Riktigt bra shortchaps och billiga ridbyxor!

Victovie

Trådstartare
Jag under de senaste åren ridit sönder otaliga shortchaps och är nu lika hjärtligt trött på att köpa nya chaps som att köpa nya skor :p. Trodde att de chaps jag har nu skulle hålla i minst ett halvår ialf, men de börjar redan ge sig :(.
Vad jag söker är snygga läderchaps som inte blir halkiga och som går att få med många olika mått (har kortare ben o välmusklade vader).
Några bra tips?:bump:

O så skulle jag behöva köpa ca 3 par nya ridbyxor.:p Därför kan de inte kosta så mkt, annars gör jag hål i plånboken:angel:.
Rider runt 4 hästar om dagen, snart blir det troligen lite fler, så de ska ialf sitta behagligt. Förslag?:D

Tackar på förhand!

Sv: Riktigt bra shortchaps och billiga ridbyxor!

Har ett antal ridbyxor från tuffrider by källquists,
billiga och bekväma, hållt i några år, börjar bli lite slitna
nu efter ca 3år men är då mycket väl använda. Rider ca 3hästar/dag.

Köpte i juni ett par chaps i syntet mocka på hööks, har ju inte haft dem så länge heller men använt dem ca 5h/dag sen jag köpte dem:D ser nya ut förutom lite målarfärg:angel: Mina MH chaps gav sig efter en månad:mad: kanske var det ett måndags exemplar. Men jag rekomenderar dem inte.

Vet att många kompisar köpt bra ridbyxor i ullared också.

Jag tycker om mountain horses ridbyxor, mina är bekväma, rejäla och sitter bra, inte slitna eller ngt fast jag använt dem ett tag nu :)
Priser runt 500 kr.
Annars som personen innan sa, ullared verkar ha bra ridbyxor, och de är ju superbilliga! Går att få ett par för 149 kr... har flera kompisar som har såna och de håller jättebra, väääldigt mkt bättre än tex hööks. har inga själv tyvärr.

Jag har jacsons "lyxleggings", som jag tycker är jättebra, ger bra stöd och är snygga:D
Har inte haft dem sålänge dock, men några månader och hittils har de inte en skråma...
Dock bara ordinarie storlekar men jag har korta ben och kan ha dem.
Kostar runt 600.

Annars kanske du kan kika på dyon?
De verkar ju vara bra, populära, men kostar endel...
Inte stövelskaft istället? Cavallo har ju stort storleksutbud.

Dyón eller Tolga stövelskaft? Dyón stövelskaften går ju även att måttbeställa om du skulle ha så pass knasiga mått att du inte kan ha standard storlekarna.
Jag vågar på stå att de är värda varje krona i längden. (Dyón stövleskaften kostar 1650kr på Skara Hästsport och Tolga går på 1450kr hos Hästbiten).

Okej, nej jag gillar inte mocka på shortchaps, har haft det på alla shortchapsen jag haft o är trött på det :p

Får kika efter Tuffrider-byxor då! :idea:(-lampa) Var kan man hitta dom? Ungefär vilken prisklass ligger de i?
Tyvärr har jag långt till Ullared, annars hade jag störtat dit :rofl:!

Okej, låter väldigt intressant, men tyvärr i dyraste laget om jag ska skaffa flera ridbyxor plus chaps (o även skor snart, och mamma har varnat mig för att mina stövlar inte håller i all evighet :angel: )...

Är de i läder? :bump: Var kan man hitta dom och måttabeller?

Rädd bara att det ska bli väldigt dyrt med Dyon... Men i värsta fall får jag göra det, men hade vatt underbart om man kunnat komma billigare undan :angel:

Vad är egentligen skillnaden mellan stövelskaft och shortchaps?

Har köpt mina par på eko-hallen vet inte om de finns där längre, var ju några år sedan. Kommer inte håg exakt pris men under 200 iaf.
Carlskrona ligger väl också rätt bra i pris? men har inga själv så jag vet inte riktigt. Letar man längst in i smeten på h''ks så kan man också hitta bra ridbyxor till bra pris. Köpte nyligen ett par för 200 med jättebra kvalite i tyget.

Vet tyvärr inte om några läderchaps som är bra.

Om jag inte hittar billigare alternativ så kanske jag får kika på det.
Jag har ca 35cm runt vaden(när det sen är resår på chapsen så brukar jag vilja ha 34 i vadvidd, annars sitter de gärna inte helt still),
- sen minns jag inte hur man mäter benlängden! :p - var man börjar mäta framförallt! Men tror jag kanske ligger på 38cm? Någon som kan säga mig hur jag ska mäta?:D

Senast ändrad:

Okej, tack för tipsen! Har tyvärr ingen Eko-hall i närheten, anars hade jag fått kolla upp det snarast :D

Det var 2st ur personalen på Skara Hästsport som hjälpte mig att få upp dragkedjan då jag köpte mina under Stockholms Horse Show för några år sedan ;) (ja de satt SUPER tight i början, trodde att jag skulle få blodstopp).
Victovie skrev:
Vad är egentligen skillnaden mellan stövelskaft och shortchaps?
Det är en bra fråga, tror att det har med hårdheten mellan de två att göra.

har du provat Jacsons "lyxleggings" tror jag de kallas på hemsidan.. jag har dem och har haft dem i 3-4 år. har fått byta en dragkedja bara, annars är de i toppskick och riktigt sköna, trots flitigt användande!

billiga ridbyxor hittar du iaf på gekås i ullared. jag har två par helskodda därifrån, kostar 299 kr :idea:

Hahaha, oj! :D Tur att det blev bra då :D!
Okej, då förstår jag.
Men du vet inte hur man ska mäta benet? Är det från ankeln o upp? Mitt på ankeln, undre delen eller övre delen av ankeln? :p

Min tränare har Königs stövelskaft och de verkar riiiiiktigt riiiktigt
bra!

shortchaps säger jag; Parlanti! supersnygga o till helt ok pris med tanke på kvalitén och att de alltid är måttsydda. mina kostade ca 1300:- med frakt från italien o allt...jämför det med ett par Dyon som kostar mer o inte ens är måttade...

ridbyxor, köpte precis ett par nya Piekur Cindy o ett par Ciara (är samma fast de ena är helskodda o den andra oskodda) de fick jag för 1000:-/paret vilket är billigt för att vara Pikeur iaf...de är ljuvliga. men det kanske ändå är för dyrt..tycker inte några billiga märken gör bra ridbxyor, Back2Back har bra passform men dålig kvalité på tyget. Ullared kan man fynda hyffsade bra ridbyxor på också.

Är lyxleggings samma som Performance? :bump: Hittar Jacson Performance men inte Lyxleggings än

Åh, så typiskt man bor så långt bort från Ullared! :p

Okej! Gissar att de är väldigt dyra? :D Ungefär prisklass?

Låter verkligen som ett bra pris på måttade bra shortchaps! Särskilt som du säger när man jämför med andra :bump:

Ja, låter billigt för att vara Pikeur, men har tyvärr inte råd att lägga 1'000kr på ett par :(...

hmm, nej, mina verkar inte finnas kvar. dock ser det ut som om performance är nån sorts vidareutveckling av modellen, så denä r säkert i samma typ! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Har du en åsna?
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka