Ringorm+marsvin?

Shettistjejen

Trådstartare
Jag köpte två marsvinspojkar i slutet av oktober på en djuraffär, när vi kom hem såg vi att de var skorviga på öronen, tassarna och på nosen... Jag trodde att de hade slagits med de andra bäbisarna där bara, och det var därför som de var lite skorviga, sen tänkte jag inget mer på det.. I slutet av november upptäckte jag ett utslag på mig själv som visade sig vara ringorm :grin: Började genast försöka ta reda på var jag fått det ifrån, googlade, och hittade bilder på marsvin med ringorm, som såg exakt ut som de skorv mina gubbar haft :cool: Min fråga är, hur länge bär de på "smittan"? Pälsen har ju växt ut igen och de är fina på öronen och runt nosen, det var ca 1½mån sen skorvet försvann :) Jag har liksom inte gosat med dem eller velat haft dem ute på golvet ifall de smittar ner hela familjen med ringorm :crazy:

Sv: Ringorm+marsvin?

Marsvin (och katter) kan bära på ringorm utan att visa tecken på att ha ringorm. Så även om de inte har ringorm synligt - kan de vara smittbärare. Går att behandla dock men man får desinficera bur, hus och alla andra saker som varit i kontakt med marsvinen.

Liknande trådar

Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 127
Senast: Disen
·
Hästvård Nu brinner det i knutarna, nu behöver jag alla era bästa beprövade tips. Vi kan ta det från början, ryttaren som rider min hingst har...
Svar
5
· Visningar
2 028
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama