Riktigt snäll väckarklocka?

lilstar

Trådstartare
Jag skulle vilja lämna mobilen utanför sovrummet och ha en väckarklocka istället. Vila lite från alla appar och ständigt scrollande. Problemet är att jag är extremt lättväckt och ljudkänslig på morgonen. På mobilen har jag lägsta möjligaste volym och den lugnaste melodin som finns att välja. Finns det någon väckarklocka på marknaden som motsvarar det? En sån som väcker gradvis med ljus känns inte som ett alternativ då hunden troligen skulle vakna och väcka mig redan när den startar.
 
Jag skulle vilja lämna mobilen utanför sovrummet och ha en väckarklocka istället. Vila lite från alla appar och ständigt scrollande. Problemet är att jag är extremt lättväckt och ljudkänslig på morgonen. På mobilen har jag lägsta möjligaste volym och den lugnaste melodin som finns att välja. Finns det någon väckarklocka på marknaden som motsvarar det? En sån som väcker gradvis med ljus känns inte som ett alternativ då hunden troligen skulle vakna och väcka mig redan när den startar.

Följer!
 
Jag skulle vilja lämna mobilen utanför sovrummet och ha en väckarklocka istället. Vila lite från alla appar och ständigt scrollande. Problemet är att jag är extremt lättväckt och ljudkänslig på morgonen. På mobilen har jag lägsta möjligaste volym och den lugnaste melodin som finns att välja. Finns det någon väckarklocka på marknaden som motsvarar det? En sån som väcker gradvis med ljus känns inte som ett alternativ då hunden troligen skulle vakna och väcka mig redan när den startar.
Min dotter har en väckarklocka som påbörjar väckningen med ljus som ökar i styrka. Efter ett antal minuter så går larmet (eller radion) igång. En bra mjukstart tycker hon.
 
Jag skulle vilja lämna mobilen utanför sovrummet och ha en väckarklocka istället. Vila lite från alla appar och ständigt scrollande. Problemet är att jag är extremt lättväckt och ljudkänslig på morgonen. På mobilen har jag lägsta möjligaste volym och den lugnaste melodin som finns att välja. Finns det någon väckarklocka på marknaden som motsvarar det? En sån som väcker gradvis med ljus känns inte som ett alternativ då hunden troligen skulle vakna och väcka mig redan när den startar.
Jag rekommenderar en Fitbit :) . Det är för mig det behagligaste sättet att vakna på, av att den vibrerar på armen. Ingen annan vaknar, och det är absolut tillräckligt för mig som vaknar lätt.
 
Jag skulle vilja lämna mobilen utanför sovrummet och ha en väckarklocka istället. Vila lite från alla appar och ständigt scrollande. Problemet är att jag är extremt lättväckt och ljudkänslig på morgonen. På mobilen har jag lägsta möjligaste volym och den lugnaste melodin som finns att välja. Finns det någon väckarklocka på marknaden som motsvarar det? En sån som väcker gradvis med ljus känns inte som ett alternativ då hunden troligen skulle vakna och väcka mig redan när den startar.

Jag lägger helt enkelt mobilen i köket som är långt bort från sovrummet. De få dagar jag använder väckarklocka (när en miss, dvs att inte vakna spontant i tid) är väldigt kostsam på något sätt. 29 nätter av 30 vaknar jag och kliver upp fem-tio minuter innan den tid jag skulle ställt klockan på.
 
Min dotter har en väckarklocka som påbörjar väckningen med ljus som ökar i styrka. Efter ett antal minuter så går larmet (eller radion) igång. En bra mjukstart tycker hon.
Ts skrev ju att hunden tyvärr vaknar av det och väcker.
Så om inte ljuset går att stänga av och larmet är mjukt så är den ju inte ett alternativ.
Jag hade ju en sån en gång och den körde fågelkvitter vilket kanske kunnat funka för Ts, men som sagt ljuset är ett problem.
 
Min dotter har en väckarklocka som påbörjar väckningen med ljus som ökar i styrka. Efter ett antal minuter så går larmet (eller radion) igång. En bra mjukstart tycker hon.

Jag har en sådan (och gillar den, så skönt att slippa vakna i ett kompakt mörker framför allt under vinterhalvåret) fast precis som TS skriver att hen är rädd för, så upplever jag att min katt reagerar mycket tidigare än vad jag gör. Jag verkar inte reagera så mycket på att det ljusnar, utan vaknar i regel först när ljudsignalen går igång. Min katt däremot vaknar när ljuset tänds, vilket innebär ett både ganska (...) brutalt och onödigt tidigt uppvaknande för min del.

Fast det går å andra sidan att ställa in - exakt intervall vet jag inte - hur tidigt före ljudsignalen lampan ska börja tändas. Men med för kort tid innan ljudsignal försvinner kanske själva poängen lite med att ha en wake up light-klocka.
 
Klockradio? Har en som man kan ställa in på radio eller signal, som kan börja lågt och sedan öka i styrka. Väljer man en kanal med klassiskt musik bör det bli en bra mjukstart.
Jag har haft en som hade ett par ljud att välja på också, typ vågskvalp och fågelkvitter
 
Ts skrev ju att hunden tyvärr vaknar av det och väcker.
Så om inte ljuset går att stänga av och larmet är mjukt så är den ju inte ett alternativ.
Jag hade ju en sån en gång och den körde fågelkvitter vilket kanske kunnat funka för Ts, men som sagt ljuset är ett problem.

Jag håller med. Köpte fitbit enbart pga larmfunktionen (använde den bara på natten).

Tycker det är toppen, men just min Fitbit var ingen höjdare, den kunde ta upp till 10 minuter att synka (var lite frustrerande när man ville byta larm precis före läggdags och sitta och vänta) och efter ett år gick armbandet av (min hade inte utbytbart armband) så då var det bara att kassera den. Har nu en motsvarande men billigare av okänt märke. Hur nöjd som helst!
 
Jag har något så gammaldags som en klockradio. Den har utmärkt ljudkvalitet och var rätt dyr när jag skaffade den.

Så jag vaknar till P1. Lagom behaglit och skonsamt. Pratradio mao.
 
Jag har wake-up-light, hunden har vant sig och rör sig inte förrän den börjar låta, eller om jag vaknar av ljuset och rör mig först. Och ljudet börjar mycket svagt och stegras långssmt, finns flera snälla ljud att använda.

Men om det inte är ett alternativ tror jag det finns klockor där du själv kan lägga till ett USB-minne med valfritt ljud. Har för mig en kollega pratade om det för något år sedan. Jag vet tyvärr inget mer om det.
 
Jag har en sådan (och gillar den, så skönt att slippa vakna i ett kompakt mörker framför allt under vinterhalvåret) fast precis som TS skriver att hen är rädd för, så upplever jag att min katt reagerar mycket tidigare än vad jag gör. Jag verkar inte reagera så mycket på att det ljusnar, utan vaknar i regel först när ljudsignalen går igång. Min katt däremot vaknar när ljuset tänds, vilket innebär ett både ganska (...) brutalt och onödigt tidigt uppvaknande för min del.

Fast det går å andra sidan att ställa in - exakt intervall vet jag inte - hur tidigt före ljudsignalen lampan ska börja tändas. Men med för kort tid innan ljudsignal försvinner kanske själva poängen lite med att ha en wake up light-klocka.
Vilken modell har du där man kan ställa in hur långt innan ljudet som ljuset går igång? När jag köpte min hittade jag ingen med sådana inställningar, men det var några år sedan.
 
Vilken modell har du där man kan ställa in hur långt innan ljudet som ljuset går igång? När jag köpte min hittade jag ingen med sådana inställningar, men det var några år sedan.

Förlåt, jag blandar nog ihop! Jag hade en armbandsklocka för längesen som skulle känna av hur man sov och väcka en vid den lämpligaste tidpunkten. Den fick man ställa in mellan ett visst intervall på typ 30 min, så kunde den väcka upp till 30 min före utsatt alarmtid om den tyckte man sov lättare vid någon tidpunkt då.

Fick för mig att det var min wake up light som gick att justera men den är nog fast inställd på 30 min ljusstegring, sorry.
 
Ts skrev ju att hunden tyvärr vaknar av det och väcker.
Så om inte ljuset går att stänga av och larmet är mjukt så är den ju inte ett alternativ.
Jag hade ju en sån en gång och den körde fågelkvitter vilket kanske kunnat funka för Ts, men som sagt ljuset är ett problem.
Missade det. Ja, ts, då skulle jag också föreslå klockradio. Det har jag en. Jag har ställt in den på en radiokanal med lugn musik alternativt p1 eller någon annan pratkanal.
 
Ljusväckarklocka. Jag har en sån, den ökar ljuset successivt till VÄLDIGT LJUST på slutet. Man kan också ha fågelkvitter eller havsskvalp på. Det är lugnt och trevligt att vakna till, jag vågar bara inte ha det på arbetsdagar då jag möjligen kan sova igenom det.
 
Missade det. Men man kan ju testa om så är fallet kanske? I övrigt så finns det ju vanliga klockradios/väckarklockor där man kan ha en stegrande volym och lägga in vilka ljud man vill, precis som man kan på telefonen.

Även på dessa wakeup-lights så kan man använda enbart ljudfunktionen och ljuset på en begränsad nivå om man vill!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp