Ritning på mindre stall!

Urris

Trådstartare
Hej!
Nu är det så att vi går i stallbyggnadstankar, men jag behöver lite hjälp och ideér! Stallet ska ha tre eller fyra boxar, vara funktionellt och helst också ta så lite plats som möjligt.. Här är en skiss iallafall, kom jättegärna med ideér pm vad som kan förbättras, vad som är dåligt och vad som är bra!

http://i1123.photobucket.com/albums/l553/mmaattiillddaa/stallritningjpg.png

( Hoppas det funkar nu, är inte så haj på internet.. )
Kan ju tillägga att vi har tre hästar (en shettis, en d-ponny och en storhäst) som ska stå i stallet, sen ska jag försöka hyra ut en, om jag lyckas med det så bygger vi om skötspiltan till en shettisbox.

Nåå, vad tycker ni? Jag blir Jätteglad om ni kommer med andra bra förslag! :bump:

Sv: Ritning på mindre stall!

Well, jag har boxar som är lite större än 3x3 i mitt stall och det är ganska litet. Mitt tips är att göra iaf en box godkänd som fölningsbox, för plötsligt står du där och vill ta ett föl och har ingen godkänd box.

Annars tycker jag att din ritning är bra, men som sagt, iaf en box som är 16 m2, ska du hyra ut är det ingen nackdel om den boxen också är stor.

Jag hade kapat lite på stallkammaren och gjort stallgången 3 m bred.
Det har jag och tycker att det är toppen med så bred gång.
Hovslagare och veterinär är också belåtna.

Jag skulle satsa på större boxar o lägga skötspiltan brevid det andra utrymmet o göra en med avlopp. Spolspilta kan man ha till mkt.
Redskapen kan hänga utanför sadelkammaren.

Stora boxar kan man göra till 2 lätt, men det är omöjligt att förstora dem- en tanke bara....

Håller med om att boxarna är ganska små för en stor häst, man vet aldrig, en dag kanske ni har tre stora istället och inga ponnyer... Och för redskap behövs inte speciellt mycket plats, skottkärra har man väl oftast utanför stallet, grepar och sånt behöver ju bara en liten skrubb typ.
Däremot så tänk på att ha plats att torka blöta täcken!

Hade jag byggt hade jag nog faktiskt byggt ett loft för förvaring av hö etc. Jag har sett nya stall som har loft och som verkar riktigt bra (och brandsäkra). Då har du helt plötsligt mycket mer plats för spolspilta, eventuellt en box till om man vill och övrig förvaring, en sadelkammare kan aldrig bli för stor ;)

Varför vill du ha sadelkammaren mittemellan två utrymmen? Jag tror du får en större känsla i stallet om du har sadelkammaren i förslagsvis till vänster och skötspilta + redskapsutrymme till höger. Anpassa dessa två utrymmen så att du lätt kan göra en box (5x3) genom att slå ihop dem. :)

Jag ska bygga ett stall som är 7 x 9 kvm och ha tre boxar (2 på 9kvm och 1 på 12 kvm) dessutom ska jag ha sadelkammare på 9 kvm och foderutrymme på 12 kvm. Har tyvärr ingen ritning men det blir liknande fyrklöverstallet från bruksbalken fast med lite andra mått för att få en större sadelkammare. Boxarna är i hörnen och sadelkammaren rakt fram när man kommer in. Altså bara en ingång/utgång.

Vi skall bygga ett stall och jag vill ha 3 boxar, sadelkammare, spolspilta, och någonstanns att förvara hö och foder på.
Någon som vill hjälpa till med ritning?

Vi sitter nämligen här hemma och blir tokiga på hur vi skall bygga stall!! :(

Ca 50-60 kvadrat, Vil ha fullstora boxar, och fint utrymme för att gå i gången med hästarna, typ 3 boxar på rad, Eller hur man nu skall göra.

Vad tycker ni? Förslag? ALLA förslag mottges!! :bump::bump:

Det låter som att det blir tight med dina önskemål på 50-60 kvm om du dessutom ska ha spolspilta. Hur stor sadelkammare och höförråd har du tänkt dig?

Du får inte ihop det ens med spolspilta eller längden på stallet.
3 x 4 x 3= 36 o sen stallgång o sadelkammare- ja då är det redan kört.

Inte ens 9 x 8 funkar för dina önskemål. Om minsta längden på boxarna ska vara 3 m så måste längden vara 9 m.
Sen bör stallet vara väldigt öppet om man ska ha spolspilta inne- vilket ger mkt fukt- inte acceptabelt.

Vi kommer troligtvis att köpa ute boxar och sen ev bygga in dom som stall..

Just nu i vinter kommer det att bli lösdrift, Sen uteboxar och sen i framtiden stall som passar mina önskemål. Vi har en kompis som ska rita upp ett och berätta hur allt skall vara, storkelsmässigt mm mm. (Han är utbildad att kunna kolla vad arkitekten har ritat och sen se om det kan byggas på så vis som arkitekten vill) Såklart vet jag inte vad det heter det han utbildar sig till..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka