Rinner ur ögonen

Diggiloo

Trådstartare
varje dag som jag kommer till min ena ponny så rinner det ur hennes ögon,det är inte tjockt utan som vatten ungefär och är genomskinligt ska jag kolla upp det hos någon Vetrinär eller ska jag bara låta det va?

varje dag som jag kommer till min ena ponny så rinner det ur hennes ögon,det är inte tjockt utan som vatten ungefär och är genomskinligt ska jag kolla upp det hos någon Vetrinär eller ska jag bara låta det va?

Har hon någon flugluva/flugpannband på sig?

Du kan tvätta med kallt kamomillte (antiinflammatoriskt). Gör te som vanligt, låt kallna, tvätta ögonen rikligt med det kalla teet.

Det är förmodligen flugor eller blåst som irriterar ögonen och gör att dom rinner.
Är det klar vätska och hästen inte kisar eller är svullen i och runt ögat så behöver man inte ringa ut veterinären i första taget.
Prova med en flughuva. Den dämpar ju även vinden lite och man slipper flugor som irriterar.

PÅ min arab rinner ögonen nu på sommaren och på vintern med all blåst. Jag har flughuva på på sommaren. Vet inte riktigt hur jag gör på vintern men han har inte varit besvärad av det.

Går det inte över till hösten så kan det vara tilltäppta tårkanaler. Veterinären löser upp det genom att spola med koksalt. Det fick min efter sommaren ett par år på raken, gick med vanlig flugluva och kunde då klia sina ögon mot nätet. Bytte till Rambos med båge och det har inte dykt upp igen.

Min blir likadan på sommaren, hon har flughuva om det inte skall regna.
Om ögonen börjar rinna tvättar jag med vatten och smörjer md denna i några dagar; bäst!
046391s.png

Min äldsta ponny som har problem med rinnande ögon på sommaren har fått ögontröst i maten i år och skillnaden är enorm!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ena häst har fått skav efter sin flugluva så jag har låtit henne vara utan nu så det läker. Men nu får hon istället rinniga...
Svar
9
· Visningar
762
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag är ny linsanvändare och har bara använt linser i några månader. När jag provade ut linserna hos optiker så var det typ bara en sort...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 409
Senast: super
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar