Rimligt pris för klippning?

Trocadero_lover

Trådstartare
Nästa vecka kommer en tjej och klipper min pålle och han kommer att klippas (troligen) hela kroppen ned till knäna/haserna, Huvudet ska inte klippas. Hon kommer till mig (3mil kanske?) och hon klipper och har egen maskin med mig. Hon tar ca. 350:- sa hon för den storleken av min ponny (C/D-ponny) och för häst 500:- är det rimligt? :confused: ;)

Sv: Rimligt pris för klippning?

Tja det verkar väl rimligt. Du betalar ju inte bara för maskinen utan för jobbet och för milersättningen också.

Jag klipper själv med hyrd maskin och egna skär. Skären kostade ca 450:- (delas ju upp på alla gånger man kan använda de) och hyran av maskinen kostar 100:-. Sedan tillkommer bensin. Bli antagligen lite billigare än vad du betalar men för dig ingår ju som sagt jobbet också!

Det är för att inte bara säga rimligt, utan billigt också.
Skären kostar som sagt runt en 400-500 kr per par, hur länge de håller beror faktiskt på hästägaren som man klipper åt. Nu sliter inte skären så hårt på hästar med tunn päls, värre är det dock för de hästar som är tjockpälsade. Här kanske skären räcker max 2 helklippningar innan de behöver slipas igen, allt beror på hur smutsig hästen är i sin päls.

Helklippa tar kanske ca 1 timme för en häst i den storleken, klippmaskinen var inte gratis när den införskaffades. Skären tillkommer, samt bilresa till dig och din häst. Vad tycker du själv, kanske anser du att tjejen skall betala för att klippa din pålle.

Jag tycker priset verkar mycket rimligt. Jämför med vad det kostar dig att hyra en maskin. Jag hyr en maskin och klipper min häst själv men det tar bra mycket längre tid än en timme. Det är dessutom svårt att få snyggt. Jag övar ju inte utan klipper bara den egna en gång om året. Hon som kommer till dig har en bilkostnad ca 25kr/mil, kostnad för att slipa skär, inköpet av maskinen en gång i tiden samt den tid hon lägger på att åka till dig och klippa din häst. Börjar du tänka så så tror jag du inser att det är ett bra pris.

Ingen aning om vad som är rimligt pris, för jag vet inte vad maskinerna kostar att ha mm. Den tjej som jag vet klipper häromkring tar 250:- för helklippning oavsett storlek på häst. Det är inkl allt. Hon verkar vara jättebillig om man jämför med andra..!?

En maskin kostar mellan 2500-8500 kr beroende på vilken modell man väljer, skären kostar ca400-500 kr paret. Klipper man mycket, dvs även andras hästar, är det mest sannolikt att man väljer en mera kvalitetsmaksin och då kostar den lite mer.

De gånger jag har klippt åt andra har jag också tagit 250:-. det är visserligen för att jag inte klipper åt någon jag inte känner och till 99% är det hbl med relativt kort päls, det sliter inte så mycket. Sen tycker jag att det är såååå ruskigt roligt att klippa...

God vilken bra tråd!Nu lånar jag den lite också..hoppas det går bra?
Fick en fråga igår när en tjej i mitt stall hade blivit tillfrågad att klippa en annans tjejs häst (täckesklippning) i stallet..Hon hade ingen aning om vad hon skulle ta för det...Först tänkte hon ta en 50 lapp sedan aksnke en hundring..sedan kom hon på att om hon helklipper sin häst,täckesklipper den här ponnyn och sedan spårklipper min häst så kommer hon snart få slipa om skären!Och det är dyrare!
Tycker ni det är rimligt att hon tar 250Kr för täckesklippningen och vad är då rimligt att hon tar för spårklippningen?
Jag är absolut inte snål och skulle kunna betal lätt 250 spänn för det men är det rimligt?

Att ni inte köper egna maskiner!
Man klipper ju minst två gånger per vintersäsong (ibland mer), då tjänar man ju in pengarna ganska fort även om man köper en dyr maskin. Dessutom kan du klippa när du vill och hur ofta du vill...

Jag tycker priset är väldigt rimligt!!

När jag klipper tar jag 300 för ponny och 500 för häst, är det mer än 3 mil tar jag milersättning på 16kr/milen. Priserna är för en "hel"klippning (ej ansikte och nedre delen på ben, det kostar 50kr extra med min lilla maskin)
Att helklippa en häst tar ca 1-4 timmar beroende på hur van hästen är och om man har hjälp med att hålla ben osv.
Jag köpte en riktig maskin (kostade 5000:-) och när mitt sto var i tävlingskondis klippte jag henne minst 3ggr /säsong eftersom hennes växer så fort så då tyckte jag det var smidigare att ha en egen än att hyra eller betala någon för att göra det.

Behöver man bara klippa 1 gr/år så kan det ju vara lite onödigt att köpa egen om man inte klipper åt andra också.

Jag lånar eller hyr inte ut min maskin eftersom folk inte är så försiktiga med andras grejer :(

Trocadero_lover skrev:
Nästa vecka kommer en tjej och klipper min pålle och han kommer att klippas (troligen) hela kroppen ned till knäna/haserna, Huvudet ska inte klippas. Hon kommer till mig (3mil kanske?) och hon klipper och har egen maskin med mig. Hon tar ca. 350:- sa hon för den storleken av min ponny (C/D-ponny) och för häst 500:- är det rimligt? :confused: ;)
Har betalt 250:- för sån klippning

Det är en ganska vanlig pris. Själv har jag egen maskin och klipper mina hästar själva. Jag tycker dock det är ett jäkla skitjobb!! Är tungt och man får hår överallt och det kliar som tusan... Jag har blivit tillfrågad om jag kan klippa andras hästar, men jag vill inte.... :p Det räcker med mina egna!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 053
Senast: Casacha
·
Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: Solei69
·
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka