Risker med vaccination

Conversation Piece

Trådstartare
Är det någon som har varit med om att hästen har fått skador av vaccination eller hört talas om ifall det är vanligt? En delägare i en av mina hästar vill inte vaccinera - i vart fall inte unghästar - eftersom han jämför med att barn kan få skador vid vaccination och han tror att detsamma kan hända hästar.

Jag tycker att det är trams och vill vaccinera, men innan jag tar den diskussionen skulle jag vilja ta reda på lite mer fakta. De veterinärer jag har frågat säger också att det är trams men att man iofs kan låta bli vissa vaccinationer (botulism och influense t ex) om man har många hästar och vill spara pengarna. Men det är inte orsaken här, utan att hästarna skulle kunna få bestående skador.

Tacksam för era erfarenheter!

Kanske ska lägga till att jag inte menar de allergiska reaktioner som kan uppstå ibland och inte heller att hästen av injektionen kan bli svullna eller få varbölder, utan bestående men.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 051
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag vet inte om tråden hamnar fel nu, men då får gärna moderator flytta den. Hur gör ni med vaccinationer på era hästar, har ni alla vid...
2
Svar
22
· Visningar
2 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka