Rockard till nordis

I

Ingrid

Jag köpte mig ett kallblod i våras, en underbar krabat på 6 år som mest gått och skrotat i en hage med en massa busar till unghingstar de senaste åren. Han är dock lugn och trygg i sig själv och står ut med de flesta knasigheter jag utsätter honom för.

Nu känns det som att det är dags att införskaffa en rockard så att jag kan göra banvallarna ännu lite osäkrare än de är på våra tömkörningspromenader och ridturer. Han är inkörd men inte travtränad, tror att de hade någon jämngammal kille som gick bättre så att min skrutte hamnade lite i skymundan.

Eftersom det är en bastant herre jag har köpt mig vill jag inte ha något rappel till vagn (eller, det vill man väl inte ändå..), utan det ska vara en ordentlig sak med grova däck, kraftig och hållbar konstruktion och högt säte.

Eftersom jag är en fattig studerande flicka har jag inte råd att punga ut med några miljonbelopp direkt ;)

Några förslag eller tips på var jag kan leta?

Sv: Rockard till nordis

Vad kan du tänka dig att lägga då? En bra rubust rockard är inte billig, om du inte lyckas hitta någon på begagnat-marknaden (fast dom bra är inte billiga där heller...)

Du har alltså en KALLBLODSTRAVARE (inte nordis) :)

Jag kör själv kallblodstravare!

Jag har en travrockard som jag höjt sätet på, den är väldigt stabil och kostade 4500:- i inköp begagnad. Det är en Bullet, finns hos stall bergh.se

Det du ska titta efter är rockarder med högt säte så du ser var du kör, och att de har fjädring. Svängel och bakseleöglor får du oftast svetsa dit själv. Men ibland finns det redan. De brukar ligga mellan 3000 och 5000, de med bilhjul eller andra kraftiga hjul.

Kan du köra häst? Annars ska du nog kontakta en körkunnig som kan köra in honom lite på nytt, samt hjälpa dig med körningen. Körning är mera osäkert än ridning och kräver att man vet vad man gör där långt bakom hästen. En travinkörning innebär inte alltid att hästen är trygg i sin körning, det kan handla om en fuskinkörning där hästen står fastbunden vid påselning. Så spänn inte bara för, det kan bli en otrevlig överraskning. Kontakta gärna den som kört in honom!

Gå gärna in på cliffords.se och deras KÖRSKOLA
samt driveout.se och deras KÖRSKOLESIDOR/frågor & Svar sidor.
Selar.se har mycket bra utrustning och en mycket trevlig ägare som gärna svarar på frågot om körning och vad man behöver. De har de andra sidorna med förresten.

Du ska ta ställning till om du vill ha loksele eller bröstsele. Bröstsele passar bäst till rockarder med två hjul, loksele bäst till fyrhjuliga vagnar.

Jag tror det finns fler i falun som kör, kanske dyker de upp här och kan hjälpa dig.
Jag önskar dig lycka till med din körning! /jenny

Jag har kört shettis, men de är ju inte lika stora och "bängliga" så visst hade jag tänkt ta hjälp! Han är uppstallad i ett travstall så de får hjälpa mig, och sen är pappa van kusk sedan unga år, så vi ska nog reda oss så småningom, men det blir nog många körlektioner innan jag vågar mig ut utan någon som är kunnig.;)

Jag har en bröstsele som vi dragit lite släpor och skacklar efter och det går bra, håller på att träna med att fästa ikeakassar och annat fladder i min egna lilla miniskackelkonstruktion som vi har när vi tömkör i skogen (Jag sågade av två stängselstolpar i trä till ca. 80 cm, sen satte jag fast skåphantag så jag kan fästa dem i skackelremmarna, och så har jag en vanlig rem, inte en slagrem som nog är mer vanligt, över rumpan) så det är inte så att jag bara tänker sätta på honom en rockard och "se vad som händer". Så dum är jag inte :smirk:

Jag är beredd att betala upp till ungefär 4000. Vi har en svetsare i familjen, så det gör inte hela världen om det är lite småfix att göra.

Är det att föredra bildäck eller är crossdäck lika bra/bättre?

Hej Ingrid!

Jag kan inte hjälpa dig med utrustningsdelarna - det är jag inte erfaren nog för själv ännu. Ville bara säga att jag finns längs banvallen också... och håller på att köra in min fyraåring som mest gått och skrotat i en hage (och betäckt ett och annat sto :angel:) samt blivit lite körd... vi håller också till i ett travstall. Är du säker på att du inte är jag?

Samma situaition, samma ställe...:D

Så om du möter ett ekipage med en shire med diverse konstiga vagnar efter (tycks aldrig få ordning på min egen utrustning så här lånas hejvilt för närvarande) som kör lite lagom sick-sack och ser allmänt berusade ut så är det nog vi! Då får du lov att heja!

Banvallen är förresten för min del belägen kring Olsbacka och upp mot Aspeboda...

Jag skulle våga säga att bildäck är det sämre alternativet, tycker det går väldigt tungt med bildäck, men rätt avvägd fungerar det med utmärkt till en sån stark häst.

Bröstseln du har gissar jag är en enkel sele, utan draglinor o baksele, så där blir det till att köpa nytt. :) eller beg.

Jag skulle säga att bildäck är bättre, går stadigt och är väldigt stabilt. Det behöver inte alls bli tungt om man har en rockard som är byggd på rätt sätt. Vi hade en rockarde med bildäck till våran lilla smäckra shettis, och den var inte tyngre att dra än en ordinarie speedcart till travhästar, dvs inte tung alls.

Okej, det här med däck verkar vara en smaksak? Jag får se vad jag kan leta fram. Men de med bildäck är väl oftast byggda på bilaxlar, och då brukar väl sitsen ligga lite lägre eller?

WOHO!! Jag bor typ vid fotbollsplanen i Aspeboda men pållen min står i Smedsbo, så vi är mest där uppe och busar än så länge, men jag ska hålla utkik när vi är ner mot Olsbacka! :)

Jo, bröstselen jag har är inte komplett med baksele och draglinor, men ack, så snygg den är :)

Köpte först en svart i stl Full, men den var för liten (!!!) så jag fick lov att köpa en i stl. X-Full istället och då blev det en rödbrun som nästan "smälter in" när han har den på sig!
Kommer nog få lite krångel med att hitta baksele i samma färg, det är ingen som har sett någon någonstans?

nej nej nej, problemet med din sele är att den inte duger att dra något med. Tyvärr vet inte de i affären heller något om körning så de säljer den med gott samvete. Kan du lämna tillbaka den?

läs på sidorna jag gav dig så förstår du vad för sele man måste ha när man ska dra en rockard. Du behöver även en svängel på rockarden.

Oj! Då är det bäst att jag försöker lämna tillbaks!!

Vart kan jag köpa en ordentlig sele då? Jag vill ju ha grejjor som passar hästen och som passar att köra med!

Att dom får sälja saker som inte fyller sin funktion?:confused:

Inte illa.. I Falun tillochmed. Den måste jag åka och kika på :)

haha!! Den finns typ 3 km. från där jag bor. det är ju helt vrickat.. kände igen husen på bilden!! :P

Jag är som sagt inte alls jättekunnig på området... men om du vill kan jag ändå komma förbi och titta vad du har för sele? Två kloka huvuden du vet...:angel: Jag har i alla fall läst på så mycket att jag är rätt säker på vad Snigelfarmor menar med skitsele och jag har förstått i grova drag vad man bör ha för baksele etc. Till någon liten hjälp kanske?

Du kan ju också få komma förbi och titta på min sele om du vill så kan vi "jämföra" och resonera. Jag har stallplatsen i Sörbo (mitt emellan Aspeboda och Vassbo) så det är ju inte så långt för någon av oss.

Hojta om du vill ha hjälp av en okunnig idiot :rofl:

Japp. Jag kan komma dit någon dag och ta med mig min sele så kan vi titta lite.

Om ni står där borta vet jag precis vilken häst det är tror jag :) Gick på bete vid ridbanan i sommras?

Jajamensan det var två shire som gick på bete nere vid Vassbo - det var min dåvarande foderhäst Blossom (den bruna) och lille Tom! Fast nu står vi inte på Vassbo utan hos Sven-Erik Hjort. Åker man vägen så ser man ett gäng hagar på vänster sida direkt efter Sörboskylten (om man kommer från Vassbohållet) och ett rött hus samt stall på andra sidan. Där är det!

Men annars kan jag komma förbi hos dig också, det är kanske enklare så slipper du kånka med dig grejorna?

Det finns väldigt mycket på blocket. Men det vet du väl redan

woho! Pappa ska bidra med lite pengar så jag kan köpa en lite dyrare och bättre vagn. Ungefärligt tak är 7000 kr, så nu kan jag välja och vraka lite friare :)

Det var inte din häst som höll på att bli verkad av hjorten när jag kom och frågade om han kunde verka min häst också? Nere vi banan nån gång i juli typ? Hästen var lite bråkig tror jag, och stod uppbunden där vid utebåsen...

LITE bråkig??? Näää då kan det inte ha varit Tom...:angel: för han var jättebråkig. Slängde ner stackars S-E i gruset ett par gånger :o

Jo visst var det vi... men det där tillfället vill jag helst glömma. Speciellt som hovslagaren ska komma i morgon. Håll en tumme... tack och lov skall veterinären också komma så det kanske blir lugn och ro då.

Men Tom är mycket bättre med fossingarna nu. Vi har tränat och tränat och tränat. Och det går sakta men åt rätt håll i alla fall. Det trixiga är att han numera accepterar rätt bra att JAG pysslar med tassarna. Men andra människor är en helt annan sak.

Vad härligt med det större utbud du får nu när du har mer slantar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka