock bättre efter några timmar,och dagen efter va de 8 per minut ingen bukandning och inte heller ovanligt andfådd vid promenad eller ridning:).Har ju läst att det startar en utrensning i kroppen,så hästen kan bli tillfälligt sämre när skiten ska ut!:rofl:

Sv: Rödalger till häst carrageen

Hur länge har hästen ätit nu då? Eller om han inte äter det längre, hur länge höll ni på? Jag ger ochså rödalger men han tycket inte det är så gott!

Han åt det 3 veckor efter att han blev frisk(för att va på den säkra sidan) i full dos hela tiden.Sen har han fått algbörjes fodertillskott 1 dl varje dag som man blandar i kraftfodret.Det rekommenderas för att underhålla immunförsvaret,och som jag har fattat de så ska man ge det livet ut till hästen.:)Och om hästen får återfall kan man köra en carrageenkur igen.Vet en annan häst som får detta och som varit helt symtomfri i 3 år nu,och rids och tävlar i hoppning.:)

Jag ger också min häst en carragenkur just nu . Jag har gjort precis som du Erik.Medicinerat med cortison och ventipulmin, men symptomen har kommit tillbaka.
Jag har övergått till horsehage och kör kuren och han har redan blivit bättre. Så jag kan verkligen rekommendera detta. Det blir billigare i längden också och slipper alla dyra veträkningar.
Jag blandar i ljus sirap så smakar det godare, ca 1 dl till 7 dl alger, sen får han 2 dl havre och 1/2 dl b-vitaminpellets iblandat i det. 2 ggr dagligen.

Så smart då kan jag blanda i lite sirap när jag kokar sörjan så luktar det bättre. Jag måste kleta in det i höet som det är nu. Även om jag lägger betfor i så äter han inte allt annars

Hej, sökte på nätet och hittade era inlägg. Jag har precis samma problem med min New Forest som Erik beskriver.

Får nytt hopp när jag läst detta och jag har beställt carragreen till min ponny. Jag hoppas verkligen det kan hjälpa oss med!

Jag har behandlat honom med luftrörsvidgande (dock naturpreparat),fabrol och nu påbörjar vi tredje veckan med inhalering av kortison och luftrörsvidgande. Han går nu på lösdrift bytt till hösilage och till dammfri musli mm.Var på ATG igår och han har inte blivit bättre, snarare sämre.

Jag vill fråga om råd, jag kommer få carragreen nästa vecka, ska jag avbryta kortisonbehandlingen fast jag har en och en halv vecka kvar, och bara behandla med carragreen. Eller ska jag behandla med både och.
Enligt veterinär och säljaren för algerna ska det vara ok.
Men min magkänsla säger att det kan bli för mycket. Hur skulle ni göra? Kan ni som gjort "kuren" ge er synpunkt?

Det kanske tar tid innan hästen äter allt carragen, börja med lite och öka, fortsätt med kortisonet så länge, det är ju kort tid kvar.

Jag är dåligt insatt i om alger hjälper mot luftvägsproblem.

Men jag är trots det tveksam till hur pass nyttigt det är att ge alger från havet till sin häst. Det framgår ju ur reklamen för Rödalger från algbörjes:
"Liksom alla alger tar även karragen upp alla mineraler, vitaminer och hela skalan av spårämnen ur havet"

Vem vill ge sin häst ngt som kan ha tagit upp massor av gifter från havet, inte jag i alla fall? Det står ju i stort sett att den kan ha tagit upp vad som helst.

Uppsatsen om spirulina algen handlar om en ekologiskt odlad alg. Om man nu ska ge alger till sin häst så bör man säkert välja ngt sådant i stället.

Anledningen till att ts häst blev bra berodde säkert på de andra åtgärderna som lösdrift, hösilage osv.

Hej!!
Har en häst som har dammallergi, och hostar väldigt mycket, hostan han blivit värre nu, när det är torrt ute och dessutom mycket pollen, Hon har fått Fabrol, vilket hjälpte under tiden hon åt det, men nu är det likadant igen,Har varit i kontakt med veterinär som skrev ut ventipulmin, men min fråga är när jag läser allla inlägg här, kan man ge henne rödalger carrageen istället, eller ska man gå på med båda preparaten?? eftersom dom flesta inte verkar ha någon bra effekt av ventipulminet.Har gjort alla andra åtgärder.
Tacksam för svar!!!!

Hej gav min gamla arab en caragen kur precis när den började sälja då var han 13 år och stora problem med var och varannan månad med pulmicort och ventolin gav i ca 1-2 månader med stora protester fick massvis med betfor och sen elvisp men han är 28 och inte visat några symptomer sen dess så gå från var och varannan månad till 15 år fri är inte dåligt och nej kör slut på kuren med medicin och börja sen eller gör en försiktig övergång

Här är en som är besviken på carragen, hjälpte ingenting till min häst. Fick tips om denna "mirakelkur" av en bekant, gav det till hästen hur länge som helst utan något som helst resultat. Slutade till sist och började ge örter istället, fungerar mycket bättre.

Liknande trådar

Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 402
Senast: MaRomer
·
Hästvård Hämta min lilla islandshäst från hagen i onsdags 30/5 Tog in henne i stallet och st'llde upp henne på uppbindningsplatsen. Först såg...
Svar
13
· Visningar
5 710
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 055
Senast: Legolaz
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 531
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama