Rimligt pris för hö??

tinafinis

Trådstartare
Ja, som fråga lyder?

Tex en bonde idag med analyserat löshö (minns ej värden). Han pressade efter beställning för 2,20.

Sedan har jag hittat ett annat annalyserat hö i hårdpressade balar på ca 10 kg med värderna smp 68, rp 168 och energi 7,6.
Han skulle ha 15 kr balen.

hittat lite för 2 kr kg oxå.

Vad brukar ett hö ligga på?
Brukar de vara lite dyrare med analys?

Sv: Rimligt pris för hö??

Beror nog på var man bor någonstans och om man känner bönderna omkring. själv betalar jag 1 krona kilot,medans de andra i stallet köper från en annan bonde och får betala 1,75 kr kilot.

I år när foderpriserna har gått upp så mycket så får man nog räkna med att betala för sitt hö. Min sambo säljer för 2.30 och ska inte ta hö i sommar då det ger för dåligt betalt i relation till vad han får betalt för spanmålen som han kan odla istället. Så mitt råd är att hålla sig väl med den bonden man handlar av och inte gnälla så mycket över priset för det kommer gå upp till hösten tror jag.

Ja, som fråga lyder?

Tex en bonde idag med analyserat löshö (minns ej värden). Han pressade efter beställning för 2,20.

Sedan har jag hittat ett annat annalyserat hö i hårdpressade balar på ca 10 kg med värderna smp 68, rp 168 och energi 7,6.

Fördelen med det analyserade löshöet är att det troligtvis håller den bästa hygieniska kvalitén, då hårdpressade balar som läggs på en tork inte alltid blir tillräckligt torkade i mitten och då lätt blir dammiga/mögliga. 2,20 / kilo är fullt normalt vid sådan hantering tycker jag.

Håller 10 kg balarna bra hygiensk kvalité ska du naturligtvis köpa dem, låter väldigt billigt, men det kanske är "svart".

Normalt sett är ju ett analyserat hö några ören dyrare beroende på att bonden haft ytterligare en kostnad!

Mitt svar på det är, man betalar för det man anser är rimligt. Ett grovfoder som har en kvot av strax under 6 eller utöver är ett bra grovfoder, i förlängningen kan ett dåligt billigt grovfoder blir oerhört dyrt fast det tänker inte många på.

Som sagt, småbalat hö är extremt arbetskrävande. Arbetskraft kostar pengar! Den maskinpark som finns börjar bli gammal och de flesta går över till storbal/ensilage eftersom det ger en mer rationell (billigare) hantering. Färre har egna maskiner för detta produktionssteg eftersom en inlineplastare för storbal kan kosta från 350 000:- och uppåt. Att köpa en ny småbalspress är inte ens aktuellt...

Ser man sedan att man på delar av åkermarken ska konkurrera med både energigrödor och spannmålsproduktion som ger högre lönsamhet än hö så är valet enkelt. Att hantera fakturering och bokföring av småposter om något enstaka ton hö till någon som kommer och hämtar i en hästtransport blir också mycket arbete i förhållande till intäkt.

nä jag vet platstat är billigast, bäst o lättast o få tag på. Men tyävrr itne lika enkelt att få tag på små sådana balar.
men tack för infon i alla fall! kanske itne alla som tänker på att de e så!

Vi har köpt hö för 1.75 kr/kg. Småbalat hö. De första lassen vi hämtade var dock inte 1a skörd utan en 2.e skörd. Fick reda på det senare, rolig bonde:crazy: Nu har vi fått köpa den riktiga 1a skörden och där ingick analys med, dock med värden uträknat på ko. Men värden är desamma.

Ja, som fråga lyder?

Småbalar för 15 kr/styck med de värdena - kolla så de håller en god hygienisk kvalité också, om det gör det så KÖP!

I övrigt är det som sagt så att höet är värt vad någon kan tänka sig att betala för det. Bönderna måste absolut för betalt för det jobb de lägger ner för att skörda det, det är inte snack om saken.
Sen exakt vad det är värt beror inte på analysen i sig, men på analysresultatet.
Jag skulle glatt betala 2.50 + moms/kg, kanske ännu mer, för ett hö med stuterivärden (högt proteininnehåll) som inte kräver några som helst tillskottsfoder.

(fast jag är glad för att ha fått tag i torrt hösilage med stuterivärden för 95 öre/kg + moms :love: Men nu är det slut...)

Vi har köpt hö för 1.75 kr/kg. Småbalat hö. De första lassen vi hämtade var dock inte 1a skörd utan en 2.e skörd. Fick reda på det senare, rolig bonde:crazy: Nu har vi fått köpa den riktiga 1a skörden och där ingick analys med, dock med värden uträknat på ko. Men värden är desamma.
Det behöver inte alls vara någon nackdel med andraskörd!
Det kan vara MINST lika bra värden i det som i förstaskörd.
Jag föredrar andraskörd när jag köper hösilage....

Det behöver inte alls vara någon nackdel med andraskörd!
Det kan vara MINST lika bra värden i det som i förstaskörd.
Jag föredrar andraskörd när jag köper hösilage....

Hästarna tyckte om det 2 skördshöet, var nåt slags ekologiskt ängshö, men man såg verkligen skillnad på färgen ( 1a skörden ljusgrönt& fräschare)

Hästarna tyckte om det 2 skördshöet, var nåt slags ekologiskt ängshö, men man såg verkligen skillnad på färgen ( 1a skörden ljusgrönt& fräschare)

Färgen och utseendet har ingen koppling till näringsvärdet eller den hygieniska kvalitén! Andraskörd av ett örtrikt ängshö kan ha mycket hög smaklighet för hästar. Nuförtiden odlas annars mest timotej/klöverblandningar på åkermark. Mer intresserade foderproducenter gör sig besvär att producera mer "udda" blandningar som kanske inte ger lika stora skördar som standardblandningarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 372
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag brukar köpa hö från en och samma bonda men i år va värdet på höet extremt dåligt. Socker och energi låg ok, men proteinet var mer...
Svar
9
· Visningar
1 455
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 074
Senast: Korven
·
T
Foder & Strö Undrar lite hur prisbilden ser ut i år? Jag köper ensilage på ca 65-70 ts ( vill ha det så) och beställer större balar, de som är 130...
Svar
6
· Visningar
5 547
Senast: Angelique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka