Magnum

Trådstartare
Såg tre kala fläckar idag när jag var ute och borstade på pållen. Tre stycken vid virveln som en femtiörings storlek. Kan det vara ringorm?

Ska ringa vet på mån och höra,(eller tidigare om de blir fler eller värre) men hur uppkommer det egentligen? Har läst att det kan komma från kor? Står i ett stall där de har köttdjur.Kan det vara därifrån?
Iaf så vet jag ju inte om det är kala fläckar för det är ev ringorm eller om den andra hästen har nafsat på honom, :crazy: eftersom han har en hel del "hårlösa" fläckar där hans kompis har vart o bite, där är pälsen bortskavd liksom, det syns, men på de här tre fläckarna blev jag lite fundersam eftersom de inte ser ut att vara bortnötta och jag har inte lagt märke till dom förut. Inte heller vätskar de eller är svullet eller nåt, bara att pälsen försvunnit. Såg att det lossnade lite päls när jag var där och kollade lite, men inte värre än att det va nåra strån som föll bort inga mängder alltså.

Vad händer om det skulle va ringorm? Har precis flyttat till nytt (nybyggt stall) , vad kan man isf sanera med?

Sv: Ringorm?

Du kan dutta lite jodopax sålänge innan du har fått tag i vet. Du ska inte borsta hästen för då finns det risk för att det sprider sig.

Det är en svampsjukdom, inte allvarlig, men väldigt smittsam :crazy: de kan säkert få det från kossorna, då är det svårt att bli av med för alla måste ju behandlas...

ankans skrev:
.

Det är en svampsjukdom, inte allvarlig, men väldigt smittsam :crazy: de kan säkert få det från kossorna, då är det svårt att bli av med för alla måste ju behandlas...

Ja väldigt tråkigt om det är det och allt måste saneras....

Den andra hästen har iaf inte fått några kala fläckar men får hålla dom under uppsikt nu tills jag pratat med vetrinären! Vet inte hur det är med korna heller, de borde väl få samma symtom som andra djur?
Har ju vart o klappat lite på nya kalvarna, kanske har de bärt med sej smitta utan o va sjuka än, de kom bara för nåra vecker sen också... men man vet ju inte vart det kommer från OM det är ringorm vill säga..

zilla skrev:
det låter mera som ni drabbads av pälsätare.

Vad kan det vara för några "djur" då? Pälsätarna alltså?
Min häst har väldigt tjock päls, är lite klippt och har täcke nu, kanske har det uppkommit för det är tjock päls OCH tätt?
(Han har gått utan täcke förutom vid regn tills tre dagar sen när jag klippte..)
Ska åka ut o kolla honom senare nu på fm och kolla ordentligt på honom..

Det är en slags lus..sk pälsätande lus. Oftast sitter de på halsen, under manen där miljön är varm och lite fuktig. Efter ungefär två veckor kläcks äggen. Parasitens angrepp gör att hästen ser "maläten" ut och orsakar en intensiv klåda. Hästen kan klia sig tills det går hål på huden och en infektion uppstår...tycker mer det låter som ringorm. Men det är ju svårt att säga eftersom du behöver kolla upp med veterinärern först så rätt diagnos kan ställas.

Korrekt, pälsätare drabbar framförallt hästar med tjock päls samt de med nersatt kondition/allmän tillstånd. Jag har haft en nordsvensk i stallet som drabbades varje år, men inte de andra.

Det är lätt att behandla själv, switch pour on som går att köpa receptfritt på apoteket (mot flugor etc) fungerar utmärkt, man behandlar några gånger (ring vet för råd om hur många gånger samt med vilket mellanrum) Har för mig att det är 2 gånger med 7 dagars mellanrum, men som sagt jag är inte säker.

Finns andra trådar om detta, prova söka upp en. Om jag inte minns fel, så vet hanna_shetland, pm:a henne och fråga.

zilla skrev:
det låter mera som ni drabbads av pälsätare.

Pälsätare ger en taggig päls, som en dålig klippning och inte helt kala fläckar. Om det uppstår kala fläckar har dessa ofta sår också, det pga hästen kliar sig väldigt på dessa ställen.

Pälsätare brukar komma runt januari och framåt, i något enstaka fall något tidigare.

Han har mkt bra kondiotion och ett mkt bra allmäntillstånd, men har tjock och lång päls. Han har inte taggig päls heller, (förutom där den andra hästen varit! :) )har inte kliat sej nämnvärt vad jag sett heller. Känns inte som det är pälsätare i det här fallet, men givetvis kan man ju aldrig vara säker.

På halsen har han en rund fläck som var skrovlig som ett sår, eftersom hästarna gärna "äter" på varann när de busar så har jag inte tänkt så mkt på just det stället, för det uppkom plötsligt en dag efter hagvistelse. Så jag tänkte att det var andra hästen som bitit på honom. Men nu när jag tänker efter är jag inte helt säker längre.

Även på andra ställen på halsen är han lite skrovlig känns som smuts nästan, områdena med skrovligheten är stora som tioöringar. Så det vet jag att det inte är den andra hästen som vart på o gnagt.

Har på mej själv hittat två femtiöringsstora torra områden på nyckelbenet, så nu är tvättmaskinen i full fart o tvättar allt som är framme...sängkläder o sånt, stallkläder....
Kommer ringa vet på mån och tvätta området med såret(som är det enda hittills) med jodopax, de andra tre kala fläckarna är inga sår eller ens "svullna" utan ser ut som pälsen fallit bort bara.

Jag tycker han har vart lite annorlunda de sista dagarna/veckan men inte kunnat sätta fingret på vad det är, han har varit som normalt vid ridning, o skötsel, men det är ändå nåt som stör.
Så nånting måste det vara, även om det inte märks på honom utåt sett, men "telepatiskt" så är nåt inte rätt, har fått såna vibbar förut från honom, vid andra tillfällen. Så jag blir inte förvånad om det är det som stör mej och inte kan sätta fingret på..än..

Tack för alla svar!

Liknande trådar

Hästvård Vår ena häst fick konstiga utslag i våras. Både i ansiktet, på halsen och bogen. I ansiktet blev han fläckvis hårlös, men inga stora...
Svar
7
· Visningar
5 942
Senast: Muninn
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·
Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 804
Senast: traceys
·
K
Ekonomi & Juridik Nu behöver jag råd och tips! Upptäckte för tre veckor sedan några vita larver i stallet. Främst på täcken, golv och väggar. Vi beslöt...
Svar
8
· Visningar
5 561
Senast: Idaidut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka