Rinnande svullna ögon

B

bbusbus

Min häst har antagligen blivit biten eller stucken. han är svullen över ögonen och dom rinner. han är lite irriterad i slemhinnorna men verkar pigg och glad ändå. Han står inne över natten för att svullnaden ska gå ner. Har spolat med natriumklorid för att göra rent. Ska försöka köpa ny flughuva men han får så lätt skav. Nån som har ngt annat förslg? Hur länge tycker ni jag ska avvakta om det inte blir bättre innan jag tar ut vetrinär för att kola på det??

Sv: Rinnande svullna ögon

Hästar får ofta rinniga ögon på sommaren då det är mycket flugor och annat i ögonen som irriterar och så kliar de ögonen mot sina ben och får in smuts i ögonen. Torka ögonen med koksaltlösning varje dag och skaffa flughuva, på hööks finns det en jättebra mjuk och elastisk huva som inte ger skav, "Aussie Fly Mask Special" för 149 kr.

Tack så mycket för hjälpen, ska prova detta.

Om din häst har fått en konjunktivit, dvs en inflammation/infektion i ögats bindehinna, så lär han behöva behandling. Svullnaden går inte ner för att hästen står inne nattetid.

Om du har provat att spola med NaCl några dagar utan att detta har effekt bör du kontakta veterinär. Ögoninfektioner kan snabbt förvärras, i synnerhet under de varma månaderna.

Jo, det förstår jag också men jag skulle tippa på att han blivit djurbiten och sen kliat sig men det är klart jag håller koll. man måste ju börja i en ända för att kunna köra uteslutnuingsmetoden.

Men tack

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 349
Hundhälsa Tänkte höra om någon hade lite erfarenheter att dela med sig av. Innan jag fortsätter, jag har sökt jourhavande distriktsveterinär i...
Svar
11
· Visningar
12 280
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
4 142
Senast: Hemi
·
Hästvård Hej på er! Igår fick jag vara med om något av det sjukaste jag någonsin sett i hästsammanhang. En häst i stallet stod på gången och blev...
Svar
3
· Visningar
2 355
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama