Röda ögon

L

Lejonflickan

Finns det dem av er som väljer bort ett djur för dess ögonfärg? Jag har upplevt att uppfödare blir nästan tacksamma för att man väljer individer bland deras smådjur (gnagare) som har röda (ljusröda eller mörkrubin) ögon. Varför är det så? Det är ju en gen som alla andra som skapar röda ögon, varför verkar folk tycka att det är "fult", och gör dem svårsålda?
Jag tycker de är precis lika fina och trevliga som svartögda, jag har inte märkt eller kännt nån som helst skillnad på mina djur vilken färg de än haft på ögon eller kropp. :love:

Men om det nu är så att röda ögon uppfattas som mindre attraktiva, varför är det så? :confused:

Sv: Röda ögon

För att folk inte tycker det är estetiskt tilltalande. Jag är en av dom, har aldrig gillat röda ögon på några djur.

Jag tycker rödögda djur ser lite "äckliga" ut,har alltid gjort o kommer alltid att göra :o
så därför skulle jag inte köpa mig ett djur m den ögonfärgen.

mvh Arabizar

Jag gillar rödögda djur! :love:
Min hamster Chili har mörkröda ögon. Syns bara i skymningsljus typ annars så ser dom svarta ut.

Tycker det är jättefint. :love:

Vissa tycker ju inte om svansar heller ;)
Röda ögon är mer en vanesak tror jag.
Själv var jag lite så där förr men så såg jag en snygg himalaya marsvin (långhår) med välutvecklade svarta punkter och föll pladask.
Sedan dess har rödögt inte stört mig för fem öre :D

Jag hade en dvärghamster med röda ögon och jag tycker inte alls att färgen var till någon nackdel. Däremot så tror jag att hon inte såg så himla bra men jag vet inte om det hade något med den röda färgen att göra...

malu

HMmm men varför egentligen? Förr var jag också avog mot rödögra, men jag har haft nu undedr årens lopp 3 st olika rådisar med röda ögon ( ljusa och mörka) och sedan jag lärt känna dem och älska dem har jag insett att det är oviktigt vad de har för färg på ögon och kropp, och nu känner jag nästan tvärtom, att jag älskar de rödögda mer, eftersom de måste kämpa mot fördomar....

Senast ändrad av en moderator:

Kärleken är blind vetla du :banana:
Med tanke på arr iris på ett helt rödögd marsvin är rosa borde det väl tilltala vissa småflickor (min är tokig i lila och rosa) :D
Man kan ju påpeka detta lite fint :angel:
Rosa vill väl ofta småflickor ha och då ha ett husdjur med den färgen på ögonen måste ju vara :d för dom :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka