Riktigt gamla katter

Lizzi

Trådstartare
Jag har 2 innekatter som är 18 och 16 år gamla. Sista året tycker jag har varit jobbigt pga av att jag ser så många ålderstecken. 16-åriga raskatten Cornish Rex har tappat så mycket vikt men veterinären sa för ett halvår sedan att hans blodvärden var bra, att en gammal katt tappar muskler och därmed vikt. Hur har ni andra det med gamla katter. Har ni några speciella knep och sätt att på bästa sätt ta bästa hand om era gamla katter.

Sv: Riktigt gamla katter

Min äldsta katt är snart 15 år. Jag bytte foder till honom för några månader sen och han blev som en ny katt!!! Han blev kraftigare och mycket spänstigare. Han äter Royal Canin för utekatter över 10 år!

För övrigt så tycker jag min kisse visar lite demens då han hela sitt liv varit skräckslagen för människor, men nu på ålderns höst helst sitter mitt i sällskapet när vi har främmande!

Vi fick avliva vår gammelkatt när hon var 18. Hon hade vätska i båda lungsäckarna och hade kvävts förr eller senare annars. Hon var då blind och hade magrat en del, men annars inget större fel på henne. Lite tröttare än innan, men det är ju inte så konstigt. Starkt hjärta hade hon i alla fall och veterinären fick ge lite extra avlivningsmedel för att hjärtat skulle stanna. Vi gjorde inget speciellt mer än att hon fick blötmat "för seniorer" att äta.

Hoppas du får flera år till med dina åldringar. :)

Nu har jag bjudit dem på den rekom Royal Canin och dom gillar det. Får se om de blir piggare, de har ätit Hills i hela sitt liv. Den katten som tappat mest i vikt, hans mage bubblar å låter massor å så fiser han illa å ofta. Är det någon som har tips för bullriga magar.

hade en misse som blev bortåt 21 år tror jag. Utekatt, men som bodde inne :). Fick ta bort henne strax efter julen 2007 :cry:

När hon började bli till åren så var vi regelbundet till veterinär för att kolla allmänstatus, och höra oss för så att hon inte led. För man vill ju aldrig göra sig av med dem... Och vi ville inte att hon skulle lida bara för att VI inte ville mista henne. För hon blev rätt stel och synen och hörseln var väl inte den bästa. . . Men oftast blev det en vitaminspruta sen fick vi åka hem igen :)
Coola tanten var det, sista våren, när hon knappt kunde se ngt, eller höra, ja då gick hon runt i trädgården och markerade revir!
Hon sov mest under vintrarna, och varje vinter trodde vi var den sista, men till våren och sommaren så levde hon alltid upp! Då gick hon över gården, och lade sig högst upp i en vindstrapp och njöt dagarna i ända.
Hon fick Hills Senior mat, mer lättuggad mat med de rätta näringämnerna för äldre katter. Det var det enda hon ville, och kunde äta, då höll hon hullet (det lilla hon hade).

En annan sak som hon uppskattade när kroppen började bli stel, det var att få ligga på en backontrack-pad! För då kunde hon äntligen hoppa upp i mammas säng igen!

En äldre katt ska inte rasa i vikt, däremot är det inte ovanligt att de minskar lite. Dock inte så de blir magra. Vilka prover har tagits? Har man kollat sköldkörtelvärdena? Överproduktion av sköldkörtelhormon är vanligt hos äldre katter och resulterar i viktminskning trots ökad/normal aptit (till skillnad fr t ex den kroniska njursvikten där katten ofta äter mindre och mår illa). Hur är det med drickandet? Normal mängd? Ökad?

Jag tycker att seniorer ska kontrolleras regelbundet (2 ggr per år) hos vet avs ffa hjärta, lever, njurar och sköldkörtel. Det är bättre om man ser en förändring tidigt, då kan man fördröja förloppet och ge katten en bättre livskvalitet det tid den har kvar, även om sjukdomen inte går att bota.

Sköldkörtelåkomman går att behandla förresten!

Övrigt för gamlingar:
- ge ett seniorfoder av ett bra märke
- se till att hålla koll på tänderna, regelbunden tandstensborttagning

Vår gamling blir 20 om exakt två månader. Hans hörsel har länge varit nästan lika med noll. Han fick för 1,5år sedan "veta" att han är diabetiker. Han sover väldigt mycket, men äter okej. Vi ser dock till så att han får i sig bra med mat och äter regelbundet.
Vi har nog varit lite för duktiga, för när vi vägde honom nyligt så hade han gått upp ganska mycket! Inte bra då han är diabetiker tror jag.

Han har länge visat att han lider av demens. Ska prompt upp varje natt då alla sover och kissa framför kylskåpet. Trots att han är ut sent och vi är uppe tidigt. Ibland är det bara en pyttepöl. Det är som att han till varje pris SKA pressa ut lite varje natt. Varför? Säg det. På dagarana kan han sova extremt länge utan att verka behöva kissa.

Han har visat att han börjat bli stel under 2007. Nu innan jul har han blivit mycket mer stel, och vi ser att det börjar gå mer och mer utför på den biten. Vi funderar starkt på, eller faktiskt planerar, att låta honom gå till vila nu snart. Vi trodde att han diabetes skulle bli det avgörande, men den verkar inte göra det. Det verkar snarare som att stelheten kommer att bli värre, och vi vill inte att han ska behöva lida i slutet av sitt liv. Han ska få lämna detta liv med värdighet tycker vi.

Men det är inte lätt. När anser han att han inte orkar mer? Usch. Men detta är baksidan med djur.
Nu blev det långt=)

För övright har vi två till kissar. Systersöenr till gamlingen. Den ena 10 och den andra 12. Dessa två ser jag som unga haha!=)

Har nu kommit hem från veterinären och hon hittar inget fel!! Det enda som var något anmärkningsbart var att han hade LÅGT värde på schöldkörteln, och veterinären hade just innan berättat för mig att katter nästan alltid har högt värde som betyder struma. Veterinären ska ringa mig i morgon när hon pratat med kollegor, hon förstod inte riktigt vad det kan vara. Nu sover han i min famn med vätska och vitamin i boost i nacken.Vi röntgade även 2 bilder på magen men det enda som var där var att han hade gaser och de kan jag skriva under på, dom luktar inte heller rosenknopp direkt. Hoppas att vi får ett bra svar i morgon.

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 304
Senast: LevelSkin
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama