Rinner från skapet

Mumin_79

Trådstartare
Min valack avskyr att bli tvättad vid/på skapet men jag försöker göra det minst två gånger i månaden.
Det blir "geggefläckar" på innerlåret på honom oavsett dock och jag undrar om det är normalt att det kommer så mycket skit. :confused:

Funderar på om det kan vara någon form av infektion men han reagerar inte på smärta när jag ska tvätta utan han är motig först i början men lugnar sedan ner sig och står helt still när han kommit på att det nog inte är så farligt och kanske tom skönt att bli ren :smirk:

Någon annan som har några erfarenheter kring detta?

MuMin

Sv: Rinner från skapet

min häst blir oxå väldigt geggig i skapet. tvättar ca 1 gång/vecka så att det inte hinner bli så mycket, väntar jag längre blir han lite öm och spänner sig.

jag brukar passa på att tvätta medan han äter eftersom han inte är så förtjust i det och då går det bra. tar även bort torra flagor emellan tvättgångerna...

hoppas du får nåt bra svar, har tänkt fråga vet när jag träffar denne nästa gång...

Undrar lite om ni har tips på hur man "får ut den"...???
Min är inte alltid så villig...å jag vet inte riktigt hur jag skall göra..

Är ju inte alltid man har varmvatten å en svamp färdig då han "tar ut den";)

Vad tvättar ni med?

Tacksam för alla tips och råd:bow: :bow:

när du tvättar så bör du först å främst tänka på att du inte tvättar med kallt vatten! :cool: inte så skönt för hästen med kallvatten mellan benen.. :D
ta en lagom stor svamp som är mjuk och behaglig, även för dej.
tycker du själv att det är lite otrevligt så kan du ta på dej ett par gummihandskar (brukade göra så när jag gjorde ren min valack förut).
spola varmvatten, eller doppa handskarna, i varmvatten så att de inte är kalla å läskiga..
sen är det bara att du försöker hålla dej så lugn å stadig på handen som möjligt, så inte din häst känner att du är osäker på något.
då blir han ju självklart lite spänd om han tror att du är orolig för något..
sen så kan det ju vara så att han faktiskt tycker att det är lite obehagligt att du tvättar honom där, å då får man ju försöka göra det så fort som möjligt.
Kom ihåg att aldrig ta och spola upp vatten med vattenslang upp i skapet! då kan man ställa till det!
om man använder en vattenslang ska det vara en vääääldigt svag stråle + att man håller för strålen med handen, så det inte spolar rakt upp i skapet.

hoppas du fått något tips som hjälper!
:banana:

detta låter kanske lite äckligt.. :crazy: men man kan massera/klia runt skapet lite grann.. detta stimmulera din häst så att han "fäller ut" den.. :D
använd varmvatten och svamp. undvik tvål el dylikt.. kan bli problem om man inte lyckas få bort all tvål.
har skrivit mer ingående tips i mitt förra inlägg.

Hur ofta borde man tvätta?

Fryser inte vattnet när ni tvättar på vintern? Det är inte varmt i vårt stall på vintern, så jag undrar lite hur man ska göra då. Inte så kul att gå med en isklimp mellan benen...:D

Fryser inte vattnet när ni tvättar på vintern? Det är inte varmt i vårt stall på vintern, så jag undrar lite hur man ska göra då. Inte så kul att gå med en isklimp mellan benen...

man bör inte tvätta för ofta, för då förstör man hästens naturliga skydd. men 1-2 ggr/månad om inte en veterinär ordinerat oftare.

ta med några termosar med kokat vatten (varmt vatten alltså) till stallet! :) Men kom ihåg att blanda ut vattnet med kallvatten, så det blir lagom temp!

hoppas du fick de svar du ville! :D

Zonya skrev:

Fryser inte vattnet när ni tvättar på vintern? Det är inte varmt i vårt stall på vintern, så jag undrar lite hur man ska göra då. Inte så kul att gå med en isklimp mellan benen...:D

vi har oxå kallstall, jag använder ljummet vatten och försöker torka så gott det går efteråt. har fungerat bra för mig iaf...

:bow: :bow: Tack ....

Då skall jag tesata å massera nästa gång...

Vi har också ett kallstall men har en vattenkokare
så man kan få varmvatten till betfor, värma betten
samt så diverse tvätteri av sår, skap mm...

Varför skulle man inte använda en vattenslang?

Det är förhudskatarr som gör att de blir "geggiga" i skapet - om det bara är klägg och hästen inte har några besvär så behöver man bara hålla rent. Väldigt svårt att bli av med helt - men å andra sidan inte farligt för hästen.

Min verkar bara få besvär när det är blött och lerigt ute - antar att det stänker upp lera och smuts i skapet + att "klimatet" gör att bakterierna trivs bättre.

Jag brukar ta en vattenslang och spola upp i skapet samtidigt som jag stoppar upp handen och "gräver ur" - pillar loss från väggarna inne i skapet. Ibland med lite lactacyd-tvål - ibland med bara varmt vatten. Hästen har absolut inget emot behandlingen - man fick bara ta det lite lugnt första gången.

På vintern när det är kallt och snö behöver jag inte tvätta, inte heller under sommaren när det är torrt ute - utan det är under vår och höst som jag behöver göra rent 1-2 gånger per månad.

/Dobben

Varför skulle man inte använda en vattenslang?

man kan använda vattenslang, men man måste vara väldigt försiktig så du inte sprutar in en starkt stråle rakt in i skapet. detta kan vara oskönt för häste och det kan göra ont.
du kan även spola in smuts så att du inte kommer åt att ta bort den.. det säger ju sej självt att det efter ett tag inte blir så trevlig miljö i en varm, trång å smutsig "gömma".. :p
ska man använda vattenslang, så ska man ha en svag stråle och gärna sätta för handen så att strålen "delar" sig å inte blir lika stark.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 538
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 895
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 095
Senast: Siggan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På kursen jag går så ska man träna på att iaktta sig själv, sina känslor och sina reaktioner i olika situationer. Känns lite underligt...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama