Bellafjella

Trådstartare
Har försökt leta i tidigare trådar om ringorm men tycker inte jag fått ett entydigt svar. :(

Alltså: I ett stall där någon häst har fått konstaterat ringorm - ska man behandla övriga hästar också? Vad tycker ni?
:confused:

Sv: Ringorm

Vi har valt att vaccinera alla hästar i stallet mot ringorm , de 4 som har det har också vaccinerats ( ringormen läcker fortare ut av vaccinet) De drabbade hästarna är behandlade och deras boxar och utrustning är sanerad . Men enl. våran veterinär så behandlar man inte i förebyggande syfte.

Ja, det tycker jag, men de kanske inte behöver bahandlas lika mycket som de som har konstaterad ringorm, det kanske räcker med ett "behandlingsbad". Så gjorde vi när stallet på min skola drabbades av ringorm.

Tycker jag inte. Man får se till att isolera de hästar som har ringorm och sedan vara observant i fall någon av de friska skulle få det i efterhand.

hanna_shetland skrev:
Tycker jag inte. Man får se till att isolera de hästar som har ringorm och sedan vara observant i fall någon av de friska skulle få det i efterhand.

Jo, att isolera är ju det allra bästa...tyvärr hade inte vi möjlighet till det eftersom många hästar drabbades nästan samtidigt & det bara var ett fåtal som inte visat någon symptom...vet. sa att vi kunde försöka undvika att få dom smittade genom att (såklart) behandla de andra hästarna men även ge en behandling åt de få hästar som var friska....men det fick vi göra som vi ville.

Okej....vi andra har beslutat att inte behandla utan hålla stenhård koll
men sen undrar jag om någon kunde beskriva hur det kan se ut när det börjar? :confused:

Hästen som har ringorm nu har stora alldeles kala fläckar på huvud och på en del ställen på bålen men hon måste väl haft det ett tag eller? Grejen är att samma häst var full av löss för ett tag sedan som behandlades. Redan då, innan lössen upptäcktes, så var vi lite undrande eftersom hon började få lite konstiga "fläckar". Men då tolkades det som att det var pga lössen.

Men kan det vara så att hon kanske har haft ringorm ett tag och dessutom löss? Hur lång tid tar det i regel från det att man ser de första små "fläckarna" till att det blir sådana stora kala fläckar? Nån som kan nåt om det här? Sen sa veterinären att inkubationstiden är 2 veckor ca. Stämmer det? Jag har hört annat också nämligen.

Sen undrar jag en sak till: Den drabbade hästen ska badas i något som vet. skrivit ut. (kommer ej i håg vilket). Är hästen smittfri efter det badet eller? Finns det något annat sätt att behandla än bad?

Usch, jäkla otyg är vad det är! :(

Bellafjella skrev:
Sen sa veterinären att inkubationstiden är 2 veckor ca. Stämmer det? Jag har hört annat också nämligen.

Vad jag har hört & vad våran vet. sa så är det 2 v....

Man har hört så många skräckhistorier om ringorm, men när vår ena häst fick det visade det sig att det mesta var ganska överdrivet. Nu började vi iofs behandla med Imaverol (tror jag att det hette) redan första dagen, men det var ändå den kortaste sjukdomsperiod jag varit med om... Inte en enda av de övriga 30 hästarna i stallet blev smittade, inte ens vår andra häst (som går i samma hage, ryktas med samma borstar och till viss del har samma utrustning).

Okej, skönt å höra motsatsen till alla "skräckhistorier", för du har rätt:
såna finns det gott om :)

Men finns det någon som kan beskriva hur det ser ut när det börjar?

Inkubationstiden på ringorm är upp till 70 dagar! Min vet hävdar dessutom att de uslans små 'svamparna' kan överleva i stallet i minst ett år om det är goda förutsättningar.

70 dagar!!!!????? :eek: :eek: :eek:

Men åh va jobbigt! Varför säger de så olika? Man vet ju inte vad man ska tro :(

när två utav hästarna i vårat stall fick ringorm så sa veterinären att alla hästarna skulle behandlas även att dom inte visade några symptom.Hade ett helvete med att bada framförallt fölet var tredje dag,han kunde inte alls förstå vitsen med att behöva tvättas i mysko medel.Vi fick även sanera stallet från golvet och uppåt,alla borstar,täcken,sadlar,träns osv det var skit jobbigt jag hoppas att vi aldrig mer får ringorm till vårat stall.

Jag tycker inte att man behöver behandla alla bara-för-att.
Båda mina hästar fick ringorm och fick i stället gå i en hage själva och då rengjorde vi med Imaverol (eller vad medlet nu hette?)
Sen tvätta vi rent alla saker med virkon och så.
När pälsen har växt ut på de kala fläckarna brukar man säga att hästen inte smittar längre.

Hej!
Vi fick ringorm i vårt travstall med 65hästar. :cry:
De som hade det fick tvättas med imaverol el ren jodopax på såren. :smirk: Vi hade även ett shampo som jag tror hette hexil inte säker. :confused:
Vår vet sa att vi förmodligen skulle få det på alla hästar innan det försvann, det stämmde det räcket tydligen inte att tvätta utrustningen det kan bli kvar ändå.
Det var dock några som slapp och vet sa att det berodde på att de redan hade haft det då smittar det inte lika lätt. :banana:
Han sa ochså att det i regel inte smittar till människor då det är en annan slags ringor som sätter sig på oss. :idea:
Allra först blir det små runda ringar i pälsen utan att pälsen lossnar el kala små runda fläckar. :idea:
När det sedan slår ut kan det gå bara över natten och då kan hästen vara täckt över hela området med kala fläckar.
Det kan ta olika tid att läka ut det e från häst till häst men det är bara att vänta ut.
Vissa tar det jätte lång tid för och anndra bara ett par veckor.
När det växer päls på fläckarna så smittar det inte längre.
MVH Linnea :D

Imaverol håller vi på och behandlar våra hästar med, men jag tycker det är lite dumt, för det är inte hundra att min häst äns har ringorm. Stallägaren envisas med att vi ska behandla i förebyggande syfte. Vad tycker ni? Finns det kända biverkningar med det (hittar det inte i fass)?

Liknande trådar

Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
734
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka