Rimligt pris för 12 boxar?

HafiMinella

Trådstartare
Hej!

Jag funderar på att ta över konstraktet till ett stall som innehåller 12 boxar. Det är inte nybyggt, men i bra skick och el, värme och underhåll av all fast stallinredning ingår i hyran.

Stallet ligger bra beläget vid en motorvägspåfart och i närheten av två storstäder i Skåne. Ridavstånd till skog och strand.

Vi har ett relativt nytt ridhus i fullstorlek med bra underlag (byttes förra året). Fin paddock med belysning, spolplatta med varmt och kallt vatten, vinter hagar med ligghallar, dvs. möjlighet till lösdrift. Sommarhagar.

Gårdsägaren vill ha 16.200 kr (1.350 kr per box) för detta per månad (inkl. moms)

Vad tror ni, skulle det kunna funka?

Sv: Rimligt pris för 12 boxar?

Funka till vad? Ska du ha alla boxarna själv? Ska du hyra ut? I så fall: vilken form? Kallhyra, fullservice? Foder? Bolagsform?

Ja det är ju min fråga :) Har kanske varit väldigt otydlig.

Ja, boxarna ska hyras ut, hyran och upplägget bestämmer jag ju själv, men att ta en orimligt hög hyra för att göra en massa vinst ger mig inga inackorderingar och för låg hyra får det inte att gå runt.

Hade mest varit intressant vad ni tycker om kallhyran i stort, och möjligheter/varianter på upplägget.

Räknas staketen till fast stallinredning eller får du stå för den delen?
Jag har ingen tanke om pris utan tänkte mest att det är en ganska rejäl post om det måste bytas ut en massa.

Visserligen Stockholm norr för 6 år sedan. Gammalt kostall ombyggt. Boxarna låg på ca 8-9 kvm. Totalt 21 boxar, varav 4 ponnyboxar. Stenhård volt som jag för egna pengar fyllde upp med sand vid ett par tillfällen. Volten var lika lång som bred. Inget ridhus, tog 20 minuter att rida till ett.mitt pris var 22000 + moms. Gigantiska hagar. Om du räknar bort 20% på priset så får du fram nettot. Momsen får du ju dra av. Låter som ett bra pris om det finns ett ridhus med i avgiften.

Hej!

Jag funderar på att ta över konstraktet till ett stall som innehåller 12 boxar. Det är inte nybyggt, men i bra skick och el, värme och underhåll av all fast stallinredning ingår i hyran.

Stallet ligger bra beläget vid en motorvägspåfart och i närheten av två storstäder i Skåne. Ridavstånd till skog och strand.

Vi har ett relativt nytt ridhus i fullstorlek med bra underlag (byttes förra året). Fin paddock med belysning, spolplatta med varmt och kallt vatten, vinter hagar med ligghallar, dvs. möjlighet till lösdrift. Sommarhagar.

Gårdsägaren vill ha 16.200 kr (1.350 kr per box) för detta per månad (inkl. moms)

Vad tror ni, skulle det kunna funka?

Som företag eller finansiera din hobby? Som hobby :up: . Men som företag :down:, det ger inte utrymme för vinst, tror jag, beroende på vad hyrorna ligger på hos er.

Säg att varje häst äter och behöver strö för ungefär 1000 kr till. Då är det helt utan service. Blir en rätt mastig månadskostnad om man lägger på lite in- och utsläpp, fodringar etc. Jag hade nog tyckt att kallhyran är i högsta laget, men det beror ju också mycket på hur mycket stall som finns i närheten och prissättningen hos dessa.

1350 plus mat o strö ger en rimlig kostnad, men om du lägger på mycket till för vinst kanske du inte får uthyrt alla platser.
Allt beror ju på prisläget i ditt område.

Ditt netto blir lite under 13000 per månad. Om elen är med tycker jag att det är ett superbra pris. Jag fick betala el + telefon ( som nästan aldrig fungrade)

Sant, utsläpp o morgonfodring borde ingå i kallhyran iaf. Annars vore det för dyrt även här i storstaden. Men här skulle det bli uthyrt iaf, men kallhyran innefattar ju ingen vinst till TS, så den måste bli högre.

Staket till hagarna ingår i underhållet, som ingår i hyran. Ingår gör även sophantering, uppkörning av gödselstack och tömning av gödselstack. Och parkering till ca 8 transporter.

Som det är idag så kostar box i stallet inkl. service (utfodring + in- och utsläpp) och hö (10 kg) 2.640 kr. Det kan jag ju justera lite "som jag vill"... Men det är ju svårt att ta för mycket också.

Ingår alltså inget strö eller övrigt foder i priset idag ? Tänk på att det är ett bristår vad gäller hö i år så priserna på det lilla som finns lär nog sticka iväg. Bara på ren boxkostnad + hö är du ju minst uppe i 2100 (och då bara räknat på "lågt" höpris 2:-+moms).
Skall det in strö i kostnaderna också så är det ju helt klart inte lönt kommer inte bli något betalt alls för jobbet med fodringar/in/ut.
Om det endast är box+hö (och du får tag på så billigt hö) så tjänar du 18:- per dag per häst för att sköta alla fodringar och in och utsläpp OM alla boxar är uthyrda, alltså 198:-/dag om det är 11 inhyrda (antar att du själv har minst en) och då är det inte inräknat om du har några kostnader för att ta dig till stallet ex bensin x antal ggr per dag för detta.

Nej strö och övrigt foder ingår inte. Ja något sådant hamnade jag också på, blir alltså ca 5940 överskott per månad. Är ju inte jättemycket, men det är ju inget heltidsjobb heller... Bor väldigt nära stallet så det blir ingen direkt bensinkostnad. Hmm....

Tänk på att av överskottet försvinner ca hälften i skatt och sociala avgifter som du har enskild firma.

Vad ingår förutom inre underhåll? Yttre underhåll, gödselhantering, snöröjning, sophämtning, staket, underhåll av ridhus och underlag mm?

Du skrev möjlighet till lösdrift? Det skulle förmodligen lätta upp i ekonomin att ta in en del lösdriftshästar och ta något lägre pris där, men ju fler hästar dess mer jobb ( och fler som kan dela på kollektiva pass).

Lobelia, allt det du nämner ingår i hyran. Ja har också funderat på att ta in en del lösdriftshästar men vill inte har får många hästar på för liten yta heller. Är det inte typ lag på att man måste hyra ut en box (möjlighet att vara inomhus) eller uppbindningsplats när man hyr ut lösdriftsplats?

Du behöver en box per 10 i lösdrift. Om du får ihop exv 6 lösdriftshästar och avsätter 1-2 boxar åt dem. Det gäller förståss att du har mark nog och att det inte blir för lerigt i hagen. Lagen säger en uppvärmningsbar box per 10 hästar.

Det jag hade frågat mig om det skulle funka är:

Hur ser det ut i dag, hyrs boxarna ut nu? är det hästar i alla boxarna?
kan dom tänkas sig stanna kvar? Vad ligger stallhyran på i dag per/box.

Vem står för försäkringen till stallet, och ev lösöre mm.
Vem står för tex skottkärror och andra redskap.
Vem tar hand om stallet om du skulle bli sjuk eller resa bort?
Hur kommer fodret till stallet? Bensinkostnad?
Kostnad för tillstånd för att hyra ut boxar?

Ursäkta för mina negativa frågor, men har svårt att se vinst i din kalkyl, och tjänar man inget på det så är det svårt att hålla motivationen uppe för att fortsätta varje dag i ur och skur.

En annan fråga jag ställer mig är, var är skogen om ditt stall ligger i det ormrådet du har i din profil. Är uppväxt i området och kan inte minnas skog där, men jag kanske mins fel.

Som referens:
Hyrde för 5-6 år sedan ett stall med 11 boxar som var del av en större anläggning (två stall till med 3 resp 7-8 boxar) tillhörande ett slott mitt i Skåne. All el/vatten/staket/försäkring osv ingick, rejäla hagar, mindre ridhus, två utebanor varav en med hindermaterial och belysning, galoppbana (rakbana), omgivande park och natur att rida i med lite terränghinder dock inga timmeslånga rundor, spolspilta med varmvatten. För detta betalade vi 11 000,- i månaden, dvs 1000,- per box, så jag tycker det pris du nämner känns rimligt för vad du får!

Nej strö och övrigt foder ingår inte. Ja något sådant hamnade jag också på, blir alltså ca 5940 överskott per månad. Är ju inte jättemycket, men det är ju inget heltidsjobb heller... Bor väldigt nära stallet så det blir ingen direkt bensinkostnad. Hmm....

Har du haft inackorderingsstall förut? För det är minsann inte långt ifrån! :crazy: Bara täckesbyten och utsläpp av ett tiotal hästar kan ta upp emot en timme om man inte har hagarna precis utanför dörren.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Vad kan vara rimligt att betala för en boxplats på en gård som ligger beläget nära en motorvägspåfart, ca 10 minuters körning från...
Svar
0
· Visningar
868
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur