Magiana

Trådstartare
Jag har inte lyckats få tag i rött råris och inte heller svart råris som kan funka som ersättare, så i stället köpte jag risottoris, eftersom det var en risotto jag skulle göra och konsistensen ska bli lite krämig.

I receptet ska det vara färdigkokt ris men på risottoriset finns inget recept för hur man kokar det, bara ett recept på en risotto men det är ju inte det receptet jag ska göra. Jag är fullständigt värdelös på att improvisera men ska jag koka det med dubbelt så mycket vatten bara, eller hur funkar det?

Mvh/ hon som är lite sur för att rätt ris med rätt smak inte fanns tillgängligt här på vischan och behöver utförliga recept på i princip all mat.

Risottoris är ju inte tänkt att kokas som vanligt ris, men jag ser två alternativ som bör funka:

1. Koka riset enligt receptet på paketet men använd bara saltat vatten (jag antar att receptet involverar buljong, vin och charlottenlök). När det är klart bör du ha kokt, klibbigt ris.

2. Koka riset som vanligt och använd samma mängd vätska som paketet anger i förhållande till mängden ris men istället för buljong och vin tar du vatten. När vattnet kokar in smakar du av om riset är klart. Om inte, häll på ytterligare lite vatten (1-2 dl) och låt det koka in.

Jag har inte lyckats få tag i rött råris och inte heller svart råris som kan funka som ersättare, så i stället köpte jag risottoris, eftersom det var en risotto jag skulle göra och konsistensen ska bli lite krämig.

I receptet ska det vara färdigkokt ris men på risottoriset finns inget recept för hur man kokar det, bara ett recept på en risotto men det är ju inte det receptet jag ska göra. Jag är fullständigt värdelös på att improvisera men ska jag koka det med dubbelt så mycket vatten bara, eller hur funkar det?

Mvh/ hon som är lite sur för att rätt ris med rätt smak inte fanns tillgängligt här på vischan och behöver utförliga recept på i princip all mat.
Risottoris blir som gröt om du kokar det rätt upp och ner, så du kan inte använda det som du skulle ha gjort med rött eller svart råris. Gör vanlig risotto på det?

Eftersom det skulle bli risotto i slutänden så gissar jag att Magianas recept bygger på att man steker/blandar riset med annat efter att det är kokt. Det lär inte gå med kokt arbioriris, som lär klibba ihop.
Då missuppfattade jag kanske, men TS skriver ju att hon köpte risottoris för att rätten skulle bli krämig?

Det känns som om jag inte kommer att våga mig på att göra min risotto med det här riset. I mitt recept ska man först steka lök och selleri, sedan häller man på vatten och vin, lägger ner det kokta riset i det, samt en del andra ingredienser. När det puttrat en stund blir konsistensen krämig.

Det känns som om jag inte kommer att våga mig på att göra min risotto med det här riset. I mitt recept ska man först steka lök och selleri, sedan häller man på vatten och vin, lägger ner det kokta riset i det, samt en del andra ingredienser. När det puttrat en stund blir konsistensen krämig.
Nej, gör som vanligt istället, du har ju riktigt risottoris. Receptet låter mer som ett sätt att åstadkomma ngt risottoliknande utan risottoris.

Om du först kokar arbioriris, och sen kokar det kokta riset (som kommer vara väldigt klibbigt) en gång till, så kommer du verkligen få en gröt. Säkert ätbart, men om det inte är risgröt med grönsaker i som du är ute efter så skulle jag inte göra så.

Gör som man brukar istället, en helt vanlig risotto med samma ingredienser. Receptet brukar stå på paketet.

Ta ingredienserna från receptet du tänkte göra och gör enligt receptet på arbioriförpackningen. Dvs stek selleri, lök och okokt ris, häll sedan på vätskan lite i taget samtidigt som du rör.

Får jag stjäla tråden?
Är det svårt att göra risotto? Jag ÄLSKAR risotto men har bara ätit det på restaurang. Min spontana tanke har alltid varit att det säkert är alldeles för avancerat för mig..

Får jag stjäla tråden?
Är det svårt att göra risotto? Jag ÄLSKAR risotto men har bara ätit det på restaurang. Min spontana tanke har alltid varit att det säkert är alldeles för avancerat för mig..
Det är skitenkelt - så länge man får tag i rätt ingredienser så...

Får jag stjäla tråden?
Svårt nej, tar lite tid bara och kräver passning, men det är det verkligen värt!

Brukar göra min med svampbuljong, kantareller eller annan lämplig skogssvamp och sen krydda rjag den med lite extra kantarellfond och tryffelolja :up:

Svårt nej, tar lite tid bara och kräver passning, men det är det verkligen värt!

Brukar göra min med svampbuljong, kantareller eller annan lämplig skogssvamp och sen krydda rjag den med lite extra kantarellfond och tryffelolja :up:
Åh ja svamprisotto är favoriten här också. Mums!
Kanske skulle våga prova ngn gång..

Får jag stjäla tråden?
Nej, det är enkelt. Tar en halvtimme att göra, kanske. Det enda är väl att man behöver stå vid spisen och röra mer eller mindre hela tiden om det ska bli bra, men det är verkligen inte svårt!

Får jag stjäla tråden?
Det är enkelt, har lyckats varenda gång trots klena färdigheter i köket. Tänk på att röra den i kastrullen kontinuerligt bara.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka