R

Rebecca-M

Fick reda på för ca 2 veckor sen att stallet drabbats av ringorm.. ._.
Vi började behandla alla hästar med symptom då, men det har dykt upp fler under tiden andra har varit under behandlig.
Min fråga är nu: hur länge måste vi vänta innan vi får tävla/träna igen?

Om jag inte har helt fel står det i TR att man bekräftar att hästen inte kommer från ett stall med smittsam sjukdom..

Har hört flera olika varianter, en var 2 veckor efter sista symptom på sista hästen som bllivit smittad, men då undrar jag vad sista symtom är? Då dom tappar hår på smittade ställen tar det ju ett tag innan håret växer ut, fast dem är friska och smittfria..

Om någon vet, skriiiv:angel:

Sv: Ringorm

Jag vet att en behandling inte alltid hjälper mot ringorm!
Vi hade ringorm i ladugården (kor) och dom fick nya ringar hela tiden fast jag hade vaccinerat dom. Vi fick det i nov/dec och det är runt mars jag inte har sett några fler ringar på korna. Man får vänta och se, vet inte om det är lika för kor och hästar men.

Du får vara noga själv att inte ta på det för det smittas ju till människor!

Sv: Ringorm

När det var ringorm på klubben tror jag att vet. var ute och kollade till hästarna efter behandling och friskförklarade dem och då har jag för mig att de räknades som smittfria två veckor senare.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 906
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 598
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025