Rockard, gigg eller vagn?

M

Maria_Bjorkman

Har en liten fundering som jag skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig med.. Jag har en travare som jag nu mestadels rider. Han mäter ca 1.55 i mankhöjd.
Jag skull nu vilja köpa en vagn, av något slag, där man kan sitta flera stycken - men vad ska jag leta efter?
Vad är skillnaden mellan en rockard och gigg - eller kanske rättare sagt; vad är en rockard och vad är en gigg?? :confused:
Skulle vara såå tacksam om någon kunde reda ut begreppen!

Stort tack på förhand!

Sv: Rockard, gigg eller vagn?

Gigg (vanligtvis) är en enaxlad vagn (2 stora hjul) som dras av en häst och rymmer 2 personer.
Rockard är också en enaxlad vagn, men med mindre hjul vanligen bildito, och används för robustare körning, t ex i terräng eller vid inkörning och rymmer 2 personer.

Vill du ha vagn för mer än en passagerare, bör du kika på 2-axlat (4 hjul). Där finns en mängd olika typer. Kolla på Vagnshistoriska Sällskapets (VHS) hemsida. Hos dom hittar du fakta om äldre typer av vagnar.

LIA

Du kan även gå in på hästnet och kolla. Där har dom mängder av vagnar till salu.

Stort tack för hjälpen! Hastnet var en grymt bra sida!!!

/Maria

Liknande trådar

Körning Jag har fått en fixidé på hjärnan om att jag vill köra in min Welsh cob, så nu letar jag vagnar för glatta livet :o Men vad vill jag...
Svar
5
· Visningar
2 946
Körning Funderar på att börja träna körning lite mer seriöst med mitt kallblod och ev ut på någon tävling men är helt ny inom detta så...
Svar
1
· Visningar
1 337
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka